A kibernetikai utópia missziós kinyilatkoztatásainak humanizmusa mögött az emberi viszonyok kéretlen átalakítása, nyíltszíni adatbányászaton keresztüli áruba bocsátása és az észrevétlen ellenőrzés megteremtésének könyörtelen akarata áll. Az olyan nagyvállalkozó-jövőtervezők, mint Elon Musk, tech-transzcendens gondolkodók, mint Ray Kurzweil és a virtuális világrend gondolatát propagáló fórumok, mint a Wired magazin s alapító-főszerkesztője, a cyber-kultúrguru Kevin Kelly alapvetően határozzák meg a fejlődés irányát, amelyet a mesterséges intelligencia, az automatizálás, a digitalizálás és a virtualitás érvényének növelése által meghatározott poszthumán jövendő felé terelnek. E nem feltétlenül önérdekmentes techno-optimizmussal szemben állnak néhányan (például Jonathan Franzen, Jevgenyij Morozov, Paul Virilio), többnyire a múlt század techno-szkeptikus filozófiai megállapításait megfogalmazók (Jacques Ellul, Martin Heidegger, Hans Jonas, Lewis Mumford, Theodore Roszak) nyomvonalán haladva. E két harcban álló vízió, akárcsak a vele közeli rokonságban álló utópikus és disztópikus/(poszt)apokaliptikus kultúra, korunkban is nyomot hagy a filmművészeten, előbbi űrhajó- és robotmániás fantáziák (A. I., Én, a robot, Transformers-széria), utóbbi a gépektől való szorongás (eXistenZ, Her, Mátrix, Terminátor-filmek) képében. A »negyedik ipari forradalom« legfrissebb eredményei láttán az elmúlt százötven év borongós szatírái (Samuel Butler: Erewhon. 1872, E. M. Forster: The Machine Stops. 1909, Karel Čapek: R. U. R. 1921) látszanak megvalósulni. Pozitív és negatív értelemben egyaránt a múlt képzeletének termékei vagyunk.”