Ugyanúgy teljes titokban, a szövegtervezetet a nyilvánosság bevonása nélkül tárgyalják, úgy, hogy az állampolgárok ehelyett beérték azzal, hogy a mai napig mintegy 600 lobbistával egyeztettek róla. A wikileaksen kiszivárgott anyagok szerint a természetvédelmi szabályok teljes lebontására számíthatunk, és arra, hogy a TTIP-hoz nagyban hasonló választott magánbíróságokra bízná a kormányok és a cégek közötti vitás esetek rendezését. Ami az USA számára legalább ilyen fontos, az az, hogy a tervezett megállapodás biztosítja földgáz exportjának növekedését.
Az egyezménnyel kapcsolatban nem a tartalma a legfontosabb, hanem az, hogy melyik az az ország, amelyik kimarad a tervezett megállapodásból, amelyiket a fenti felsorolás nem tartalmaz? És ez a kihagyott ország nem más, mint Kína. Az egész egyezmény arra irányul tehát, hogy Kínára az USA Csendes-óceán menti szövetségeseivel együtt egy az Egyesült Államok által kitalált, és a saját érdekeinek megfelelő kereskedelmi szabályrendszert kényszerítsen rá. Ebbe a geopolitikai játékba illeszkedik a TTIP elfogadtatása is, amelynek, mint láttuk mellékes szerep jut csak. Kína erre egy saját kereskedelmi egyezményrendszer tető alá hozásával próbálkozik, miközben a TPP-be való integrálódását is lebegteti.
Tehát az Obama-kormány az európai vezetőkkel ellentétben a TPP-ről és nem a TTIP-ról beszél, és a TPP-nek osztja ki azt a szerepet, hogy a globális trendet kialakítsa és a jövő világkereskedelmének alapjait meghatározza. Ezért akar az Obama-kormány egy olyan „minőségű” egyezményt, az aláíró országok piacait teljesen átjárhatóvá tenné, aminek Kína jelenleg még nem tud és nem is akar megfelelni. Ezért volt Kína első reakciója az, hogy a TPP nem más, mint egy Kína-ellenes geopolitikai fegyver, amit a hidegháborús „feltartóztatás” politikájához hasonlított. A kínai retorika Xi Jinping hivatalbelépése óta ugyan némileg megváltozott, és a kínai Kereskedelmi Minisztérium a TPP alapos tanulmányozását helyezte kilátásba. Figyelemre méltó tény az is, hogy a TPP tető alá hozását még Obama elnökségének lejárta előtt be akarják fejezni, és csak ezt követően kezdenének hozzá, hogy meggyőzzék Kínát csatlakozása előnyeiről. Ez esetben ugyanis a már elfogadott feltételeket kellene tudomásul vennie.
Merkel és Juncker ugyanakkor azt szorgalmazzák, hogy a TTIP tárgyalása még ebben az évben záruljon le, ami nem más, mint kétségbeesett próbálkozás arra, hogy az USA az európai félnek adjon prioritást. Ennek a nyomásgyakorlásnak igencsak kétséges az eredménye, hiszen Obama elnök többször kijelentette, hogy a TPP a legfontosabb a számára, ezért annak a tárgyalását kell elsőnek lezárni. Bármennyire sietnek is a TPP-vel, annak tárgyalását május előtt lehetetlen befejezni, ahogy a TTIP–t sem lehet elfogadtatni idén, hiszen rögtön ősszel kezdetét veszik az amerikai előválasztások és az USA kormányzata átáll kampány üzemmódra. Vagyis minden jel arra mutat, hogy először a TPP lesz meg, évekkel akár a TTIP előtt, és a csendes óceáni kereskedelmi eljárásoknál kialakított normák fogják az alapját képezni a jövő világkereskedelmének, nem pedig a transzatlantiak.
Kimondhatjuk tehát, hogy az az érv, miszerint a TTIP a garancia arra, hogy az EU megőrizhesse a világkereskedelemben jelenleg meglévő pozícióit, azért nem igaz, mert akár létrejön a TTIP, akár nem, az EU jelenlegi pozícióinak megtartása nem ezen fog múlni. Az a világ, amelyben az USA és Európa közötti transzatlanti kapcsolatrendszer volt a döntő, az most – a TPP-vel – múlik pontosan. Engedjük hát, hadd menjen. Az ezüstéremre esélyes TTIP tehát, csak a második nagyléptékű kereskedelmi egyezménye lesz a poszt-2008-as világnak. Ez pedig azt jelenti, hogy ez az egyezmény Európa eljelentéktelenedésének az egyezménye lesz.
Ezzel ellentétes érv az, amit a Transzatlanti Kapcsolatok Központja is hangoztat, hogy a TPP igazából nem tartalmaz olyan szabályozott együttműködést mint a TTIP, így szabályozás terén a transzatlanti lesz az „arany minta”, vagyis a norma. Ez az érv azért ellentmondásos, mert eddig az ISDS-nél, vagyis a magánbírósági eljárásokról érvelve hivatkozott a Bizottság az arany normára, csak újabban beszél róla a szabályzatharmonizációs fejezetnél is. Ezen kívül egyre nyilvánvalóbb, hogy a TTP-ben is lesz szabályozásharmonizácós fejezet, sőt az USA kereskedelmi irodája ugyanazt a nyelvezetet használja, a kereskedelem technikai akadályaival foglalkozó terület esetében is.