A jobboldal számára megnyerhetetlen kultúrkampf

2019. december 12. 20:06

Bencsik Gábor
Facebook
A jelenkori európai társadalom immár két évszázada úgy van berendezve, hogy a tehetségesek zömét balra húzza.

„Rossz szájízzel követi az ember a kibontakozó budapesti színházi csatát, és nem tud ebben az ügyben teljes mellszélességgel kiállni az elvbarátai mellett. Fél mellszélességgel sem. Aztán belebotlik egy cikkbe, ami a childfree, magyarán önként vállalt gyerektelen életmód iránti toleranciáról és elfogadásról szól, és akkor egy pillanat alatt megérti, hogy miről is szól ez az amúgy a jobboldal számára megnyerhetetlen kultúrkampf. Azért megnyerhetetlen, mert bár nekünk van igazunk, ők ebben jobbak. Tehetségesebbek. Nem véletlenül van így, hanem szükségszerűen. A jelenkori európai társadalom immár két évszázada úgy van berendezve, hogy a tehetségesek zömét balra húzza. Néhány erős tehetség persze a jobboldalon is marad, de azok szinte mind magányosak. Szükségszerű ez is: a jobboldali tehetségnek a jobboldali tehetségtelenekhez nem tud köze lenni, és ha megmarad jobboldalinak, a baloldali tehetségesekhez sem tud köze lenni. A baloldalon ott van a tehetségesek színes, eleven, forgatagos köztársasága, a jobboldalon pedig a tehetséges magányosok, akik a baloldali tehetségesek ellen jó ha fél szívvel hajlandók csatába menni, vagy még úgy sem.

És akkor pofán vág ez a childfree dolog. És a napnál világosabbá válik, hogy az a baloldali kultúra, ami a ránk köszönő jólétben a szemünk láttára kiteljesedett, és most a színházak szabadságáért indul ütközetbe, a mélyben valójában önfelszámoló, önmagát dekonstruáló kultúra. Szakralitás nélkül, gyerekek nélkül, biztos pontok és kapaszkodók nélkül. Európa mai baloldali kultúrája a semmibe hanyatlás szabadságának kultúrája. És már megindult az a népesség, amely egyáltalán nem childfree, amely a mi tehetséges, színes baloldali kultúránkat leváltja valamire, amiről nem tudjuk még, milyen lesz, csak azt, hogy újra születnek majd gyerekek. Mert az élet nem hagyja magát dekonstruálni.

Már megszülettek azok az európaiak, akik megélik ezt a nagy átalakulást. Csak bele ne pusztuljanak, az összes szabad színházaikkal együtt.”

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 351 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Akik igy allnak a dologhoz, azok ma is megvalasztanak az SZDSZ-t, hogy ok is a "szurkeallomanyhoz" tartozzanak, menok legyenek. De erre ott a Momentum.
Bencsik bedolt a baloldal ondicseretenek, sajat fenyezesenek.
Mar nem volt hiabavalo a tulekedesuk, harsanysaguk, konyoklesuk, egymas vallanak lapogatasa.

Mit ciganyozol itt, nem szegyelled magad?
Te rasszista vagy egyebkent?

A művészet nem így működik és soha nem is működött így. A színművészet, képzőművészet, zeneművészet, építő- és iparművészet legmagasabb szintjét mindig a politikai és gazdasági elit kezében felgyűlt adóból és profitból finanszírozták. Sok múltban készült és általunk is csodált tárgy és alkotás soha nem jött volna létre 'osztálytársadalom' nélkül, és a ma már sokkal többféle magasművészet sem jönne létre, ha azok finanszíroznák, akik fogyasztani akarják. Nem is nagyon termel ott, ahol szegény a 'demokrácia' vagy műveletlen, iskolázatlan a vagyonos réteg. A ritka művésztehetség oda húzódik, ahol meg tudják fizetni.

Egyébként túloz Bencsik Gábor. A baloldali "tehetségesek színes, eleven, forgatagos köztársasága" jórészt közepesekből áll és egyáltalán nem nagy, inkább hangos. A sajtóhatalom fújja fel, amely kétségkívül baloldali már talán kétszáz éve, és a baloldali politikát és egyetemi-szellemi szférát finanszírozó, háttérben maradó globális tőke. A jobboldali közepesek elvesznek, mert messze nem áll mögöttük akkora magántőke. (Izgalmas kérdés, de messze vezet, hogy miért.)

Egyébként a politikai oldaliság leginkább az irodalomban és az előadóművészetben értelmezhető, illetve bizonyos mértékig a képzőművészetben. Baloldali vagy jobboldali épület, műtárgy vagy zene nem létezik. A legtehetségesebbeket pedig ez a dolog még meg sem karcolja, mert nem a külső elvárásoknak alkotnak.

A színház persze azért jött létre, hogy politizáljon, de az osztálytársadalmakban, aki túl direkt módon csinálta, az nem sokáig húzta, mert agyonütötték. A történet és a katarzis volt a lényege a klasszikus színháznak, minden egyéb újkori találmány. És évezredeken át nem volt könyvkiadás, tehát irodalom, még a zenés színház, az opera is újkori találmány. Aki számított, akinek befolyása volt, az ott ült a színházban. Volt mire, kire hatni. Ehhez képest a mai tömegtársadalomban nevetséges a színházak ambíciója, hogy az esténként betérő max. párszáz embert a színpadról rávegyék arra, hogy kire szavazzanak. A mai politikai színház egy belterjes homokozó, semmi egyéb. Jelentéktelen dolog. Nem érdemes a politikai hatalom figyelmére. Hadd játszadozzanak magukban a belpesti liberálkommunista köztársaság lakói, hadd higgyék, hogy a színházaikban elhangzottak mennyire fontosak.

Azért van bennünk rossz szájíz, mert teljesen fölösleges, sőt kifejezetten káros a kormánynak ilyesmivel etetni a baloldali propagandasajtót. Hadd fogdossa G.P. a Katonában a színésznők nemi szervét, ha azok tűrik. Mi közünk hozzá?

Nagyon szerettem a Katonát, ameddig klasszikus katarzisszínház volt. Aztán egyszer csak azt vettem észre, hogy a színészek (vagy inkább a rendezők) a szavazatommal foglalkoznak - és többé nem mentem oda. Még próbálkoztam itt-ott, de vagy silány volt a produkció vagy ugyanúgy politizáltak, esetleg az értékrendemhez közelálló módon. Az sem érdekel. Színházimádó voltam, de már régóta nem megyek. A zenével nem lehet politikai propagandát művelni. Az sem zavar, ha tudom, hogy egy-egy jó zenésznek mi a politikai álláspontja, de a normálisabbak nem akarják, hogy tudjuk. Azért szóljon, ha valaki tud egy katarzis-színházról.

mi ez a totojázás?
tessék a parlamentnek törvényt hozni, hogy a bp.i Katona József színház igazgatóját a min.elnök nevezi ki és menti fel (természetesen visszamenőleges hatállyal is)

Válaszok:
Agnieszka | 2019. december 13. 6:18

Mi a véleményed a Katona Bajnok előadásáról, mondjuk a három Kósa gyereket is figyelembe véve?

Válaszok:
marko11 | 2019. december 13. 10:15

Erre válaszolni sem méltó, de kivételesen megteszem. Az épületeknek nincs politikai hovatartozása, csak a tervezőiknek, építtetőiknek, lakóiknak, illetve azoknak, akik az épületeket valamilyen politikai összefüggésbe helyezik. Ez még a híres Makovecz épületekre is igaz, pedig kivételnek tűnnek. Néhány díszítőelem a régmúltba nyúlik, de ilyeneket baloldali építészek is fel szoktak használni. A panelt nem Kádárék találták ki, hanem Nyugat-Európából importáltuk. Rengeteg panel épült ott is. Rajk piaci csarnoka egy kiváló épület. Színes, vidám, nagy terei vannak, jó érzés benne lenni. A külseje is oldja a Váci út szürke, kora-külvárosi hangulatát. A nemzeti színházat jobboldali építész tervezte és ugyanúgy stilizált hajó, mint a Lehel piac. Akkor most mi van? A budai várban mi a jobboldali basszus? Minden jobboldali, ami vár vagy ami régi? Fogalmam sincs milyen Kocsis Máté családi háza (ez a példa meglep). Mit tehetett bele vajon a jobboldali Kocsis Máté, amitől a háza is jobboldali lett?

Vannak erős kétségeim, hogy bármelyik színház pénzt termelt. Telt házból még nem lesz profit, ahhoz a jegyárakat igen-igen meg kellett volna emelni. A igaz lehet, hogy egy-egy színház kihozza a jegyárakból az előadások közvetlen költségeit, de az általános költségeket támogatásból kell fedezniük.

"Alföldi Róbert igazgatásával a Nemzeti Színház nyereségesen működött,"

Ez egy állítás. Hol a link a gazdasági beszámolókról ami ezt igazolja?

Megnéztem a 2012-2013 évi beszámolót.
2012 évben Alföldi volt a vezető, 2013 évben június 30.
A gazdasági beszámoló szerint 2012 évet 95312 eFt veszteséggel zárták, 2013 évet 38802 eFt nyereséggel zárták, amelyben fele-fele arányban Alföldi és Vidnyánszky volt a direktor.
https://tinyurl.hu/w7cZ/

Semmire sem célozgatok, csak figyelembe veszem az elhíresült öszödi beszédben elhangzottakat.

A két nagy ügyben a független bíróság felmentette a vádlottakat: Szeviép és vörösiszap per.
Fel vagyok háborodva!

Te láttad? Én nem.

Válaszok:
Agnieszka | 2019. december 13. 11:49

A színház nagyjából kimaradt az életünkből, valaha sokat jártunk hangversenyre.

Amit hallottam a Bajnokról, elég sokat írtak róla, az skandalum., szerintem, mégha telt házakkal is ment.

Egyébként egy előző életben voltunk egypárszor a Katonában, mégis. Ma is emlékszem egy aranyos Shakespearre, egészen elől ültem, legalább három gyerekkel, talán a Tévedések vígjátékát láttuk, Próbakő Benedek volt és az egész előadás szuper! Cak úgy zajlottak az események a mesebeli erdőben!

Boldog, vidám Karácsonyt kívánok!

Válaszok:
marko11 | 2019. december 13. 22:23

"megérti, hogy miről is szól ez az amúgy a jobboldal számára megnyerhetetlen kultúrkampf."
-- A jobboldal: alkotás.
A baloldal: felélés.

-- A jobboldal: építés.
A baloldal: lázítás.

--A jobboldal: az ember nemesebb arca.
A baloldal: az örök elégedetlen ember.

- A jobboldal: rend.
A baloldal: tiltakozás, felfordulás, düh, gyűlölet.

Grat. az összefoglalódért.
Kicsi, és erős, és sajnos: igaz.

De:
Az Élet él és élni akar...

Azért a pusztulásuk, mert mire rájött, hogy a tradíció, a múlt sokkal értékesebb volt, mint a szembefordulás hozama, akkorra már késő volt.

"A kultúrát akkor nevezhetjük egyetemes kultúrának, ha hozzátesz valamit az adott nemzet, vagy az évezredes EMBER által teremtett kultúrához, fizikai, vagy szellemi (vagy spirituális) értelemben."
Igen, de van az ellenkultúra, hogy úgy mondható, a pedofil kultúra, amely a célba vett betörésére, megtörésére, az emberi alapérzések kiirtására működik.

Most mit hazudsz! Látszik, hogy életedben nem voltál még színházban, nem rendeltél még színházjegyet.

...azért pl. a Madách téren rengeteg lelkes, színház-szerető fiatal volt.
De egyébként is, a kultúrát nem lehet hatalmi eszközökkel elfoglalni. Legföljebb az épületeket. Ugyanis az igazi művész soha nem lehet a hatalom oldalán. Ezt még a Kádár-Aczél rendszerben is értették, nem várták el, mint pl. Romániában a Nagy Vezető dicsőítését.

Állítólag Churchill mondta a háború utáni ínséges időszakban, amikor be akarták (ideiglenesen) zárni a színházakat, mozikat, hangverseny-termeket stb. hogy, na jó, de akkor minek élni!
Boldog, vidám karácsonyt kívánok én is!

Válaszok:
Agnieszka | 2019. december 14. 13:08

bocs, de nekem nem a heti hetes és a sas kabaré (volt) a művészet

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés