Porpáczy Attila

Szent maradék: így lát el 28 falut egy fiatal pap Baranyában

2018. szeptember 21. 11:12
„Az egyháznak nagy áldás, hogy visszametszik” – állítja Porpáczy Attila baranyai plébános. Azt vallja: „Lehet, hogy nekem át kell menekítenem egy korszakot, mert most kicsit vallástalanabb világban vagyunk”. De hogyan misézik? Mennyi a munkája? Nincs egyedül? Mit gondol a kötelező cölibátus eltörlésének ötletéről? Eltöltöttünk egy napot a nem kevesebb, mint 28 települést szolgáló fiatal plébánossal. Riportunk.

A magyarországi paphiányról szóló nagyriportunkat a minap közöltük: a riportban megszólalókat külön cikkekben is bemutatjuk. Porpáczy Attila baranyai plébános nem kevesebb, mint 28 faluért felel: van miről beszélgetni a fiatal pappal.

***

A Pécstől nem messze található Görcsönybe reggel kilenckor gurul be autónk, a 38 éves plébánost szinte a reggeli fogmosás közben lepjük meg. A nemrég felújított plébániaépületben levesszük a cipőt, kapunk egy papucsot és a közösségi terembe megyünk beszélgetni. Porpáczy Attila atya nemrég kapta meg a Pécstől délre található Görcsöny plébániája mellé Vajszlóét is. Mivel mindkét plébániához 14 falu tartozik, ezért így már 28 faluért felel.

Porpáczy atyát nem sújtotta le a 14 falunyi pluszfeladat, hisz azt írta ki a Facebookra: „Szomorú? A magyar katolikus egyház hanyatlása? A hitünk vége? Korántsem!” Szerinte

Fantasztikus ajándék, ami történik.

„Igaz, bizonyos dolgok elvesznek, lekopnak vagy le kell mondanunk róla. De amit nyerünk, az egy új szintje az életnek, kiteljesedés!”

Lelkesedését azzal magyarázza: „Nem papi családban nőtt fel, nincs régi papi világképem, így nincsen ilyen pszichés blokkom, hogy »hű, 28 falu«, miközben az egyhez szoktunk. Volt, hogy a három vasárnapi misét összesen 15 embernek tartottam, a szombati kettővel együtt az ötöt 24-nek. És menj oda, mosolyogj és lelkesedj. Ez sokak számára kiborító. Nekem nem”. Hozzáteszi: „Azzal szoktunk viccelődni, hogy meg kéne szereznem Pellérdet, s akkor Pécstől a határig én vagyok, aztán meg kéne szerezni Harkányt, ott van turizmus és pénz, aztán jöhet Siklós és Máriagyűd”. 

Attila atya Balatonfüredről származik, 31 évesen szentelték fel, előtte szociális munkás volt, és nem hívő családból érkezett. Magát tanulatlan papnak tartja, habár két diplomája van, mégsem szeret olvasni, inkább egy vagány srác képét mutatja, mintsem egy joviális papét: napszemüveget hord, sportol, fut, szereti az autókat. Reformpapnak tartják. 

„Misézőhely tíz van, de nincs tíz mise vasárnap, mert csak hármat tarthatok, agyilag se bírnám. Én három misét tartok, egy civil munkatársam három igeliturgiát, aztán a másik héten cserélünk. Hat helyet viszünk vasárnap, és én papként még két helyen megjelenek szombat este misézni, kéthetente. Tehát ez nyolc misézőhely. Összevonások is vannak. Regenyében egy ember járt a kápolnába, akit átviszek Szőkébe, ahol van másik három ember, és akkor a kettő misézőhely máris egy” – meséli a 38 éves pap. Babarcszőlős és Ócsárd is ilyen. A szentmisét meg tudja tartani kis egyezkedéssel, a hívek részéről sem volt ódzkodás. Mivel az ócsárdiak vannak többen, ezért egy hónapban háromszor Ócsárdon van a mise, egyszer pedig Babarcszőlősön. A segítő munkatárs és a hívek kooperációja teszi lehetővé, hogy az imádság, a szentségekhez való járulás rendszeres legyen.

Van-e így lemorzsolódás? Mégsem ugyanaz, ha a pap helyben van vagy ha csak átjár. Attila atya szerint

nehézséget okoz, hogy a papok sosem tudják, meddig lesznek egy plébánián,

bármikor elhelyezhetik őket. „Három éve vagyok Görcsönyben. Az első évben alig ismertek, alig volt kapcsolat, albérletben éltem, nem tudtam hova meghívni sem az embereket. A temetésekről, misékről azért csak megismertek. Aztán indítottunk egy filmklubot. Az első évben egy esküvő volt, a másodikban volt hat. Előttem volt, aki egy évet sem volt itt papként.” Így nehéz beilleszkedni, de ennyi faluval három év után is nehéz „helyinek” lenni: Görcsönyön kívül egyik faluban sem lesz jelen úgy, mint régen a papok. A „bázison”, Görcsönyben 1500-an laknak, de a vasárnapi misére negyvenen járnak.

„Nem tudok az emberek között lenni, az egyszerű hétköznap színterein nem tudok összefutni velük. Akkor leszek ott, ha meghívnak. Nem lesznek ott szomszédaim, akik áthívnának ebédre, ha meg áthív valaki, akkor az benzin (megjegyzi: ez nem pusztán fukarság, egyik évben félmillió forintot vitt el az üzemanyag, ez asokfalvas papok egyik nehézsége). A távolság nehézzé teszi a dolgot. Csinálhatnám úgy, mint egy missziós területen: egy hetet itt vagyok, egy hetet ott. Fel kell mérni az emberek igényét is Vajszlón, és hiába lelkesedem, lehet, hogy nem igényelnek.”

Volt már ilyen, mikor azt mondták neki: 

„Ne jöjjön atya vasárnap misézni, mert szombaton este lesz egy öregek napja, és nem akarnak felkelni.”

A görcsönyi templom, a virtuális plébánia központja 

 

Attila atya rámutat: „Vidéken ezer okot találhatsz, hogy miért nincsenek ott a templomban az emberek. Nem tehetem meg, hogy leteremtem őket és elfordulok tőlük. Vannak olyan öreg nénik, akiknek teljesen mindegy, hogy prédikálok-e vagy sem, ők akkor is hisznek Istenben. Nem ők teszik ki a feladat nagy részét. A fiatalokra és a megszólíthatóakra kell koncentrálni”.

Porpáczy atya szerint nincs más lehetőség, mint mindenkinek alkalmazkodni a helyzethez: „Ki merem mondani, hogy ha nem jönnek át másik templomba, akkor bizony le fognak morzsolódni. Nem szeretném, hogy ez történjen, de nem köthet meg engem ez a félelem papként. Nem oszthatom magamat szét ennyire. Eljön egy nagy ünnep, és rögtön kérdezgetnek, hogy nem lehetne-e mise itt is, ott is. És mondom nekik, hogy nem lehet. Segítek megoldani, hogy feljöjjenek ünnepi szentmisére ide, Görcsönybe, de mise csak itt lesz. Ha mindenben engednék, szétesne a plébánia. De nem látom, hogy lemorzsolódna bárki is, sőt inkább egy-egy emberrel még gyarapodtunk is”.

Főként azt hangoztatja, hogy

merni kell konfrontálódni, mert különben csak a félelem irányít, sodródnak az árral.

„Nem tudunk megújulni, a régi viszont kihal – s vele mi is. Tisztelem a régiek vallásgyakorlását, hűségét, de nem adhatom az időmet csak azoknak a feladatoknak – amik viszont nem alkalmasak ma az új emberek megszólítására és megnyerésére” – fejtegeti a plébános.

Attila atya szerint nem a misézés a megoldhatatlan feladat, nem csak az a kérdés, mit tud tenni az egyház, hanem hogy mit kellene megtennie. „Nekem az a vízióm, identitásom, hogy az egyház az szent maradék. Olyan értelemben szentmaradék, mint az Ószövetségben vagy a népmesékben.” Hozzáteszi: a rendszerváltás miatti jogi küzdelmek, a kárpótlás vagy épp a világnézeti harcok miatt az egyház önképe is csorbult. Egy ókori városban lehet, hogy húsz-harminc fős közösség volt a kereszténység, aminek Szent Pál írta a levelet. „Ebből kiindulva semmi baj, hogy itt ketten-hárman-négyen vannak. Nem szabadna ezt az identitásunkat lecserélni a győzedelmes egyházra”.


A görcsönyi plébánia épülete a templom mellett

 

A plébános kifejti: egy harmincezres városban ha 1500-an járnak templomba, és abból havonta bekapcsolódnak egy-két programba harmincan, akkor az már szembetűnő. De ez a számarány falun semmi. Ezért szerinte el kell felejteni azt, hogy „az én falum”. Az öregek persze nem tudnak erről lemondani, ami nem is baj. „De a fiatalokat is keresnem kell, akikkel találkozom a szalonnasütéskor, a focin, a keresztelési felkészítőn. Benyomást kell keltenem, amitől nem fognak a templomba rohanni, de jobban fogják pozicionálni a papot. Azt a vágyat kell felszítani kiránduláson, akárhol, hogy akarjon valaki áldozatot vállalni a hitéért.”

Ugyanakkor érdekes módon Porpáczy Attilát nem árasztják el a teendők, legalábbis nem egyenletesen: „A görcsönyi plébánián a kötelező programjaim heti 15 órát tesznek ki, nem negyvenet. Reggeltől délutánig nem érdekli az embereket a pap, dolgoznak és iskolában vannak. Az adminisztráció sem visz el sok időt. És ezzel nehéz mit kezdenie egy pályakezdő papnak, hogy fiatal, erős, felkészült, és ez van. És a kirándulásokat hétvégére kell szervezni, a családlátogatást estére. Hétköznap nap közben nincs kinek programot szervezni.  A 28 falu nem feltétlen jelenti tehát azt, hogy kiköpöd a tüdődet, úgy dolgozol. Elosztani se lehet mindent, mindenki azt szeretné, hogy vasárnap 9.30-kor legyen a szentmise, mert addigra már felkeltek, utána meg még van idő főzni”.

Így aztán „virtuális plébánia” van: „Görcsöny tart életben, ez a központ, de nem Görcsönyre korlátozódik a munka. Itt 15 órát dolgozom, de volt, ahol negyvenet dolgoztam. Pécsett is bevállalok ezt-azt, a Szent Margit gimiben meg a Nagy Lajosban. Gyóntatás, lelki nap, zarándoklat, stb. Hittanórát is tartok, és bekapcsolódtam a fociba”. Ez számára sarkalatos pont: hogy ne csak papi területekben gondolkodjunk; neki például nincs kifogása az egyházjogi kereteken belül az ellen, hogy egy volt plébános meglátogassa volt híveit volt plébániáin, hiszen ezek az emberi kapcsolatok természetesek, s ha őt keresi valaki egy lelki beszélgetésre az ország másik részéről, szívesen áll elébe. 

Ebédre Attila atya melegszendvicset süt, majd

először a falu határában lévő öregotthonban misézik,

majd a plébánia szomszédságában találhatóban.


Attila atya misére készülődik az öregotthonban 

 

Sokszor irreális elképzelés, hogy vasárnap misére jöjjenek – mondja Attila atya, kifejtve, hogy az „Úr napját szenteld meg” parancsa, a nem dolgozás mit jelent teológiailag: az ókorban a szabad ember nem dolgozott, a rabszolgák dolgoztak. „Az Úr napját megszentelni megmaradt a vasárnap, de az nem az otthon tespedést jelenti, hanem hogy éljük meg a szeretetkapcsolatokat. Nekem most az Úr napját megszentelni nem feltétlen egyenlő a misével. Az egyik faluban mondtam, hogy két dolog lehetséges, mivel itt nem lesz vasárnap szentmise. Vagy elviszem magukat egy másik misére, egy másik faluba. De alig tudtak beszállni is az autóba. A másik lehetőség, hogy nem vasárnap és nem szombat este lesz a faluban a mise, hanem mondjuk hétfő délelőtt.”

Attila atya felkiált:

„Nem azt mondjuk, hogy missziós terület vagyunk? Akkor viselkedjünk úgy!”

„Ha nem tudunk vasárnap misézni, akkor misézzünk máskor. S ha lesz lehetőségünk, misézünk majd vasárnap is. De a hívek ne csak vasárnap legyenek hajlandóak templomba menni. Az az érdekes, hogy nem így jöttem ki a szemináriumból. Tudtam, mi a szabály, és inkább kirándulásokat mondtam le, csakhogy vasárnap misézhessek, mert azt úgy kell.  Ahogy a gyóntatásban, a hitoktatásban, vagy a szentségfelkészítésben is a betűt tartottam szem előtt. Mi változik? Nem az egyház tanításán akarok átlépni! De hiszem, hogy Isten igéje és lelke eleven valóság. Az elevenség jelenti a párbeszédkészséget, az alkalmazkodást. Isten mindig az adott ember befogadókészségét szem előtt tartva szólt hozzánk és szólított fel bennünket a követésre. Ezért én is az élethelyzetekben próbálok figyelni arra, hogy itt és most hogy tudom alkalmas módon átadni az örömhírt. Mit kérhetek az emberektől? A kétezer éves egyház veretes tanítását és kultuszát akarom elvárni azoktól az emberektől, akiknek ez az útja sokkal rövidebb és törékenyebb, ingatagabb? Ezért merem kimondani, főként magamat győzködve, hogy lehet másképp is közelíteni például a vasárnapi miséhez.”

A közösségképzésnek, amely mégis a hitélet alapja lenne, ugyanakkor mélyebb akadályai is vannak. A régiek segítettek egymásnak: te segítesz nekem, én segítek neked. És közben rájöttek, hogy jó egymással lenni. Kialakultak a közösségek, amelyek összefogtak, például a vallásuk alapján. Ma már azonban nincs összefogás. Most az van – mondja Attila atya –, hogy hiába akarunk egymás mellé költözni, nem tudunk. Így olyanokat igyekszik megszólítani például egy lelkigyakorlat alkalmára, akiknek van családja, szomszédja, és tudnak kovász lenni. És felteszi a kérdést: „Vajon ha mind együtt élnénk egy faluban, az milyen lenne?” Ezzel persze – hangoztatja – nem régi időket szeretne visszasírni. De mégis érdemes belegondolni, milyen lehetőségek rejlenének mindebben.

A hívek létszámának növeléséért ugyanakkor Attila atya

nem enged a szentségekre való felkészítés szigorúságából.

Csak szokásból nem keresztel, elhívja programokra a szülőket-keresztszülőket, hogy megérezzék, mi az egyház és eldöntsék, hogy oda akarják-e ehhez vezetni a gyermeket, hogy legyen közösségélménye. Ha nincs kilátás a gyermek keresztény nevelésére, elhalasztja a keresztelést. Szokásból keresztelni rossz a keresztelendőnek is, mert nem lesz meg a lelki támasza, a benső ereje

„Nincs belül meg az az erő, az iránytű. Ezért szeretnénk átadni a hitet, a kapcsolatot az Istennel, ami megerősít. Ezért vagyunk szigorúak. Az engedékeny technikának évtizedei voltak, hogy bizonyítson, és nem bizonyított. Én így látom. A minőség-mennyiség kérdésében merek a minőség felé elmozdulni, »inkább kevés oroszlán, mint sok nyúl«, ahogy Dobó István mondta az Egri csillagokban. A házasságnál engedékenyebb vagyok, azt nézem, akarják-e a felek egymást szolgálni.”

Ezzel együtt leszögezi: „Az egyház nem a tökéletesek társasága, hanem az Isten irgalmában bízók társasága. Ugyanakkor sokszor próbálom helyre tenni azokat az imádságokat, amelyek azt közvetítik, mintha csak férgek lennénk, Isten pedig majdnem agyon csapna minket. Ez az Isten odaadta magát értünk! Az embert szolgálja, nem hinném, hogy könyörögni kéne azért, hogy ne vágjon agyon bennünket”.

*

Görcsönyben beszélgetünk a közösség három prominens tagjával, a hitoktatóval, Györggyel; és három odaadó önkéntessel, Csillával, Barnabással és Csabával. Szerintük nagy áldás Attila atya munkája, kedvelik a stílusát is, bár hangsúlyozzák, hogy sokat alakult a határozott vezetői habitusú plébános, akinek egyes elképzelésein módosítania is kellett. 

Van papi baráti társaság? – kérdezem Attila atyát a papi magány kérdéskörére térve. Mint válaszolja: összejárnak pár pappal hetente, mindig másnál. De ő inkább magányos típus, és inkább akkor szokta látogatni a paptestvéreket, ha bajban vannak. „Vannak papok, akikkel csak idegesítenénk egymást, annyira más a stílusunk, habitusunk.”

„Ha pápa lennék, akkor is megtartanám a cölibátust” – szögezi le, mikor erről a „megoldásról” kérdezem. „Fel szoktam sorolni az osztályban, mit csinál a pap, s megkérdezem, jó-e. Igen, jó, s ez is jó! Na, mondom, nem kéne, hogy kihaljon ez a szakma? Nem, nem, kellenek a papok, szükség van rájuk! Oké, s akkor melyikőtök lenne pap? S egyikük sem. Akkor sem, ha lehetne nősülni. Nem özönlenének a papjelöltek, ha eltörölnék a cölibátust” – hangsúlyozza Attila atya. „A férfiak mindig elmozdulnak a magasabb presztízsű munkák felé, ezért elnőiesedik a tanári szakma, pedig senki nem mondta, hogy csak ők lehetnek tanárok. Az ápolók többsége nő. A férfinak kell, hogy érezze, hogy ő győzte le a sárkányt. Ez pszichológia és szociológia. Amíg nem lesz presztízse, heroikus beállítása a  papságnak, addig nem lesznek papok” – szögezi le a plébános úr, rámutatva, hogy 170 ezer forintos alapfizetése jónak számít a környéken, de megélhetésből sem megy papnak senki. „A gondolkodásunk, a filmjeink nem azt a lelkületet nevelik ki, amelyik vállalja a hősi áldozatot.”

Franciaországban a papszentelések húsz százalékát tradicionalista, a tridenti rítust művelő közösségek adják. A görcsönyi plébános azt mondja: ez ellenmozgás, azt mutatja, hogy amit túl könnyen megkapsz, az nem olyan vonzó. Porpáczy Attila ugyanakkor nem lát nagy problémát a paphiányban. Szerinte

az egyháznak nagy áldás, hogy visszametszik.

„Benedek pápa azt mondta: nem sok pap kell, hanem jó pap kell. A török időkben hány pap volt itt? Az államalapításkor a passaui püspökség látta el a területet. Jézus is megy, s nem letáboroz. Lehet, hogy valakinek öt perc élménye volt Jézusból” – magyarázza. Szerinte akár még kevesebb pap is lehetne, és nem a templom, nem az épületek a lényeg.

A papi hivatás eredendően szolgálatot jelent, de évszázadok sajátosságaként „úr” lett a szolgából – mondja. Nem a megszólítással van a baj, nem a kiérdemelt tiszteleten kell változtatni, hanem az aktivitáson. Egy úr irányít, parancsol, egyedül tervez és elvárhatja, hogy azt végrehajtsák a többiek. A szolga ráérez az emberek igényére és mintegy kitalálva gondolataikat megelőzi szorgalmas cselekedetével. A „kevés pap” és a látszólagos vallástalanság egy olyan helyzetet eredményez, amikor nem tudnak misézni mindenkinek, nem várhatnak arra, hogy bejöjjenek a templomba, de ők se tudunk elmenni mindenkihez. „Így kénytelenek leszünk magközösségeket létrehozni, a híveknek átadni a hatalom és a felelősség egy jó részét. Nincs ebben semmi új, de mégis feledésbe ment. Mi sem merjük a »képzetlen« embereknek átadni az egyház jövőjét, a lelkek üdvösségét. Pedig nem tűnik el a pap, de mint egy missziós területen, mint például Szent Pál, körbejárva, kapcsolatot tartva, mégis háttérből segíti az egyházak önállóságát, életét” – fogalmaz Porpáczy Attila.

„Lehet, hogy nekem át kell menekítenem egy korszakot, mert most kicsit vallástalanabb világban vagyunk. Kell nekem egy belső mag, ami el tudja mondani, hogy hogy volt, hogy ne kopjon ki a genetikai üzenet. Ki kell választanom az embereket, akik továbbviszik az üzenetet” – vallja a 28 baranyai települést szolgáló fiatal plébános.

Fotók: Szilvay Gergő

Összesen 229 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Szimpatikus atya, szimpatikus gondolatokkal. Ha az Úr Jézus közel van - a világ végéig - , akkor ez egyedül elég, ahogy Avilai szent Teréz fogalmazott. A Feltámadott jelenlétének napi megtapasztalása - ha megvan - tökéletes megtartó erő. Ez érvényes a papokra és az Isten népe össze tagja számára. Minden más emberi ajándék csak "ráadás". És fordítva: milyen drámai és szomorú ha valaki Jézus nélküli életet él, mert akkor beszűkült a múló időre. Minden öröme ha,is ígéret, csalóka, mert a végén minden átmenetinek bizonyul. Jön a semmi.

Válaszok:
Sulammit | 2018. szeptember 21. 15:15

Magácska meg olvasa el Finale itteni hozzászólását. Neki van igaza!

Biztosan vannak "barátnői", de az Úrban...Ha egy pap valóban tartja a cölibátust, akkor tudja igazán élvezni a nők szépséget, mert "szép az, ami érdek nélkül tetszik" / E. Kant /.

Ezek megszívlelendő gondolatok. Az egyház a feltámadás napját, a vasárnapot ünnepli, de már most is érvényes, hogy kellő indokkal át lehet helyezni az ünneplést hétköznapra. A lényeg: keresni a Feltámadt Mestert, mert Nélküle semmit nem tehetünk, s aki keres, talál...Jól írod: aki valóban érti a keresztény hitet, az ragaszkodik is hozzá.

"„Az egyháznak nagy áldás, hogy visszametszik”

Akkor a balliberálisoknak is nagy áldás, ha a szavazók visszametszik őket.
Most már érten Vona Gábor visszametszésének filozófiáját. Csak azt nem értem, ha nagy áldás, akkor mégis miért csökken a támogatottságuk.

Miért, ők nem családban születtek?

Azért bízzál már valamit Istenre is, ne akarj mindent helyette elvégezni.

Nem is néztem a nicknevét. A betegsége amnézia?

Csakhogy a lélek betegszik meg előbb, az hat ki a testi bajokra.

Az a helyzet, hogy Rákosi pajtiék idején várhatták ugyan, de a mostani öreg nénik pont a pajti idején voltak fiatalok. Szóval hanyatlani fog az öreg nénik számossága.

„Jézus megkérdezte tanítványait: Kinek mondják az emberek az Emberfiát? Ők így válaszoltak: Némelyek Keresztelő Jánosnak, mások Illésnek, megint mások pedig Jeremiásnak vagy valamelyik prófétának. Ő megkérdezte tőlük: Hát ti kinek mondotok engem? Simon Péter így felelt: Te vagy a Krisztus, az élő Isten Fia.”
Mt 16,13–16

Ez egy szép történet, de két megjegyzést fűznék hozzá.
- Az, aki elvitt téged, nem tudta volna ezt elmagyarázni neked?
Miért nem hozzáfordultál magyarázathoz?
El nem tudom képzelni, hogy egy akárhány éves gyerek, bemenjen a sekrestyébe számon kérni a papot és nem a szüleit kérdezi meg először.
- Te, mint falusi lány, nem vetted észre, hogy hol szárazság van, hol jégeső, hol a bogarak támadják meg a termést, szóval nem nyitott szemmel közlekedtél a falusi világban?

Ezt meg honnan veszed, hogy: "De a Biblia szerint már Káin is teljesen érdektelen volt, egyáltalán nem vette komolyan az Istennek való áldozást."

Ezzel szemben, nagyon is komolyan vette. Különben nem ütötte volna agyon a testvérét.

Aztán újra szült: Ábelt, a testvérét. Ábel juhpásztor lett, Kain pedig földműves.
Bizonyos idő elteltével történt, hogy Kain a föld terméséből áldozatot mutatott be az Úrnak.
Ábel is áldozatot mutatott be, nyája zsenge bárányaiból, azok zsírjából. Az Úr kegyesen tekintett Ábelre és áldozatára,
Kainra és áldozatára azonban nem tekintett. Ezért Kain nagyon haragos lett és lehorgasztotta fejét.

Te kis feledékeny! Múltkor kombinét írtál. Akkor mondtam neked, hogy ez egy nagy hazugság, amit írsz különben sem hordanak a nők kombinét. Erre most átköltötted cicifixre.

Hámondjuk az ilyesmi gyorsan összeszedhető ám! Meg olyat is mondhat egy pap is, hogy "most nem alkalmas". Szóval a sztori kicsit kevéssé életszagú...

"aztán meg kéne szerezni Harkányt, ott van turizmus és pénz, "

ezt valaki hozzáértő magyarázza már el: miért fontos, hogy ott van pénz?

Az Egyház társadalmi kérdésekben nem szólal meg. Savonarola meg tudná tölteni a templomokat egész Euirópában.

Na mesélj erről nekem, hadd tudjam én is.

Ezért a megjegyzésedért a katolikus papok kinevetnének.
Nem tudom, hogy hol laksz, de ha van a lakhelyed közelében szeminárium, elegyedj szóba a kispapokkal és kérdezd meg tőlük.
De olvashatsz is róla akár Szent Ágoston Vallomások c. könyvében, vagy felkereshetsz egy élő valóságos katolikus papot.
Szóval ne hagyatkozz a saját élénk fantáziádra.

Segítek, hogy tájékozódni tudj.
Egyet azért nem értek, a protestáns nőket, miért izgatja úgy a katolikus papi cölibátus?
Nagyon sok világi férfi is van, aki cölibátusban él.
Hodász András atya a cölibátusról, - is.

https://777blog.hu/2016/05/02/..

https://777blog.hu/2017/07/09/..

https://shoeshine.hu/film/shoe..


Találtam egy egy olyan interjút, amitől kétszeresen is boldog lettem.
Egyrészt, hogy Hodász András atya találkozott Rómában egy kávéházban, Terence Hillel, a másik, hogy a kedvenc szerzőmről Carlo Carettoról készít filmet.

https://777blog.hu/2016/06/14/..

Ez pedig a Tisztaság imaest az Örökimádás templomban, nekünk fiataloknak.

https://777blog.hu/2016/10/10/..

"Vagyis a klérus olyan mérhetetlenül nehéz terhekkel való túlterhelése, mint a cölibátus, semmi mást nem eredményezhet, mint a papok összeroppanását."

Ti pedig imádkozzatok János lelkészetekért, hogy bírja ezt az iramot és hogy újítsa meg a Szentlélek az erejét.
Nyilván arra is kíváncsi vagy, hogy ő mennyit tud imádkozni és Bibliát olvasni.

Nyomorognak a lelkészek Somogyban

Bozsoki-Sólyom János vasárnaponta nyakába veszi a vidéket; 70 kilométert tesz meg Siófoktól Tabig és a környező falvakig, délután ötkor kezdi az utolsó istentiszteletét.
Azt mondja: nem kiégett, de fáradt; ezerfelé kell szaladnia, figyelnie (a gyülekeztek adminisztrációját, különféle más ügyeit intéznie), állandó megfelelési kényszerben. – Mindez fárasztó. A lelkész ma menedzser, akinek nincs embere, mint a 38 éve beteg ember, aki a Bethesda tónál fekszik és Jézus kérdi tőle, hogy mi a baj – így a lelkész. – Azt feleli: nincs emberem, aki beemeljen a vízbe. A lelkésznek is ez a problémája: nincs embere.
Nem vonzó a lelkészi hivatás, különösen egyes vidékeken, mert néhol – állítja Bozsoki-Sólyom János – nyomorognak a lelkipásztortársai. – Somogyban észak-dél ellentétet is látok, ami a múltban gyökerezik; abból is fakad, hogy a Balaton térségére mindig is úgy tekintettek Belső-Somogyban, hogy gazdagabb vidék, módosabb gyülekezetekkel. Ezért aztán a belső-somogyi terület kevésbé vonzó egy fiatal lelkésznek. – Sajnos ki kell mondani, hogy néhány lelkésztársam szinte nyomorog; vizes falú parókia, salétrom, penész, 100-200 éves, hajdan szép épületek, ma gazdaságtalanok. Se felújítani, se újat építeni nincs pénz. Nem a lelkészhiány ma az elsődleges probléma, hanem hogy a gyülekezeteink lelkileg, szellemileg, anyagilag elerőtlenedtek. Akad a körzetemben olyan kis falu, ahol csekély létszámú a gyülekezet, de anyagilag minden körülmények között megélne; mindent megtennének azért, hogy a pap minden vasárnap menjen, énekelje el az éneket, szépen beszéljen. Ez tiszteletre méltó, nekik köszönhetően él ott a református egyház, de tíz év múlva már nem fog működni.

Mi lenne, ha egyszer megpróbálnál együtt gondolkodni a másikkal? Meg tudnád oldani?

Még nem olvastalak végig, de szeretném, ha belinkelnéd azt a szöveget a Bibliából, hogy, "Minden apostolnak volt felesége Pálon kívül."
Az pedig egy nagy tévedésed, hogy Pétert azért választotta, ki, mert már volt felesége.
Más érvet hozzál, mert ezt nem fogadom el.

Ennek örülök, mármint, hogy tudod, mert ez a fejezet a bizonyíték arra, hogy az apostolok megnősültek és ezt kevesen tudják.
Pl. a kiscsillag nevezetű, hónapokig vitatkozott velünk a ker. oldalon, mindenféle bizonyíték nélkül. Csak kijelentette, hogy így van és kész.
Azt kijavítanám, hogy akinek nincs férje, (felesége) az magányos lenne.

Nesze, hogy megnyugodjál. Bár te is megkereshetted volna, ha nem hitted el. Biztos magadból indultál ki.

https://www.sonline.hu/somogy/..

Úgy látszik, hogy amnéziás vagy. Éveken keresztül vitatkoztatok velünk. Mit képzelsz, most elölről fogom kezdeni? Erről ne is álmodozzál!
Egyébként mi közöd van hozzá, hogy a Katolikus Egyház mit tanít, ha te református vagy.
Tőlem olvastál valamit arról, hogy a református lelkészeknél milyen nagy számú a válások száma? Na ugye!

Önnek nincs több üzenete.

A piros a katolikus, a maroknyi kék a református.

Ilyen kevés reformátusnak nem nehéz elég lelkészt találni, pláne, hogy náluk nők is lehetnek.

https://upload.wikimedia.org/w..

Egy kis kiigazítás. Jáki Szaniszló bencés szerzetes volt.

Ne nézd le a beszélgetőpartneredet, mert akkor ostobábbnak tartanak annál is amilyen vagy.

"Pál egy nagyon elméleti ember volt, nem véletlen, hogy ő írta meg az Újszövetség felét,"
Na ez enyhén szólva is túlzás. Hogy jött ki neked ez a "fele"? :)

A vallási megosztás Magyarországon.
Piros=katolikusok
Kék=reformátusok
Zöld =evangélikusok

https://hu.wikipedia.org/wiki/..

Oldalszámra gondoltam.
Ha a könyveket nézzük, akkor valóban a fele.
A zsidóknak írt levelet nem Pál írta, ezt már egyik elismert kutató
sem vonja kétségbe.
Az ApCsel róla, de nem Pál írta.

Mivel állandóan menekülnie kellett valóban nehezítette volna a család.
Viszont, pl. Gyökössy Endre, (Bandi bácsi) rengeteget írt és 4 gyereket nevelt.
Ő mondta, hogy a háború alatt a katolikus pap társa vállalta, azt amit neki kellett volna, mert családja van. Vagyis a haldoklóknál, sebesülteknél való szolgálat.
Egy másik eset, azt mondja a feleség, hogy ne menj a beteghez ebben a hideg esőben, mert hazahozod a betegséget és elkapják a gyerekek. Egy katolikus pap, megy, ha esik, ha fúj.
Sőt, ha tudja, hogy meg is ölhetik, pl. Brenner János atya.

Még nem néztem meg, de talán nem tudod, nagyon szeretem és igénylem a csendet.
A csendre nemcsak a keresztény embernek van szüksége, hanem mindenkinek.

Akkor szólaljál meg, ha a beszéded értékesebb, mint a csend!

Barsi Balázs atyát ismerem, ki ne ismerné? Sokszor keményen fogalmaz.
Egyszer egy karácsonyi szentmiséjén nem azt mondta, hogy milyen jó, hogy ilyen sokan vagytok, hanem azt, hogy hol voltatok az év többi napján? És ezt nem kedvesen, hanem keményen.
Szent Ferenc ünnepén minden évben tridum van a ferenceseknél, Balázs atya szokta tartani, mivel beteg volt nem tudom, hogy ki fogja tartani. Ha ennyire tetszik neked én is küldök neked tőle az adventi és nagyböjti beszédeit.

Aztán gondolkodj el azon, hogy a lélek betegsége, hogyan hat a testi betegségekre, ill. hogyan válthatja ki, és ne gyere nekem legközelebb ilyen óvodás érveléssel, hogy, de mi van a pestissel. Ha pedig tényleg nem tudod, olvass olyan könyveket, ami a lélektannal foglalkozik. Orvosi könyvekre gondoltam, természetesen.

http://pestiferences.ferences...

Nem tudom, hogy melyik zeneműből van.
Nem találtam "elég egyházkritikát" benne. Végighallgattam.
Hallottál már a szóböjtről?
Te rengeteget írsz, vagyis sosincs benned CSEND!

A gyónásról.

https://www.youtube.com/watch?..

Az Ötödik pecsétben, - ami az egyik kedvenc könyvem - Őze Lajos az órásmester.

Önnek nincs több üzenete!

Ha úgy írom, hogy sokszor üldözést szenvedett, akkor ugye tudod, hogy miről beszéltem?

Pál apostolnak megtérése után sok üldöztetést kellett elszenvednie, amiket Szent Hilarius sorol elő röviden, mondván: „Pál apostolt Philippiben megvesszőzik, börtönbe vetik, lábát kalodába zárják, Listrában megkövezik, Iconiumban és Thessalonicában a gonoszok üldözik, Ephesusban vadállatok elé vetik. Damascusban egy kosárban eresztik le a falról, Jeruzsálemben perbe fogják, megverik, megkötözik, csapdát állítanak neki, Caesareában bezárják, elítélik, Itáliába hajózván veszélybe kerül, Rómába érkezve pedig Nero alatt elítélik és kivégzik.” Így Hilarius.

Akkor mi van Gyuricával?

Az, hogy eljutott odáig, felismerte, hogy ő bűntelen, nem semmi.
Elviselni, magában feldolgozni ennyi tragédiát nagy lélekre vall.

A filmet nem tudnád feltenni? Már múltkor is meg akartam nézni, de nincs fenn.

Jáki Szaniszló jó rész Amerikában élt. Van tőle pár könyvem.
Jó lenne, ha az ateisták is tanulmányoznák.
Tudod, mindig azt a hazugságot szajkózzák, hogy a hit és a tudomány ellentétesek.
Akik ilyet állítanak azok sem a hit sem a tudomány világába nem mélyedtek el.

A másik két testvére is bencés szerzetes volt, nem régen haltak meg, Zénó és Teodóz.

Először van a segítség, aztán jön a jó érzés.

Még hogy nincs önzetlen segítség? Ez viccnek is rossz.

Ez egy jó pedagógiai módszer volt.

De bizony minden magatartászavaros gyerek viselkedésének a forrása a szeretethiány.
zsoltcom jó és eredményes módszert alkalmazott. Szeretettel fordult a kisfiúhoz és nem, mint egy felnőtt, aki leveri a lányán ért sérelmeket. "Visszaesett" a gyerek, mivel megszakadt a kapcsolatuk.
Nem fogom elemezni a mondataidat, inkább ajánlok neked egy szerzőt és könyveit, hogy megértsd a gyermeklélektant, nem különben a felnőttét is.

Gary Chapman és Ross Campbell
Az 5 szeretetnyelv - Gyerekekre hangolva

Szeresd úgy, hogy érezze!

A népszerű szerzőpáros arra hívja fel a figyelmet, hogy a nevelésben minden a szülő és a gyermek közötti szeretetkapcsolaton múlik. Ahhoz, hogy gyermekünk az élet bármely területén meg tudja állni a helyét, elengedhetetlenül fontos, hogy betöltsük érzelmi szükségleteit.
Minden gyermek - és felnőtt - alapvetően öt kommunikációs csatorna egyikén fejezi ki és fogadja be a szeretetet. Hiába halmozzuk el például gyermekünket ajándékokkal, ha ő arra vágyik, hogy leüljünk vele játszani. Csak akkor fogja igazán érezni a szeretetünket, ha felismerük és beszéljük a számára legérthetőbb szeretetnyelvet. A könyv üzenetének alkalmazásában szemléletes esetleírások és gyakorlati útmutatások segítik az olvasót.
Gary Chapman amerikai pszichológus nevét az általa alkotott "öt szeretetnyelv" fogalma tette világhírűvé. Könyvei, melyeknek fő témája a szeretet kommunikációja a kapcsolatokban, több millió példányban keltek el világszerte. Ross Campbell családterapeuta, pszichiáter, nevét a gyereknevelés és a szülő-gyerek kapcsolat témájában írott könyvei tették ismertté.

Köszönöm.

Úgy látom, hogy levették mindenhonnan a filmet.
Hála Istennek, hogy a könyv megvan nekem, mert, ahogy nézem, azt sem adták ki évtizedek óta, - sajnos, pedig érettségi tétel is lehetne.

Nem hagytam figyelmen kívül, majd válaszolok.

A Tékozló fiú elemzésed nagyon durva volt. Igaztalan és igazságtalan volt, főleg az idősebbikre nézve.
Azt azért ugye tudod, hogy Jézus miért mondta ezt a példabeszédet?

Ha segíteni akarok valakin, nem azért teszem, hogy én jól érezzem magam, hanem, hogy neki legyen jó.
Eszembe sem jut ilyen gondolat.
A példád rossz példa, erre az esetre.
Te, mint férfi, előre köszönsz. Ha többször nem viszonozzák nem köszönsz. Ennyi van a történetedben.

Na, menj most már a fenébe! Ilyet még nem írtam senkinek, te vagy az első. Te ott magyarázod félre a másikat ahol csak tudod. Ne magadból indulj ki, hanem a másikból, de ehhez kellene némi empátia, ugyebár.
Mivel a szék lábába is belekötsz és egyre aljasabbak a mondataid, tényleg értelmetlen a veled való beszélgetés.
Léptem!

A gonoszok így beszélnek az igaz emberről: „Lássuk hát, igazak e beszédei. Figyeljük meg, mi végre jut! Mert ha az igaz az Isten gyermeke, akkor az Isten az ő pártjára kel, és kiszabadítja ellenségei kezéből. Tegyük próbára, gúnyoljuk és bántalmazzuk őt, hogy megismerjük szelídségét és kipróbáljuk türelmét! Ítéljük gyalázatos halálra, hiszen azt mondta: ő Isten oltalmában részesül!”
Bölcs 2,12.17-20

Most biztos, meg fogsz lepődni, de voltam gyermek, és emlékszem is rá, nem volt az olyan nagyon régen.
És afelől is biztos lehetsz, felnőttként valamivel több közöm van hozzájuk, mint neked. Úgyhogy nem kell bemutatnod nekem, sem a gyerekeket, sem azt, hogy milyenek a gyerekek.
Afelől is biztos lehetsz, hogy nem olyanok, mint amilyennek bemutattad őket.

Mit is mondott Jézus? Ha nem lesztek olyanok, mint ezek a gyerekek, nem mentek be az Isten országába.

Eddig olvastalak és az utolsó mondatodat:"Ha elfogytak a gondolataid, akkor mondd azt."
Hát, pont, hogy nem fogytak el, de nem akartam rád zúdítani.
Nem vagyok hisztis, szenvedélyes vagyok és ez nagy különbség. Ha itt lettél volna meg tudtad volna, hogy mennyire.

Rohamot? :) És megint? Ez azért kevés volt ahhoz. Jók az idegeim, de mindennek van határa, viszont, amit te művelsz, az határtalan.
Rögtön az elején elrontottad. És, amit lehet, mindent elrontasz.
Képtelen vagyok elolvasni a commentedet, pedig, azt gondoltam, hogy ma sikerülni fog, de nem.

"Már az akarom szó is kifejezi, hogy haszonban gondolkozol.

De, az első mondatod a legjobb magyarázat, hogy haszonért csinálod a segítséget."

Ezt azért észrevettem. Mondd, mi ez a hülyeség már megint?

"hogy azért védted meg az életemet, hogy én is megvédjem a tiedet…" Tiltakozom! Nem ezt írtam. Szóval te így értelmezted? Na ezért fogjuk abbahagyni, mert elegem van abból, hogy minden mondatomhoz használati utasítást adjak.
Szerinted nem azért védtelek meg, mert bántott, hogy igazságtalanul bántanak téged, hanem azért, hogy majd egyszer behajtsam rajtad?
Te tisztára hülye vagy! És deformált a gondolkodásod.

Örülök, hogy elszórakoztattalak, de hol írtam azt, hogy a gyerekek egyformák? És a többit. Sehol.

Szerintem ne menjünk bele a József lányok jellemzésébe.
Etus sem volt jobb a Deákné vásznánál.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés