Ami a jobb latort és Szent Pált illeti, van egy elég jelentős esemény, amit ők megtettek, míg Nagy Imre bizonyíthatóan nem. Előbbiek megtértek, felismerve az Úr Jézust, utóbbi pedig kommunistaként lépett tovább. Előbbiek őszintén, szívből megbánták minden bűnüket, amiért jó eséllyel elkerülhették a kárhozatot, utóbbi még az utolsó pillanatokban is csak a nemzetközi munkásosztály megbocsátásáról beszélt.
Benderik – és korábban Jeszenszky – itt nyilvánvalóan a történelem bocsánatára gondolt, csakhogy a történelem meg az ő bocsánata elég faramuci dolog. Nem tudjuk, hogy mit bocsát meg és mit bírál felül. Nem érdemes erre vagy a korhangulatra hagyatkozni, mert könnyen csalatkozhatunk. Nem ismételném meg újra a családját rettegésben tartó szülő minimális megjavulásának párhuzamát. Azt viszont igen, hogy nincs azzal baj – sőt, egy egészséges nemzettudat miatt fontos is –, ha bizonyos csontvázak kiesnek a szekrényből, és egyesekről kiderül, nem méltóak a tiszteletre.
Benderik azt is megemlíti, hogy Nagy Imre számára életveszélyes volt azt mondani, hogy csapataink harcban állnak, mégis megtette. Ha valami, akkor az biztos, hogy ez azok számára volt életveszélyes, akik e szónoklat után valóban azt hitték, hogy harcban állnak a csapataink, ugyanis semmilyen reguláris egység nem állt harcban. Ki tudja, ez a pár mondat hány fiatalt vitt a halálba, akik hittek neki és aztán percek alatt elestek az irtózatos túlerőben. Jó is, hogy ez felmerült, mert még egy vádpontot fel tudunk írni.
Amit történelmi nagyjaink negatív tetteiről említ, és az ezzel együtt járó tiszteletről, ott szerintem
feleslegesen emeljük be a humanista doktrínát az eszmecserénkbe,
ami amúgy is túlságosan gyakran felmerülő érvelés jobboldaliaktól. Nem lehet és nem szabad így megítélni az eltérő történelmi korok eseményeit. Nagy Imre tekintetében viszont, aki személyes karrierje kezdetétől csak a rosszat művelte és támogatta, valamint egy gyilkos rendszer szolgálatában állt, szerencsére nem szorulunk egyrészt-másrészt logikára.
*
Ha létezik az 1956-os eseményeknek szimbolikus és ikonikus figurája, az tiszteletre méltó Mindszenty József. Az ő személyes kiállása, múltja, áldozatvállalása és szerepe alkalmassá teszi arra, hogy megtestesítsen mindent, ami 1956-ban pozitív és emlékezésre méltó.
Felesleges magunknak kommunista hősöket kreálni a Rákosi-éra bugyraiból, mikor előttünk áll Mindszenty példamutató, végig elvszerűen élt élete. Ha '56-ról beszélünk, legyen ő és a pesti srácok a fejünkben, ne Nagy, Maléter és a többi, a forradalom fedélzetére kéretlenül felszálló kommunista.
A mi hősünk Mindszenty.
*
Végezetül meg kell jegyeznem, hogy léteznek olyan történelmi helyzetek, amikor megtermékenyítő erővel bírhat egy negatív figura szimbolikussága is, mint korábban Rajké vagy éppen Nagyé. Abban a speciális helyzetben és közegben, amit Rajk jelentett 1956-ban és Nagy 1989-ben, ez érthető is. Mások voltak a lehetőségek és a prioritások. Azonban 28 évvel a rendszerváltoztatást követően már beszélnünk kell kényelmetlenebb témákról is. Orbán Viktor minapi szavai, amelyek a kultúrharcra vonatkoztak, egy dologban biztosan megerősíthettek minket. Jó úton járunk és azokat a dogmákat, amelyeket az elmúlt évtizedekben mozdíthatatlanoknak véltünk – tartozzanak azok irodalmi vagy történelmi kategóriába –, többé nem kell szent tehénként kezelni. Sok meló lesz még benne, de most bontani kell, hogy később legyen helyünk építkezni.
Leegyszerűsítve ez a kérdés mindössze arról szól, hogy tartozhat-e egy kommunista a nemzeti panteonunkba. Szerintem nem, és ki kell söpörni azokat onnan. Nagy Imre a kisöpréshez amúgy is jól értett.