„Hadd válasszak ki egyetlen rendezőt a színháztörténelemből. Nem is magyart akarok. Robert Wilson. Butaság ilyet leírni bárkiről is, hogy a legnagyobb élő színházrendező, de hogy az egyik legnagyobb, azzal senki sem vitatkozik. Ha esetleg elmegy Amerikába szavazni, akkor – nyilatkozataiból nem nehéz kitalálni – a Demokratákra szavaz, kvázi a baloldalra.
Tehát példánk egy jobboldalinak, konzervatívnak nyilvánvalóan nem nevezhető, nagy művész. Több előadását láttam az elmúlt húsz évben. Gyönyörűek. A Quartett például. A Veszedelmes viszonyokból írta Heiner Müller, a főszereplő Isabelle Huppert volt. Katartikus előadás. Kritikus? Mivel szemben? Ellenzéki? Itt már a kérdésfeltevés is ostobaság. Nem. Egyszerű katartikus. Vagy a La Fontaine meséiből készített előadása. Kevés szebbet láttam. Kritikus? Ellenzéki? Ne vicceljünk. Katartikus, igen. Pusztán csak annyi. Ellenzéki volt a kétszereplős csodája Willem Dafoe-val és a nagy orosz táncossal, Barisnyikovval egy elmegyógyintézetbe zárt orosz költőről? Csak szívszorító. Katartikus. Esetleg Az árnyék nélküli asszony, Richard Strauss operája, amit elmondhatatlanul gyönyörűen megrendezett, ellenzéki vagy kritikus előadás? Talán a Pillangókisasszony? Esetleg a Pelléas és Mélisande?