Örök igazságok advent idejére

A nicea–konstantinápolyi hitvallás minden keresztény felekezet közös hitvallása. Szilvay Gergely írása.

„A magyar katolikus egyház hanyatlása? A hitünk vége? Korántsem! Fantasztikus ajándék, ami történik!” – mondja egy 28 falut ellátó baranyai pap. Mi lehet az oka a paphiánynak – egyáltalán, van paphiány? Milyen nehézségekkel küzdenek a sok falut ellátó katolikus papok? Át kellene gondolni a cölibátust? Vagy Afrikából kellene behozni papokat? Ennek jártunk utána Nógrádtól Baranyáig. Nagyriportunk.



„Szomorú? A magyar katolikus egyház hanyatlása? A hitünk vége? Korántsem! Fantasztikus ajándék, ami történik!




„Nekem az a vízióm, identitásom, hogy az egyház az szent maradék. Olyan értelemben szent maradék, mint az Ószövetségben vagy a népmesékben.”



Lehet, hogy nekem át kell menekítenem egy korszakot, mert most kicsit vallástalanabb világban vagyunk.


És persze – mondja Osztie atya –

Missziós központokban kellene dolgozni, onnan járhatnának ki a papok a környékre, s mindenki a maga karizmáját teljesíthetné ki, azzal foglalkozhatna, amihez érzéke van, hiszen egy pap sem ért mindenhez, például minden korosztályhoz.
A cölibátus eltörlése „hülyeség” a belvárosi plébános szerint, s a kérdést ennyivel el is intéztük.
„a templomokat meg kell tölteni élettel”.

S ezzel meg is érkeztünk a paphiány témájához, az afrikai atyák ugyanis úgy látják,
ami mégiscsak fontos az egyházi hierarchiában. Emellett a kérdésre, hogy mi az oka a paphiánynak, rögtön rávágják: a modernizmus és a szekularizmus. Azt is hangsúlyozzák, hogy náluk, otthon egyáltalán nincs paphiány, sőt épp robbanásszerűen nő a hivatások száma, ami részben annak köszönhető szerintük, hogy feléjük szeretik a papokat az emberek, a papnak kiemelt tisztelet jár, azaz nagyon megbecsült „szakma”. És persze a papok is szeretik az embereket.
Kérdésemre válaszolva leszögezik: a cölibátus nincs senkire rákényszerítve, szabadon választja, aki papnak áll; s az ajándék, aminek a segítségével teljesen Istennek szentelhetik magukat. Ők nem szomorúak emiatt, hanem boldogok.
Hogy a kulturális különbségek miatt ne lenne jó ötlet a „papimport” Afrikából, Ázsiából, azzal nem értenek egyet. Annak idején az apostolok és a missziós papok is más kultúrájú népekhez mentek, és Afrikában máig sok európai pap dolgozik. Az egyház egységes és univerzális – emlékeztet Manuel és Charles atya, hozzátéve: nem az a fontos, hogy ki végzi el a munkát, hanem hogy a munka el legyen végezve. Ők pedig azért álltak papnak, „mert lelkeket akarunk menteni”.
– mondja a templom melletti plébánia közösségi termében. Közben asszisztense, egy közfoglalkoztatásban itt dolgozó roma hölgy kávét hoz. Régen a papok papok voltak, most mindenesek, építészek, műemlékesek, projektvezetők, menedzserek, pszichológusok és persze lelkipásztorok egy személyben. „Öt falu, két templomfelújítás, három pályázat.” László atya szerint viszont a papoknak be kell látniuk és el kell fogadniuk, hogy nem tudnak mindent megoldani.

Balogh László atya
A fiatal plébános nem érzi magát magányosnak, mivel nincs rá ideje sem, viszont szeret egyedül lenni kevés szabadidejében. Ahhoz ugyanakkor, hogy papként ne égjen ki, szükség van pár dologra. Emellett mentálhigiénét végzett lelkipásztorként személyes kedvencei között említi még a pszichodrámát, a saját időt, azaz szabadnapot és a családja – szülei, testvére – fontosságát.
Ő is a vasárnapi szentmisék „összevonását” választotta megoldásnak: szombaton misézik előesti misét két helyen, aztán vasárnap misézik másik két helyen, és ezt hétről hétre cserélgeti. A kiégéssel kapcsolatban is megemlíti, hogy elsősorban nem a „szakmai”, hanem a spirituális kiégés ellen kell védekezni, azaz hogy ne váljon rutinná a liturgia.
Szerinte ugyanakkor
Ennek ellenére tisztában van azzal, hogy az ottani hívek ezt személyesen úgy élik meg, hogy rájuk mondott nemet a pap, és ezért vannak, akik nem lennének hajlandóak átmenni misére a szomszéd faluba. Vácon azt tapasztalta, hogy a városi közegben a papra inkább mint szolgáltatóra néznek. Itt, falun a pap „egy közülünk”, akihez ugyanakkor végső esetben mindig lehet fordulni, „majd a pap megoldja”, tehát a pap a falu első három-négy emberének egyike. A hitélet pedig nem csak a szentmiséket, hanem a kultúrát, szellemi életet is jelenti egy faluban, ha tehát nincs jelen a pap, az nem csak azt jelenti, hogy a szomszéd faluba kell menni misére, hanem egyéb következményei is vannak. Ezzel együtt Laci atya szerint „végtelenül megértőek a pappal szemben” az itteniek.

László atya szerint bizony van paphiány – de nem csak paphiány, hanem hívőhiány is. Ezeknek a hiányoknak a fő forrásaként az elköteleződés és döntés nehézségét említi, aminek a túlzott pluralizmus lehet az oka – annyi lehetőség közül tudunk választani, hogy csak úgy kapkodjuk a fejünket.
A nősülés lehetőségére ő is azt mondja: nem változtatna a dolgokon. Ugyanakkor kérdés, hogyan viselné a feleség és a gyermekek a papi életmódot: az ide-oda helyezést, a hektikusságot, a programokat reggeltől estig. És persze minthogy a paptól mintaszerű életet vár a hívek közössége, ha esetleg a családi élete kívánnivalókat hagyna maga után, az hitelességi problémákat vetne fel. Pedig
Osztie atya felvetésére a missziós központokról azt válaszolja: a rétegpasztorációs elképzelést támogatja, mivel minden pap máshoz, más korosztályhoz ért jobban, ugyanakkor a papoknak sem könnyű egymással együtt élni, ez nehézsége volna a dolognak. A mentálhigiéné, házasságterápia bevetését a papi képzésbe ugyanakkor nagyon is támogatná.
László atya a hagyományok megőrzését fontosnak tartja. Szerinte a meglévő hagyományokat meg kell tartani. Nógrádmegyerben például az egész falu készül Úrnapjára, s „a fejemet vennék, ha eltörölném az úrnapi körmenetet”. A népegyház szerinte populáris egyház, és felesleges szembeállítani az ősegyházzal, hiszen ez utóbbiból táplálkozik.
A paphiányon elmélkedve László atya arra jut: a spirituális svédasztalon annyi az előétel, hogy a főételig el sem jutunk. Istenhez csak bajban fordulunk, sőt „Isten is csak egy lehetőség maradt”.
Folyt. köv.

Nógrádmegyer temploma