Magyar jogvédők Berlinben: A hazáról csak rosszat vagy semmit

Most épp a TASZ egyik európai partnere ekézi Magyarországot éves jelentésében.

A Dorko ruhamárka a TASZ-al közösen új, „Szabad” feliratú kollekciót dob piacra, bár korábban nem vállalt politikai együttműködéseket. A Soros György által támogatott TASZ múltbeli kormánykritikus állásfoglalásai miatt több kérdés merül fel a partnerség hátteréről. A cég alapítója, Gém Péter korábban a teniszszövetségben is vezető szerepet vállalt.
A Dorko, azaz DRK nevezetű ruhamárka Instagram-oldalán bukkantunk arra, hogy a cég szerdától dobja piacra legújabb ruháit a Soros György által támogatott Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) nevezetű szervezettel közösen. A ruhadarabokon „Szabad” felirat lesz olvasható. Az erről szóló képeket alább nézhetik meg:
A Dorko egyébként csupán történetben osztotta meg a TASZ-al való együttműködését, külön posztban nem. A TASZ közösségi oldalán pedig nem találtuk semmi nyomát a Dorkóval való kollaborációnak.
A Dorko korábban nem exponálta magát közéleti kérdésekben, és politikai szervezetekkel sem kötött együttműködési megállapodást. Éppen ezért az alábbi kérdésekkel fordultunk a Dorkohóz, hogy megtudjuk, miért kezdtek együttműködésbe a TASZ-al?
Amint a cég válaszol nekünk, akkor cikkünket frissítjük!
Az 1920-as években a Dorogi Gumigyár elindította az akkoriban még luxuscikknek számító cipők előállítását magyar tervezők terveit felhasználva és külföldről átvett technológiát és szabadalmakat alkalmazva. A „dorogi” szó idővel a „dorgo” elnevezéssé rövidült, amelyet később a hétköznapi nyelvben „dorkó”-ként kezdtek emlegetni. Az 1970-es években ez a vászonból készült tornacipő nagyon népszerű volt, ám a rendszerváltás után a külföldi márkák térnyerése háttérbe szorította a magyar divatipart, ami eltüntette a dorkót a köztudatból. 2003-ban azonban a Magyar Képzőművészeti Egyetemen egy kreatív csoport felfedezte a márkában rejlő lehetőségeket, és célul tűzték ki annak újraélesztését. Miután Gém Péter lemondott karrierjéről teniszjátékosként, a vállalkozói területen próbálkozott, s végül 2014-ben megalapította a Dorko márkát.
Gém Péter a 2010-es években meglehetősen szoros kapcsolatot ápolt a Szűcs Lajos által irányított teniszszövetséggel. Még 2018 szeptember 12-én jelent meg az a hír a HVG-n, miszerint hétvégi Davis-kupa-meccsen már azokat a Dorko-melegítőket és mezeket viselik a magyar teniszezők, amelyeket a következő öt évben is fognak.
Az erről szóló megállapodást a Magyar Tenisz Szövetség elnöke, Szűcs Lajos és a Dorko képviselője, Gém Péter írta alá.
A sportszermárka a ruhákon túl 50 millió forinttal is támogatja a hazai szövetséget. A Dorko célja mindezek mellett az volt, hogy kiszorítsa a magyar nemzeti csapatok öltöztetési piacáról Mészáros Lőrinc cégeit.
2018. szeptember 26-án a Magyar Tenisz Szövetség (MTSZ) rendkívüli közgyűlésén négy új elnökségi tagot választottak. Bekerült a vezető testületbe Gém Péter is. A Dorko vezetője nagy sikereket nem tudott felmutatni az MTSZ-ben, mivel 2020. május 13-án már arról jelent meg hír, hogy Gém lemondott a pozíciójáról. Ebben az időszakban egy gazdasági átvilágítás alapján 3,792 milliárd forintos hiányt találtak a szövetségnél, aminek nettó költségvetési hatása 2,410 milliárd forint volt. Gém ennek nyilvánosságra kerülése után távozott.
Gém akkor azt nyilatkozta, hogy „a WTA-torna megrendezése körüli január végi, február eleji botrányig kell visszakanyarodnunk a dolgok jobb megértéséhez. Akkor az elnökség tudta és jóváhagyása nélkül születtek fontos, és igen rossz döntések a szövetségben, aminek az lett a következménye, hogy lemondattuk a főtitkárt, Richter Attilát. Ezt követően indult meg a pénzügyi átvilágítás, amelynek most tudtuk meg az eredményét”.
Akkoriban ő egy kisebb, szerinte még elfogadható és megoldható deficitről beszélt. Ezzel szemben a hiány valós összege többszöröse annak, amiről nekünk tudomásunk volt. Az új és hivatalos adatokkal szembesülve nem lehetett más választásom, mint a lemondás. Ez a helyzet egyszerűen vállalhatatlan a számomra. Voltak személyes okaim is a távozásra, de annak semmi köze a magyar teniszben történtekhez.
A Dorko cég alapítója ugyanakkor azt is fontosnak tartotta elmondani, hogy a sportág iránti elkötelezettségén semmit sem változtat, hogy mostantól nem tagja a legfelsőbb irányító grémiumnak. A Dorko, vagy a Babolat által támogatott játékosok – mint például Balázs Attila, Fucsovics Márton, vagy Makk Péter −, egyesületek és rendezvények változatlanul számíthatnak a két cég eddigi szponzorációs segítségére, mint ahogy a teljes magyar tenisztársadalom is.
2024. április 10-én magyar olimpikonok és sportolók részvételével mutatták be a Dorko új, Hungary nevű kollekcióját. Gém Péter akkor arról beszélt, hogy a Hungary kollekció az eddigi legfontosabb mérföldkövet jelenti a hazai sportolók bevonásával évről évre fejlesztett termékvonal történetében. „Miért ne lehetne egyszer a magyar olimpiai csapat is magyar márkában? Ez ugyan idén még nem sikerült, de legközelebb újra megpróbáljuk.” A cégalapító kiemelte, Célunk, hogy tíz éven belül a magyar olimpiai csapat, a magyar futballválogatott, az összes jelentős magyar sportági szövetség és a szurkolók bizalmát kiérdemeljük. Ezt hazafias kötelességünknek tekintjük.
A következő négy évben is a népszerű, magyar sportruházati márka öltözteti a válogatott játékosokat, a Davis-kupa csapattól a Billie Jean King-kupa együttesen át az utánpótlásig, valamint kerekesszékes szakágunkig – olvashattuk 2025. január 10-én az MTSZ honlapján. „Mindig öröm egy kölcsönösen sikeres együttműködést meghosszabbítani. A Dorko vezetésével példaértékű partnerségben dolgozunk, mindig számíthatunk egymásra” – mondta a megállapodás aláírását követően Schmitt Petra főtitkár.
Közel két évtized után lezárul egy meghatározó fejezet a hazai sneaker és utcai divat világában: a Playersroom üzletlánc – szintén Gém alapította – hivatalosan bejelentette, hogy 2025. szeptember 1-jén bezárja utolsó üzletét, és végleg lekapcsolja weboldalát is – derült ki egy 2025. július 1-i hírből.
Rengeteg fantasztikus kolléga, cipő, stílus, találkozás, barátság, esemény, nevetés és emlék köt össze bennünket Veletek. Ez egy korszak volt – számunkra, és sokatok számára is, köszönjük a bizalmat mindenkinek
– írta Gém Péter az üzlet Facebook-oldalán.
Ezt követően pedig már a Magyarországot folyamatosan külföldön lejárató TASZ-al kötött együttműködést Gém Péter cége.
Ezt is ajánljuk a témában
Most épp a TASZ egyik európai partnere ekézi Magyarországot éves jelentésében.