Nagyot fordult a világ az iskolákban: úgy néz ki, bevált az Orbán-kabinet húzása

2025. június 30. 15:13

Az igazgatók 70 százaléka úgy nyilatkozott, hogy pozitív változást tapasztalt az iskola közösségi életében, a pedagógusoknak pedig 83 százaléka tartotta pozitív hatásúnak a mobiltelefon-használat korlátozását.

2025. június 30. 15:13
null
Baranya Róbert
Baranya Róbert

A most lezárult tanév elején lépett életbe az a rendelet, amely korlátozta az okoseszközök és okostelefonok használatát az iskolákban. A szabályozás értelmében az általános iskolás és gimnáziumi diákoknak a nap elején, a tanítási órák megkezdése előtt le kell adniuk a telekommunikációs eszközeiket – különösen a mobiltelefonokat –, a kép- vagy hangrögzítésre alkalmas eszközöket, és az internetelérésre alkalmas okoseszközöket, melyeket a nap végén kapnak majd vissza.

Ezt is ajánljuk a témában

Ezt is ajánljuk a témában

A szakértő elárulta, hogy telt az első „telefonmentes” hét az iskolákban

„Minden megoldás jobb annál, mintha a gyerekeknél maradna a telefon” – véli a telefonhasználat iskolai korlátozásáról Pöltl Ákos családbiztonsági szakértő, az MCC Ifjúságkutató Intézetének kutató-szakértője, akit az eddigi tapasztalatokról, a már bevált, jó gyakorlatokról és a várható hatásokról kérdeztünk. Összeállításunk.

Ahogy lapunknak a szeptemberi becsöngetés után Pöltl Ákos, az MCC Ifjúságkutató Intézetének kutató-szakértője a Mandinernek elmondta: már nem lehetett tovább várni ezzel az intézkedéssel, hiszen

a kutatási eredményekből is kitűnik a depressziós fiatalok számának növekedése.

„Nem hagyhatjuk, hogy a gyerekek mentális egészsége tovább romoljon” – szögezte le akkor Pöltl.

A családbiztonsági szakértő megjegyezte, hogy a korlátozás bevezetése előtt is akadtak már olyan iskolák szép számmal, ahol a tanulóknak le kellett adniuk a telefonjaikat arra az időre, amíg az iskolában tartózkodnak.

Lapunk félévkor megkereste a Belügyminisztériumot a tapasztalatokról.

A szaktárca válaszában elöljáróban hangsúlyozta, a rendelkezés bevezetését megelőző hazai és nemzetközi kutatások azt mutatták, hogy 

a gyerekek figyelme és koncentrációja csökken, amikor az iskolában a szünetekben vagy a tanórákon nem tanulási céllal használják telefonjaikat. 

Bár az iskolák túlnyomó többségében már a központi szabályozás bevezetése előtt is volt valamilyen használati korlátozás, a tapasztalatok indokolttá tették egy olyan általános szabályozás kidolgozását, amely biztosítja a tanulóknak az egyenlő oktatáshoz való hozzáférést, a pedagógusoknak pedig a zavartalan munkavégzés feltételeit. 

A minisztérium akkori tapasztalatai szerint a pedagógusok és az iskolaigazgatók döntő többsége is javulást észlelt a tanulók figyelmét tekintve. Ezek az eredmények is azt mutatják, hogy a rendelet nem csak a koncentráció javítását – mint eredeti célkitűzést – segítette elő, hanem

hozzájárul a tanulók szociális és kommunikációs készségeinek fejlődéséhez, valamint közösségi jelenlétük erősítéséhez is.

A tanév végén is megkerestük a szaktárcát, mik a tapasztalatok az okostelefonok korlátozásáról. 

Válaszukban azt írták, hogy már 2024 őszén 

a megkérdezett és választ adó igazgatók 70 százaléka úgy nyilatkozott, hogy pozitív változást tapasztalt az iskola közösségi életében, a pedagógusoknak pedig 83 százaléka tartotta pozitív hatásúnak a mobiltelefon-használat korlátozását. 

A visszajelzések szerint javult az iskolai légkör – a tanulók a szünetekben beszélgetnek, játszanak egymással, részt vesznek a közösség életében –, mérséklődött a digitális térben való zaklatás. 

Támogatóbb iskolai környezet alakult ki,

amely várhatóan kihat az oktatási eredményekre is, a nemzetközi elemzések szerint ugyanis a támogató, nem zaklató iskolai környezet legalább tíz százalékkal javítja a tanulás eredményességét – írta a szaktárca. 

Maruzsa Zoltán, a Belügyminisztérium köznevelési államtitkára az InfoRádiónak nyilatkozva ehhez még annyit tett hozzá, az iskolaigazgatók 89 százaléka javasolta az okoseszközök korlátozásának fenntartását, és mindössze 11 százalék – döntően egyébként középiskolában – nyilatkozott úgy, hogy erre nincs szükség.

Ezt is ajánljuk a témában

Ahogy beszámoltunk róla a Jász-Nagykun-Szolnok vármegyei Újszászon már korábban betiltották ezeket az eszközöket. 

Az iskola igazgatója a Mandinernek nyilatkozva azt mondta, hogy a telefonmentesség az eltelt több mint két hónap alatt sok pozitív változást hozott az igazgatónő szerint: „A gyerekek elkezdtek egymásra figyelni, beszélgetni. Volt egy nyolcadikos kislány, aki mikor bevezettük a telefonmentes iskolát, azt mondta, megfosztjuk őt, őket valamitől. Rövid idő alatt megváltozott a véleménye, nem is olyan régen azt mondta, 

amióta nincsenek mobiltelefonok az osztályban, újra beszélgetnek egymással,

nincs klikkesedés, mint korábban, amit az is meghatározott, hogy kinek van és kinek nincs mobiltelefonja.”

Nyitókép: leadott mobiltelefonok egy iskolában (Fotó: MTI/Bodnár Boglárka)


 

Összesen 1 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
aacius
2025. június 30. 15:27
Micsoda meglepetés .... ja nem. Annyira unalmas, hogy a libsiknek minden alapvető dolgot magyarázni kell. A telefon kitiltás kapcsán is mekkora hüledezés volt.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!