Gyakran banális dolgok miatt történnek balesetek. Hiába beszéltük meg sokszor, mi a teendő, ha például talál egy üvegdarabot a gyermek, ilyenkor nem arra koncentrál, amit megtanultunk. Efféle figyelmetlenségből ered számos baleset ebben az időszakban, amely akár október közepéig eltarthat. Ahogy én látom, az adaptációs időszak négy-hat hét.
Ne csak a papír-írószer boltban készüljünk!
Az iskolakezdéshez a tanszerek elengedhetetlen beszerzése mellett érdemes egyéb dolgokra is időt szánni a nyár utolsó napjaiban. Augusztus 20. után valamelyik nap menjünk el, és nézzük végig együtt az iskolába vezető utat. Beszéljük meg még egyszer, hogy „itt kell körülnézni, itt van lámpa, itt szállsz fel a buszra, itt szállsz le a buszról”. Ebből baj még sosem volt, a legrosszabb, ami előfordulhat, egy kis sértődés a kamasztól, hiszen a dolog az ő nézőpontjából nevetségesnek tűnhet, de ezen azért túl lehet lépni. Ne legyen kétségünk, ellen fognak állni, mert ők egyszerre akarnak nagyok is meg kicsik is lenni, de ezzel az ismétléssel akár súlyos közlekedési baleset is megelőzhető.
Fontos szót ejteni egy másik egyszerű, de létfontosságú dologról: a megfelelő alvásról. Legkésőbb augusztus végén kezdjük el a későre csúszott lefekvési időt visszaállítani a tanév során optimális időpontra. Ha kell, futtassuk meg a gyerekeket délután, menjünk ki focizni, biciklizzünk, tegyünk azért, hogy estére kellemesen elfáradjanak. Vissza kell állni a tanév ritmusára.
Gondoljunk bele: nekünk, felnőtteknek mennyire fárasztó egy munkahelyen nyolc órát dolgozni, pedig teljesen más a terhelhetőségünk, mint egy gyereknek. Egy gyerek a délelőtt folyamán tanórákon vesz részt, majd jön az ebédszünet, délután a napközi, amikor jó esetben elkészíti a házit, majd hazamegy. Ez egy nyolcórás munka, és utána még jönnek a különórák. Híve vagyok annak, hogy a gyerekek maradjanak gyerekek, hagyjunk nekik szabadidőt, hiszen a fejlődésükhöz a játék (vagy a nagyobbaknál a könyvek, a kikapcsolódás) legalább olyan fontos, mint az iskolai tanulmányok – nyolc óra munka után lehetőség szerint egy felnőtt sem szeretne már másodállást vállalni. Annak sincs értelme, ha a szülő kikészül estére, mert három gyereket négyfelé kell fuvaroznia. Gondoljuk végig: kell ez nekünk? Fontos heti négy különórára járni? Ezt most, az iskolakezdés heteiben kell eldöntenünk. Ha elindult a tanév, és minden szépen működik, általában később is be lehet őket íratni a foglalkozásokra. A legfontosabb az, hogy ha úgy látjuk, le van terhelve a gyermekünk, fel kell szabadítani a különórák terhe alól, és ezt nem szabad veszteségként vagy negatívumként megélni – és a gyermeknek sem szabad úgy kommunikálni.