Már épül a Magyar Honvédség második nagy durranása

Több tízmillió dolláros fejlesztéshez jut Magyarország.

Pozsony L–39NG Skyfoxok vásárlását fontolgatja. Mialatt Robert Kaliňák szlovák védelmi miniszter, kormányfő-helyettes erre utalgatott a repülőgépeket gyártó csehországi Aero Vodochodynál, a sajtófotókon feltűntek a Magyar Honvédség számára készült példányok is.
A nyitóképen a cseh és a szlovák védelmi miniszterek, Jana Černochová és Robert Kaliňák láthatók az AERO Vodochody Aerospace csehországi gyárában,
azonban a háttérben feltűnik a Magyar Honvédség két új L–39NG (Skyfox) típusú repülőgépe is (141-es és 142-es lajstromszámmal)
– derül ki az LHSN.hu Facebook-bejegyzéséből.
Majdnem napra pontosan három éve jelentették be, hogy Magyarország tizenkét L–39NG-t vásárol. A szaksajtó akkor arról számolt be, hogy a 12 példányból nyolc a pilótaképzésben, a Gripen pilóták harcászati képzésének napi biztosításában fog részt venni, a fennmaradó négy példány pedig egy közös K+F program keretében felderítő konfigurációjú lesz.
Az új gépet az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár használja majd a magyar harcászati légierő pilótáinak alap- és továbbképzésére, akik ezt követően szuperszonikus Gripenekre lépnek át.
Eredetileg 2024 második felében kellett volna átvennie a honvédségnek az első négy L–39NG-t – emlékeztet cikkében a Világgazdaság. Azonban Magyarország közös megegyezéssel az első kettő, 7017-es és 7018-as sorozatszámú gép kezdeti üzemeltetését a LOM Praha cégre bízta, itt kezdődött meg a magyar pilóták kiképzése. Így a módosítással elegendő idő maradt előkészíteni a kecskeméti légibázist a gépek fogadására és üzemeltetésére – teszi hozzá a portál.
A Skyfox névre keresztelt, NATO-kódnevű gép a világ egyik legismertebb kiképzőgép-típusának, az L–39-esnek továbbfejlesztett változata, amelyet fénykorában szinte a teljes szovjet érdekszféra használt – a Magyar Honvédség is használt ilyeneket a rendszerváltást követően (lásd keretes írásunkat).
A csehországi vállalat üzemeiből több mint háromezer L–39-es gurult ki – sőt, egy ideig Elon Musk is repült ilyen géppel.
A berlini kabinet az egykori Német Demokratikus Köztársaság (NDK) repülőgépeiből Magyarországnak ajándékozott huszonnégy darab L–39ZO Albatrosz sugárhajtású gyakorló repülőgépet, de csak tizenkettőt állítottak hadrendbe. 1995-ben és 2008-ban kiképzési repülés során két példány lezuhant. A többi gépet alkatrészbázisként használták.
Fegyverrendszert egy ideig nem szerelhettek fel az Albatroszokra, csupán kiképzési céllal repülhettek. Azonban az 1998-as időszaki nagyjavításokat követően felkerülhettek a Mi–8 és Mi–17 helikoptereknél szintén rendszeresített UB–16 nem irányított rakétablokkok az L–39-esekre, amelyekből nem irányított rakétákat lőhettek ki. Kivonásukról 2009-ben döntöttek – olvasható a Military Technology Blog oldalán.
A Skyfoxokat a cseh és részben magyar állami tulajdonban lévő AERO Vodochody Aerospace gyártja. A kiképző, gyakorló és könnyű harci repülőgépek csak külső jegyeikben hasonlítanak az Albatroszokra – írja a Magyar Hírlap. Az európai és NATO-sztenderdeknek egyaránt megfelelő L–39NG hét éve szállt fel először, és öt éve kapta meg nemzetközi típusbizonyítványát.
Tömegéhez hozzá lehet adni 1 tonna üzemanyagot és egy hasonló tömegű fegyverzetet, amely felderítő és/vagy rádióelektronikai harci konténerekből, 70 mm-es nem irányított rakétákból, éles vagy gyakorló bombákból, 12,7 mm-es géppuskákból vagy infravörös rávezetésű légiharc-rakétákból állhat.
A Skyfox sebessége 900 km/h, hatótávolsága 2 100 km.
A gép Martin-Baker Mk16-os katapultülésekkel van felszerelve, digitális kijelzőit a Genesys Aerosystems szállítja.
A cseh haderőn túl az Egyesült Államok, Magyarország, Franciaország, Szenegál, Portugália, Vietnam és Ghána rendszeresítette vagy kötött szerződést L–39-esek megvásárlásra. Most Pozsony jelezte akvizíciós szándékát – számol be a Novinky.cz.
Egy cseh katonai szaklap – Czechairforce.com – szerint elsőként Csák Sándor őrnagy repült az új fejlesztésű Skyfoxon, őt követték további olyan pilóták, akik már rendelkeznek a típuscsalád korábbi változatán, az Albatroson repülési tapasztalattal.
Információik szerint az első új sugárhajtású kiképző és könnyű támadógép 2025 első felében érkezik meg a kecskeméti bázisra.
Ezt is ajánljuk a témában
Több tízmillió dolláros fejlesztéshez jut Magyarország.
Ezt is ajánljuk a témában
Európa tizenhetedik legütőképesebb hadserege a Magyar Honvédség.
Ezt is ajánljuk a témában
Iparági becslések szerint 85 millió dollárba kerül egy ilyen eszköz.