Lebuktak a honvédség legújabb üdvöskéi: Szlovákia egyből szemet vetett a cseh-magyar harcászati eszközökre

2025. április 09. 10:59

Pozsony L–39NG Skyfoxok vásárlását fontolgatja. Mialatt Robert Kaliňák szlovák védelmi miniszter, kormányfő-helyettes erre utalgatott a repülőgépeket gyártó csehországi Aero Vodochodynál, a sajtófotókon feltűntek a Magyar Honvédség számára készült példányok is.

2025. április 09. 10:59
L-39 NG Skyfox
Nagy Gábor
Nagy Gábor

A nyitóképen a cseh és a szlovák védelmi miniszterek, Jana Černochová és Robert Kaliňák láthatók az AERO Vodochody Aerospace csehországi gyárában,

azonban a háttérben feltűnik a Magyar Honvédség két új L–39NG (Skyfox) típusú repülőgépe is (141-es és 142-es lajstromszámmal)

– derül ki az LHSN.hu Facebook-bejegyzéséből.

 

Majdnem napra pontosan három éve jelentették be, hogy Magyarország tizenkét L–39NG-t vásárol. A szaksajtó akkor arról számolt be, hogy a 12 példányból nyolc a pilótaképzésben, a Gripen pilóták harcászati képzésének napi biztosításában fog részt venni, a fennmaradó négy példány pedig egy közös K+F program keretében felderítő konfigurációjú lesz.

Az új gépet az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár használja majd a magyar harcászati ​​légierő pilótáinak alap- és továbbképzésére, akik ezt követően szuperszonikus Gripenekre lépnek át.

Eredetileg 2024 második felében kellett volna átvennie a honvédségnek az első négy L–39NG-t – emlékeztet cikkében a Világgazdaság. Azonban Magyarország közös megegyezéssel az első kettő, 7017-es és 7018-as sorozatszámú gép kezdeti üzemeltetését a LOM Praha cégre bízta, itt kezdődött meg a magyar pilóták kiképzése. Így a módosítással elegendő idő maradt előkészíteni a kecskeméti légibázist a gépek fogadására és üzemeltetésére – teszi hozzá a portál.

A Skyfox névre keresztelt, NATO-kódnevű gép a világ egyik legismertebb kiképzőgép-típusának, az L–39-esnek továbbfejlesztett változata, amelyet fénykorában szinte a teljes szovjet érdekszféra használt – a Magyar Honvédség is használt ilyeneket a rendszerváltást követően (lásd keretes írásunkat).

A csehországi vállalat üzemeiből több mint háromezer L–39-es gurult ki – sőt, egy ideig Elon Musk is repült ilyen géppel.

A berlini kabinet az egykori Német Demokratikus Köztársaság (NDK) repülőgépeiből Magyarországnak ajándékozott huszonnégy darab L–39ZO Albatrosz sugárhajtású gyakorló repülőgépet, de csak tizenkettőt állítottak hadrendbe. 1995-ben és 2008-ban kiképzési repülés során két példány lezuhant. A többi gépet alkatrészbázisként használták.

Fegyverrendszert egy ideig nem szerelhettek fel az Albatroszokra, csupán kiképzési céllal repülhettek. Azonban az 1998-as időszaki nagyjavításokat követően felkerülhettek a Mi–8 és Mi–17 helikoptereknél szintén rendszeresített UB–16 nem irányított rakétablokkok az L–39-esekre, amelyekből nem irányított rakétákat lőhettek ki. Kivonásukról 2009-ben döntöttek – olvasható a Military Technology Blog oldalán.

A Skyfoxokat a cseh és részben magyar állami tulajdonban lévő AERO Vodochody Aerospace gyártja. A kiképző, gyakorló és könnyű harci repülőgépek csak külső jegyeikben hasonlítanak az Albatroszokra – írja a Magyar Hírlap. Az európai és NATO-sztenderdeknek egyaránt megfelelő L–39NG hét éve szállt fel először, és öt éve kapta meg nemzetközi típusbizonyítványát.

  • Hossza: 9,38 méter
  • Szárnyfesztávolsága: 11,7 méter
  • Tömege: 3,2 tonna

Tömegéhez hozzá lehet adni 1 tonna üzemanyagot és egy hasonló tömegű fegyverzetet, amely felderítő és/vagy rádióelektronikai harci konténerekből, 70 mm-es nem irányított rakétákból, éles vagy gyakorló bombákból, 12,7 mm-es géppuskákból vagy infravörös rávezetésű légiharc-rakétákból állhat.

A Skyfox sebessége 900 km/h, hatótávolsága 2 100 km.

A gép Martin-Baker Mk16-os katapultülésekkel van felszerelve, digitális kijelzőit a Genesys Aerosystems szállítja.

A cseh haderőn túl az Egyesült Államok, Magyarország, Franciaország, Szenegál, Portugália, Vietnam és Ghána rendszeresítette vagy kötött szerződést L–39-esek megvásárlásra. Most Pozsony jelezte akvizíciós szándékát – számol be a Novinky.cz.

Elkezdték a kiképzéseket a magyar pilóták

Egy cseh katonai szaklap – Czechairforce.com – szerint elsőként Csák Sándor őrnagy repült az új fejlesztésű Skyfoxon, őt követték további olyan pilóták, akik már rendelkeznek a típuscsalád korábbi változatán, az Albatroson repülési tapasztalattal.

Információik szerint az első új sugárhajtású kiképző és könnyű támadógép 2025 első felében érkezik meg a kecskeméti bázisra.


Ezt is ajánljuk a témában

Ezt is ajánljuk a témában

Ezt is ajánljuk a témában

 

Összesen 16 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
B_kanya
2025. április 09. 13:14
"boldog-vagyok-mert-orban-viktor-azt-mondta 2025. április 09. 11:11 • Szerkesztve Tapsoljatok, krumplizsákosok!" Hogy jön ide lyákópp? Tudod a kettővel ezelőtti péteretek, akinek volt egy 20%-os pártja, csinos miskolci felesége, szép gyerekei, most greczi jobbkeze és van egy mamuszkája.
B_kanya
2025. április 09. 13:10
"boldog-vagyok-mert-orban-viktor-azt-mondta 2025. április 09. 11:14 A cseh hadiipar világhírű, magyar meg nem létezik. " Persze, persze, az Aeroban sincs magyar tulajdon :) "Ja hogy Rheinmetall? Az nem magyar." Csak de. Részben, de az :)
B_kanya
2025. április 09. 12:53
"survivor 2025. április 09. 12:21 • Szerkesztve Az Albatros nem mai csirke." A WV Polo sem, de egy ideit ha hozzámvágnának, nem sírnám el magam. "900 km/h" Nem esik át, ha egy Cessnát kell igazoltatni... "2 nehéz géppuska És mi van rajta ? Sidewinder ? Iris T ?" ...vagy lelőni, ha a fuckránok pilóta helyett egy 250 kilós bombát tesznek bele.
survivor
2025. április 09. 12:28
IMHO: Bármit megvehetsz, de KATONÁT nem tudsz. A Magyar Honvédség létszáma most kb. annyi minta Horthy- időszakban az Antant által ENGEDÉLYEZETT békelétszám. Legalább a Magyar Néphadsereg 110 E-s létszámát el kellene érni. Szójalattés buzikkal nem megy.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!