A magyar rendőrség és csendőrség, ha akart volna, sem léphetett volna fel a német abúzusokkal szemben, ugyanis utasították őket, hogy ne álljanak ellen. Számos példa ismert, mikor vidéki városok törvényhatóságai nem emelhettek szót hatáskörüknek német megsértésével szemben. A honvédelmi minisztérium vagy éppen az országgyűlés nem tudta megvédeni saját alkalmazottait, képviselőit a letartóztatásokkal szemben, de még maga a kollaboráns miniszterelnök, Sztójay Döme sem tudta kiszabadíttatni Makkai János parlamenti képviselőt, akit a Gestapo letartóztatott. Az ország számos prominens politikusát hasonlóan letartóztatták, a volt miniszterelnök, Kállay Miklós bujkálni kényszerült. Horthy kiugrási kísérletének következményei szintúgy ismertek. A magyar hatóságok mozgásköre tehát egyértelműen erősen korlátozott, azaz nem szuverén volt.
Ám a szuverenitás elvesztéséből még nem következik, hogy a magyar hatóságok egyébiránt tömegesen akartak volna kísérleteket tenni a deportálások akadályozására. Azt is látni kell, hogy éppen a „zsidókérdés” rendezésében és a holokauszt kivitelezésében nagyobb szuverenitást gyakorolt az ország, tehát a vezetőség és az adminisztráció felelőssége valós. Ismerünk eseteket – még ha keveset is -, mikor az adminisztráció képviselői megtagadtak egyes intézkedéseket (zsidók összeírása, gettósítás). Effajta esetekért vajmi ritkán retorzió, s ha történt is ilyen, az is ritkán történt német nyomásra. Az akadékoskodó adminisztrátorok területeiről egyébiránt ugyanúgy deportálták a zsidókat. A két utóbbi információnak a következők a tanulságai: helyi szinten ellen lehetett állni a németeknek, ám az egyéni ellenállás nem sokat ért.
A kulcsot személyesen a magyar adminisztráció és az erőszakszervek apró kerekeinek – rendőrök és csendőrök, főispánok, alispánok vagy éppen jegyzők, - együttműködésében látom. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy a magyar társadalom egésze, vagy akár számottevő része aktívan részt vett volna a deportálásokban. Ságvári Ágnes történész számait használva elmondható, hogy kb. 200 000 fő, azaz az akkori magyar társadalomnak maximum 1,30%-a vett részt aktívan a népirtásban. Ez az adminisztráció jóformán egészét, a nemzetnek egy töredékét teszi ki. A nemzet többsége a passzív szemlélést választotta. Nincs helye olyan kollektivista állításoknak, miszerint az akkori nemzet ’egésze aktív gyilkos’ lett volna, és a számos embermentőről sem szabad elfeledkezni. Az adminisztrációban dolgozók részéről meghozott megannyi egyéni kompromisszum, a holokauszt elkövetését bürokratikus munkáként kezelő megalkuvás azonban lehetővé tette a vidéki magyar zsidóság elpusztítását.
Véleményem szerint további kutatásokat igényel, hogy a magyar hatóságok miért voltak hajlandóak együttműködni a németekkel a holokausztban. Viszont
Horthy Miklós szerepe a deportálásokban mindenképpen fontos, negatív szerep volt.
Az országnak erőskezű vezetésre volt szüksége, azonban Horthy maga is arról beszélt Veesenmayernek, hogy „bábnak érzi magát, aki nem úr a saját hazájában”. Ezt egy nappal a deportálások felfüggesztése előtt mondta. Nyilatkozata, majd másnapi lépése önmagában is remekül illusztrálja Horthy alakjának ellentmondásos mivoltát.
Egyes politikai vezetők még komolyabb akadályokat gördítettek országuk zsidósága egy részének deportálása ellen – példának okáért a francia Pétain marsall vagy a bolgár vezetőség -, azonban még az ő történelmi megítélésük is vitás, nehéz feladat. Még az olyan, első látásra talán egyértelmű történelmi szerepet betöltő politikusokról is komoly közéleti, emlékezetpolitikai pengeváltások zajlanak máshol, mint Winston Churchill, Franklin D. Roosevelt vagy David Ben-Gurion. Láthatjuk tehát, hogy Horthy holokauszttal kapcsolatos ténykedéséből kizárólag a pozitívumokat (pl. a budapesti deportálások időleges felfüggesztését) kiemelni nem járható út. A holokauszt egyértelmű morális és emberi leckéket tartogat – már ha nem iratkozunk fel azon divatos nézetre, hogy értékek, illetve objektív jó és rossz döntések voltaképpen nem is léteznek. Ezen leckék többek között a felebaráti szeretet, a szabadság megóvása és a bátorság fontossága. Auschwitz felszabadításának évfordulóján ezekre gondolhat a felelős magyar demokrata.