Új fejezet kezdődött a magyar politikában

2019. október 14. 11:30

Rajcsányi Gellért
Mandiner
Visszatért a versengés a magyar politikába. A verseny jó, a verseny egészséges.

1. Leszögezendő: a tegnapi választás a normális demokratikus ügymenet szerint zajlott le, olyan eredménnyel, ami átlagos demokratikus berendezkedésű, kiegyensúlyozottabb pártrendszerű országokban mindennapos esemény. Sok helyen veszített a kormányoldal, sok helyen nyert az ellenzék, az élet megy tovább, és nem tűnik úgy, hogy valahol probléma alakulna ki a hatalomátadás kapcsán.

A NER-t legyőzhetik a mai magyar választási rendszerben.

2. A vasárnapi eredményt lehet meglepőnek nevezni, de valójában nem az. A 2018-as országgyűlési választáson 2 608 086 ember szavazott a Fidesz-KDNP-re, és 2 655 946-en – vagyis a kormánypárti szavazóknál nagyobb számban – a Jobbikra, az MSZP-re, az LMP-re, a DK-ra és a Momentumra összesen. Az idei tavaszi EP-választáson 1 824 220-en szavaztak a Fidesz-KDNP-re, és összesen 1 426 826-en a fenti nagyobb ellenzéki pártokra a különböző listákon. A két nagy tábor tehát a NER utóbbi éveiben is létezett, csak az országgyűlési választási rendszer sajátosságai, illetve a külön indulások miatt az ellenzéki szavazók eddig nem álltak össze egy kormányoldallal versenyképes tömbbé. 

3. Ebből következik: az ellenzéki összefogás most már működik, az orbáni rendszerrel elégedetlenek most már minden fintorgást félretéve bárkire leszavaznak, akit eléjük állítanak. Igaz,

ennek a teljes összefogásnak lett egy nagy politikai áldozata: a Jobbik,

annak eredeti arca és harca. E sorok íróját mondjuk egy cseppet sem érdekli a Jobbik lelkisége – jobb lett volna a nemzetnek, ha a Jobbik-sztori soha nem történik meg –, csak tényként rögzítem: ami lelke a Jobbiknak régen volt, azt mostanra kilehelte. Jakab Péter probléma nélkül lehetne a Demokratikus Koalíció fiatal, feltörekvő ökle vagy a Momentum vidéki megmondóembere, gyakorlatilag változtatás nélkül működhetne ott is, fel se tűnne a választóknak. Az ellenzéki összefogás nyertesei – túlélői – tehát a régi baloldal (MSZP és DK), valamint az új liberálisok (Momentum). 

4. Budapest a baloldal és a liberálisok fellegvára,

a progresszió újra fellobbanó fáklyája lesz ismét a magyar ugaron,

semmi kétség. Alig várjuk a Demszky-féle körök és rengeteg más régi-új éhes bevonulását a fővárosi és kerületi városházákra. Tarlós kilenc éve lehet, hogy csak egy hosszabban tartó jobbos vezetési közjáték volt ebben az alapvetően balos városban, és most visszatér az alap üzemmód. Viszont Buda ilyen szintű elvesztése egy egyébként nagyon is fejlődő időszak után hatalmas kérdőjel és felkiáltójel lehet egyszerre a Fidesz számára. Budapest újbóli elnyerésére a Fidesznek csak öt év múlva – és valószínűleg egy egészen új politikusi nemzedékkel, új politikával, imázzsal és üzenetekkel – lesz lehetősége, ha nem akarják, hogy egy újabb húszéves baloldali-liberális időszak kezdődjön el a fővárosban. 

5. A vasárnapi eredmények kapcsán elmondható:

eddig tartott a 2010-ben megszületett egypólusú, centrális erőtér, és visszatért a kvázi kétpártrendszer.

A teljesen monolit narancssárga birodalomban sok évig csak színes foltokként volt itt-ott ellenzéki vezetés, most viszont nagy erővel tért vissza az ellenzék szerte az országban és főleg Budapesten a hatalomba. Miközben szerte a magyar vidéken, kisvárosok hosszú sorában megmaradt a Fidesz előnye, addig a nagyvárosokban és különösen Budapesten felzárkózott az ellenzék a Fidesz mellé – és ez már gyakorlatilag egy egy oldalon álló és a Fidesz-tömbbel sok helyen versenyképes ellenzék. Az ellenzéknek újra meg kell tanulnia városokat, kerületeket vezetni, felelős döntéseket hozni, költségvetéseket alkotni, településeket igazgatni és fejleszteni. A kormányoldalnak újra meg kell tanulnia valódi párbeszédet, együttműködést folytatni, és ha szükséges, értelmes kompromisszumokat kötni az erőre kapott ellenfelekkel. Mostantól sok eddigi működési elvet újra kell gondolnia mindkét félnek, de főleg az eddigi rendszert kiépítő és annak előnyeit élvező kormányoldalnak.

6. A Borkai-ügy és folyományai – eddig –

pont Borkait nem, viszont sok más fideszes városvezetést elsodortak.

Köztük olyanokat is, akik a munkájukat jól és tisztességgel végezték, és nem merült fel kétség a magánerkölcseikkel kapcsolatban sem. A dolgok és fejlemények viszont összeérnek, politikusi színvonalra, emberi minőségre pedig a jobboldali, polgári szavazóknak igénye van. A jobboldalon fennen hirdetett morális elvek és a yachton villantott polgármesteri hátsó között feszülő ellentmondás és távolság nagyságrendjére szavakat sem találni. 

7. Végső soron önkormányzati szinten visszatért a versengés a magyar politikába. A verseny jó, a verseny egészséges. Újra edzeni kell, napirendet és életmódot változtatni, kimenni a fényre, aztán a versenypályára, ami mostantól kevésbé lejt egy irányba, és megmérkőzni egymással a nagyközönség színe előtt. Az elmúlt hetek után, amikor is a politikum legmélyebb bugyraiból villantottak fel, khm, elég sok mindent kormányoldali és ellenzéki politikusok, most olyan évek jöhetnek, amikor a két oldal politikusai, képviselői és polgármesterei szakmailag és morálisan is versengeni fognak egymással. Nincs kétségem, hogy az újra erőre kapó politikai versengésben lesznek mocskos fejezetek, derülnek még ki mind a két oldalról súlyos információk. De a választók eddig is figyeltek és ezután is figyelni fognak. Továbbra is sokan lesznek azok – különösen a konzervatív, polgári jobboldalon –, akik elvárják a tisztességet, az emberi minőséget és a kiváló teljesítményt a politikusoktól. Ha a Fidesz jövője a még több borkaiságot hozza magával, akkor levonják majd a következtetést a választói. Ha a Fidesz képes lesz szembenézni a saját borkaiságaival, akkor majd újra több bizalmat kaphat a választóktól.

Az embereknek vannak igényeik, elvárásaik, saját morális mércéik.

A legtöbben nem elvakultak, sőt, nagyon is jól látnak a pályán, és miközben ők maguk tisztességesen élnek, addig ugyan illúziók nélkül, de a lehető legtöbb tisztességet várják el a politikusaiktól is. 

A tükör és a válaszút előtt most a Fidesz áll, nem a saját értékrendjükhöz eddig és ezután is ragaszkodó jobboldali, konzervatív polgárok.

Összesen 429 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Tényleg, most jó a választási rendszer? Most nem volt csalás?

Pontos, a kérdés, ért-e ebből valamit is Orbán Viktor? Azt tudni kell, hogy sokan elégedetlenek a Fidesz kormányzásával, de mivel nincs jobb konzervatív párt, a kisebbik rossz elve alapján szavaznak a Fideszre. Azért, hogy ne térjen vissza mind az, amit a balliberálisok jelentenek. A kérdés, hogy meddig.

Válaszok:
Berecskereki | 2019. október 14. 11:50
packó | 2019. október 14. 14:54

„3. Ebből következik: az ellenzéki összefogás most már működik”

Biztos? Számoljunk!

2018 országgyűlési választás: FIDESZ/KDNP 49,55 %, a Jobbikra, az MSZP-re, az LMP-re, a DK-ra és a Momentumra40,45 %
EP-választáson 56,11 % a Fidesz-KDNP-re, és 43,89 % a fenti nagyobb ellenzéki pártokra.
Hasonló a mostani listás szavazás eredménye, melynél az is előfordul, hogy az MSZP négy helyen még az 5 %-os küszöböt sem érte el.

Tényleg működik! Vagy mégse?

Innen kellene a többi állítást is levezetni.

Tanulságos hogy a budai kerületek 2/3 az ellenzékre szavazott.
KESMA MANDINERRE nincs szükség Gellért! Változtassatok!

" kisebbik rossz elve alapján szavaznak a Fideszre."

Mondod te. Én meg azt mondom a felhozatalból a legjobbat választom.

Válaszok:
OberEnnsinnen | 2019. október 14. 16:41

"A verseny jó, a verseny egészséges."

Az viszont BAROMIRA nem jó és BAROMIRA nem egészséges, hogy MÁR MEGINT az a szélsőballib, MSZP-DK-alapú, Gyurcsány dominálta vörös tömb áll szemben a Fidesszel, amelynek a pusztítását már többször (1994-1998, 2002-2010), és amely - amellett, hogy velejéig korrupt és alkalmatlan - lényegi kérdésekben vitaképtelen, illetve olyannyira szembemegy ideológiai alapon az ország és a nemzet érdekeivel, hogy rá sokkal inkább illik az "ellenség" kifejezés, mint az "ellenzék"...

Hiába volt próbálkozás / álpróbálkozás az ún. Jobbik és az LMP részéről egy évtizeden át, illetve a Momentum részéről kb. egy éven át: végül különösebb hullámverés nélkül beleolvadtak a gyurcsányista képletbe.

Javítva.
a Jobbikra, az MSZP-re, az LMP-re, a DK-ra és a Momentumra 50,45 %

"eddig tartott a 2010-ben megszületett egypólusú, centrális erőtér, és visszatért a kvázi kétpártrendszer"

Ez így van.

Budapest népe, a többség, saját leváltására, a most élő lakosság kicserélésére szavazott!
Szerencsére Magyarország népe nem ezt az utat választotta, de ha Budapesten mindez bekövetkezik, márpedig ez a szavazás tükrében elkerülhetetlen, az az országra nézve jelent súlyos veszélyt.
Így előállhat az a helyzet, hogy nem a finnyás főváros váltja le az országát, hanem az ország küldi a fővárosát, Budapestet a fenébe.
És él nélküle, legyen Budapest "önálló, szabad köztársaság", Magyarország pedig legyen magyar ország!
Ugyanis, ha bal-liberális Budapest migránsok prédájává válik, a lakosságcsere elkerülhetetlenül elárasztja a vidéket is, később...
Végiggörgetve előre, a következő éveket, nem sci-fi, reális lehetőség: Ez az egy lehetőség marad hosszú távon mindazok számára, aki magyarként kíván létezni!

+1: A kormányközeli közvéleménykutatók nagyon mellélőttek Tarlóssal kapcsolatban, megint a Medián "nyert". Az utóbbit talán nem ártott volna jobban figyelni a távozó kampánycsapatnak.

"Az embereknek vannak igényeik, elvárásaik, saját morális mércéik."

Azzal a fenntartással fogadom ezt el, hogy egy kissé egyoldalú a képlet: úgy tűnik, hogy a mi oldalunkon sokkal inkább vannak ilyen igények, elvárások, morális mércék (lásd Borkai -15%pontját Győrben, és valóban, a vélhetően a Borkai-ügynek betudható bukását olyan sikeres polgármestereknek, mint Nagy Gábor Tamás, Bús Balázs, Sára Botond stb. stb. stb.), míg a másik oldalon - nagyon úgy tűnik - nincsenek. Tegnap SIMÁN NYERT egy Czeglédy Csaba, egy Gajda Péter, egy Lackner Csaba (egy Wittinghof, egy László Imre, nem folytatom...)

Hülye.

15 %pontot bukott, és kis híján veszített egy nulla DK-s jelölttel szemben. Majdnem magával rántotta Győrt, ahol a Fidesz eddig nagyon is népszerű volt, és egyébként a városvezetés is - összességében - jól működött.

Rövid úton el kell távolítani. A technikáját majd kitalálják (egészségügyi probléma + valamilyen módszerrel "elhatárolódás", elítélés a Fidesz részéről).

Abból a szempontból nem lesz más tészta az OGY választás, hogy innentől nyilvánalóan ott is totális közös lista / közös jelöltek szisztéma lesz.

Más tészta annyiban lehet, hogy a választók ezt hogyan ítélik majd meg. Más dolog most Pécsen vagy Miskolcon leszavazni egy független polgármesterjelöltre, vagy Egerben a Mirkóczkira, Szegeden meg a Botkára, meg megint más dolog arról dönteni, hogy ki vezesse az országot. De kemény lesz, az tuti.

Gergőre a budapestiek kb 25%-a szavazott, tehát négy emberből három nem akarta a Gergőt:-)))) ezt a ballib logikát most miért nem használjátok?

Azért, mert megválasztották, nem lett alkalmasabb a Gergő:-))Tarlós sokkal-de sokkal jobb, kulturáltabb, okosabb.......stb.
Nem is beszélve arról, hogy milyen elegánsan gratulált a Gergőnek. Hallottál ilyen gratulációt az elmúlt évtizedben a ballibtől?

100%-os MSZMP győzelem, természetesen. Ahogy az megvolt 1989-ig, csak azóta eltorzult a népi demokrácia.

A választási rendszer semerre sem torzít.
1990 évtől vegyes választási rendszer van Magyarországon. Korábban kétfordulós volt az országos és egyéni is.
Az egyénit a Horn-kormány kreálta egyfordulósra, az országgyűlésit pedig a Fidesz. 1:1

A mostani választás viszont választ adott:
1. Ebben a választási rendszerben legyőzhető az ellenfél.
2. A demokratikusnak hazudott ellenzék, ha érdeke úgy kívánja összefog a szélsőségekkel, legyen az bal, vagy jobb.
3. Valótlan az az állítás, hogy a Jobbik a Fidesz kreálmánya.
+1 Hazugságokkal továbbra is meg lehet vezetni a szavazókat, ahogy ezt 2006 évben Gyurcsány Ferenc tette.

A megyei közgyűlés eredményéből következtetni tudsz, hogy mennyivel kaphatott több szavazatot a Fidesz/KDNP, mint az ellenzék.
Itt megtalálod: https://www.valasztas.hu/d4/on..

Megfontolandó és elgondolkodtató, csak azt a lapítást tudnám feledni, amit Borkai-ügyben vittetek véghez, ergé!
Előbb kellett volna leírni azt a briliáns mondatot az illető hátsójáról.

Mellébeszélsz:-))) ti szoktatok így számolni és most szembesítettelek vele:-)))))

Sokba kerül még nekünk ez a választás. Konszolidálhatjuk majd megint a városokat és nem
Gajda fogja állni a cehhet.

A baloldal a "szegényekért", meg a korrupció ellen kampányol úton útfélen, és puritánnak hazudja magát. Kettős mércét alkalmazol. Mellesleg Schmitt Pál, aki nem tudott helyesírni meg plagizált, rég eltűnt a közéletből, Gyurcsány, akinek ugyanolyan rossz a helyesírása és plagizált (egyéb gazemberségei mellett) itt van velünk.

Valamit nagyon nem csinálnak jól, az biztos.

Ha nem is monolit, de tömb.

"Mindez annak a fényében nagyon ijesztő, hogy a mostani baloldali ellenzék még kártékonyabb, radikálisabb és hülyébb is, mint ami 2002-ben vette át a hatalmat."

Ez nagyon igaz.

Leszögezem: Nagy galiba, hogy a totál alkalmatlan Karácsony lett Budapest főpolgármestere. Ezt főzte a főváros: hát egye!

Ugyanakkor, ha belegondolunk: A választók szinte 45% % százaléka a fidesz jelöltjére szavazott. Ez azt jelenti, hogy ennyien felsorakoztak EGY párt mögé,

míg az 50% Karácsonyi győzelméjez 4-6 különböző párt közös nagy bevetése kellett. A rasszista Jobbiké, a gyurcsányista-bolsi maszop-déka kavalkádra, a lila-füst Momentumra a liberális törpepártokkal egyetemben. Ez a mix minden, csak nem kormányképes.

Igazából Írtó gyenge eredmény, ha összevetjük Európa egyéb fővárosaival. És még gyengébb, ha átszámoljuk a pártok parlamenti eredményére. Most majd eljátszadoznak a fővárosban, menetelnek, hőbölögnek, prájdolnak, parkosítanak - közben ezerrel nyomják a kormányellenes gyűlöletkampányt. Mert kizárólag ez tartja össze őket.

Igaz, a nácikat tömörítette, de balról szervezték. Mára már senkit sem tömörít.

Bedarálta már őket, ne viccelj.
Együtt fognak indulni, szép nagy közös listán, 106 közös jelölttel.

Ez persze okozhatja a vesztüket is.

2022-ig szükséges lesz egy párt, amelyik koalíciós partner lehet. Ha a FIDESZ ezt nem veszi tudomásul, őrült kockázatot vállal, amivel 20 évre kinyírja a magyar jobboldalt.

JÓK A KÉRDÉSEID, ÉS egyetértek veled.

Minden az adófizetők pénzéből történik.
Technikaim kérdés, hogy a könyvelésben kormány, vagy spekuláns, vagy multi a forrás.

Ez nagyon is reális lehetőség, amit felvázoltál.
Bár én inkább úgy mondanám: Tarlósnak már inkább kellett nyugodt, polgári időszak, mint az örökös csatározás, erkölcs nélküli posztkomcsikkal, liberekkel, és: Orbánnak sincs ellenére, ha az arcvonalak kontúrjai világossá válnak.

Jónak látszik az okfejtésed, de akkor felteszem a kérdést:
Mégis, miért rohant ki Brüsszelbe Karácsony?
A választás előtti héten találkozóra Timmermans-szal?

97-en a lottón nyerték a vagyont.
Mészáros, Tiborcz, Csányi: LOPTA.

Borkai nélkül ma Tarlós lenne a polgármester. Pont.

Karácsony hivatalos programja: Budapestet külön "szabad köztársasággá" tenni.

Innen egy lépés, és máris megvan a hamis jogalap a betelepítéshez.
Látva, hogy Brüsszel minden téren kettős mércés jogtipró Magyarországgal, pontosabban az Orbán-kormánnyal szemben, teljesen életszerű, hogy Timmermansék számára Budapest Köztársaság legitimebbé válna, mint a parlamenti választások magyar parlamentje és annak kormánya.
És Budapesttel kötnék a betelepítési kvótákat.

Mármint a baloldal nem beszél folyton a korrupció elleni harcról, és amikor kiszivárgott egy beszéd a pénzek elosztásáról, és arról, hogy mennyit lehet keresni, akkor csak vállrándítás volt rá a válasz?

Én azt kívánom, ne legyen semmiféle elkötelezett, sem kritikus.
Egyszerűen: mutassa be a tényeket.
De azt minden oldalról megvilágítva, szintén csakis tényekkel.
Ami pedig eszmefuttatás, hangosan gondolkozás, azt jelölje: szubjektív vélemény-ként.

A nemzeti-patrióta utálja a sejtetést, sugalmazást, ám kedveli a szikár tényeket.
És nem sértődik meg, ha azok egy napszakban kedvezőtlen képet mutatnak.
Ellenben, képet kap, hol, mit kell szemrevételezni és jobbá tenni.

"F O R R A D A L M A T - M O S T !
#bojkott"

Gondolod, te f.sz, hogy nem látunk át a szitádon?
És mi lenne az a forradalom?
Ja, a Soros jóságos elvtárs önzetlen "civiljei" majd elmondják, őket kell követni, f.szfej, ennyire hülyének nézed a magyart?

Törvényszerűen, NEM TEHET MÁST.
Mint mindig, a történelemben végeredményben KETTŐ VALÓDI LEHETŐSÉG van.
Két pólus. Vagy jobbra, vagy balra.
De azt tudnod kell, az a bizonyos elárasztás nem özönvízszerű, csak mint mikor a békát főzik.
Ezt csinálja G. Soros, mert őt erre küldték, ennek az ügynöke.

A nagy többség - kevesebb infóval - dühből dönt.
és ha bebeszélik neki a Fidesz, Orbánék lopásait, még a nagyobbik rosszat is megválasztja.
Mert megneveztek számára egy legyőzendő, megszemélyesített "rablóbandát".
Türelem teljesen relevánsan gondolkodik, a tömegek szemével.

A "magyar" baloldal, liberális oldal SOHA, S O H A ! nem fogja felvállalni ŐSZINTÉN MAGYARORSZÁG SZUVERENITÁSÁNAK elsőbbségét.
Szavakban persze megteszi, mint minden más demagógiát.
Ezért velük nemzeti minimumot megkötni - sajnos! - lehetetlen és nem is szabad ezzel kísérletezni, mert a szirénhangjaik tönkretesznek közülünk sokakat, bennünket.

Én még az ominózus szexnapon megírtam:
Borkainak le kell mondania, nem holnap, még ma!
Ezzel a Fidesz elveszíti Győrt, de megtartja a becsületet...

Mi is. És nem csak szoros versenyben, kedves llnnhegyi! Mégis állandóan azt hallgattuk, hogy csalás, nem legitim, nincs demokrácia, lejt a pálya, nem jó a választási törvény, nem jók a választási kerületek, aki nem ment el szavazni az mind a ballibra szavazott volna..... Ugye mind ismerős? Aztán ha valaki ezt az orrotok alá dörgöli, ti sértődtök meg.

Nem a félrelépés a legnagyobb gond.
Hanem, ha ez kiderül, az illető - mindenekelőtt a férfi, mert ő a fő felelős - megbízhatatlan, komolytalanná válik.
ha érted...

Pont ugyanez jutott az eszembe.

Iszonyúan el voltam keseredve 2002-ben, szörnyű volt, de egy pici remény esetleg lehetett az emberben... úgymond voltak új, "européer"-nek kinéző arcok az új kormányban (László Csaba, Bárándy, Persányi, vagy akár még az "emberarcú" MSZP-s Kiss Péter is, ilyesmi), mondom, HÁTHA nem barmolják el annyira... pár év alatt padlóra küldték az országot, minden fajta értelemben (olyan szinten, amit szerintem sem én, sem más el sem tudott volna képzelni).

És ez a mostani ballib felhozatal, Gyurcsánnyal, Gyurcsánynéval, Karácsonnyal, Fekete-Győrrel, Kunhalmival stb. stb. még sokkal rosszabb, mint a 2002-es MSZP volt... ekölcsileg és intellektuálisan is.

1938-ra közel kerültünk Ausztriához az egy főre jutó GDP-t tekintve...

Nem a megyei közgyűlések jelentősége a lényeg, hanem az éles, nagymintás közvéleménykutatás, ami nagyjából az EP-választással egybevágóan masszív Fidesz-fölényt mutat a megyei jogú városoktól lefele, és Fidesz-előnyt mutat országosan is, még az egybesült ellenzékkel szemben is.

Egy frászt veszített szavazótábort, LOL.
Több szavazatot kaptak a fideszes jelöltek Budapesten, mint az EP-választáson. Egész egyszerűen összeállt ellenük a teljes ballib, és így érvényesítették a pártpreferenciákból adódó papírformát (sajnos szinte nullára csökkentve az "inkumbens" hatást, amiben a Fidesz bízhatott).

Ez így van.
Sajnos ez az olvasata az eredményeknek nem kap elég publicitást. A tegnapi eredmény kb. 120/80-as kényelmes Fidesz-többséget hozott volna egy országgyűlési választáson, úgy hogy immár teljes egységfrontban indult az összellenzék (és igen, még jól is mozgósítottak, és igen, még nagyon rosszul is alakult a kampány utolsó hete a Fidesznek).

Igen, pontosan ezt állítom!

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés