Mégis, hogy közlekedhetett itthon Elon Musk szuperszörnye?

2025. március 29. 06:14

A TikTokot felrobbantotta, hogy Tatabányán járkált fel-alá egy ultramodern Tesla.

2025. március 29. 06:14
null
Bokor Gábor
Bokor Gábor

Óriásit ment a TikTokon pár hete, hogy Tatabányán látták közlekedni a modern autógyártás egyik legérdekesebb és legmegosztóbb járművét: a Tesla Cybertruckot. Elon Musk futurisztikus autója bár a tengerentúlon hatalmas népszerűségnek örvend, az európai utakon egyelőre –nem véletlen– ritka látvány, hiszen a vitás jogi környezet miatt nem is igazán kaphatna rendszámot az Európai Unió szabályai miatt. 

A Cybertruckkal a legnagyobb probléma, hogy extravagáns dizájnja miatt nem rendelkezik finom, lekerekített vonalakkal; brutális méreteit mindössze néhány szögletes vonal töri meg, ami nem igazán kedvez a gyalogosvédelemnek. A Tesla egyik vezető mérnöke, Lars Moravy korábban arról beszélt, hogy az autó 1,4 milliméter vastag, rozsdamentes acélból készült éleit nem lehet úgy lekerekíteni, hogy megfeleljenek az elvárásoknak, ugyanis Európában legalább 3,2 milliméter szükségeltetik. 

A másik probléma, hogy az autó nemcsak méretileg brutális, hanem tömegében is, hiszen saját tömege meghaladja a három tonnát, megengedett össztömege meghaladná a 3,5 tonnát, azaz „B”-s jogosítvánnyal már nem is lehetne vezetni. Itt fontos megjegyezni, hogy a hivatalos adatok szerint ez a brutális tömegű jármű 

2,7 másodperc (!) alatt gyorsul fel 0-ról 100-ra. 

Roadshow-n már volt

Nem kis meglepetésre tavaly nyáron hatalmas haknit rendezett a Cybertruckkal a Tesla, melynek keretében több európai nagyvárosba is elvitték a sztárautót, köztük három napon át Budapesten is meg lehetett tekinteni, azonban a rajongók nagy bánatára nem lehetett beleülni és kipróbálni. 

A nyár végével pedig megérkeztek az első forgalomba helyezett járművek Európába, először Lengyelországban kapott rendszámot egy Cybertruck, később pedig Ausztriában kapott zöld utat egy példány annak ellenére, hogy nem lehet forgalomba helyezni azt hivatalosan Európában. Később a Villanyautósok elektromos autókkal foglalkozó szakportál szúrta ki, hogy egyedi rendszámot kapott Csehországban egy harmadik példány, mint írták, az egyedi forgalomba helyezéssel jutott rendszámhoz az autó, amit az N1 kategóriába soroltak, azaz 3,5 tonna alatti kisteherautóként vették nyilvántartásba, így végül mégis vezethető B-s jogosítvánnyal. 

Így lehet itthon

A Cybertruck tatabányai megjelenését követően megkerestük az Építési és Közlekedési Minisztérium sajtóosztályát, ami a Mandinernek küldött válaszában azt írta, hogy a járművek forgalomba helyezhetősége minden esetben egyedileg vizsgálandó, a forgalomba helyezéssel, műszaki vizsgával kapcsolatos eljárásokat a fővárosi és vármegyei kormányhivatalok bonyolítják, akik megállapítják, hogy a jármű forgalomba helyezhető-e.

A Tesla Cybertruck jelenleg nem rendelkezik EU-típusjóváhagyással, így azokat a vizsgálatokat még nem végezték, végezhették el, amelyek a megfelelőségét igazolják”

– közölte lapunkkal a tárca.

Arra a kérdésünkre, miszerint egy amerikai rendszámos, de Európában forgalomba nem helyezhető személygépkocsi, jelen esetben a Cybertruck szabályosan közlekedik a magyar utakon, az ÉKM sajtóosztálya azt válaszolta, hogy a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 25/B.§ (1) bekezdése szerint:

„A közúti forgalomban a 25/A. § a) és b) pontjában meghatározott gépjármű a közlekedési igazgatási hatóság által kiadott magyar hatósági engedéllyel és jelzéssel vehet részt, amennyiben:

a) az üzemben tartója e törvény rendelkezései szerint belföldi üzembentartónak minősül vagy

b) vezetője Magyarország területén lakóhellyel rendelkezik.”

A hivatkozott rendelkezés alapján tehát közúti forgalomban elsősorban magyar hatósági engedéllyel és jelzéssel ellátott járművel lehet részt venni, azonban a hivatkozott a) és b) pont tekintetében maga a törvény ad mentességet több estben”

– folytatták.

Példaként említették, ilyen: 

  • ha járművezető szokásos tartózkodási helye nem Magyarország területén található,
  • a járművet – összességében hat hónapon belül – 60 nap időtartamot meg nem haladóan használják Magyarország területén és a használathoz az üzemben tartó a jármű birtokba adása időpontjának, továbbá a használati jogosultság időtartamának megjelölését is tartalmazó okiratba foglalt nyilatkozatával hozzájárult,
  • a járművezető a  belföldön használt járművet a külföldi üzemben tartójától rendszeres munkavégzéséhez kapta használatra,
  • a regisztrációs adóról szóló törvényben meghatározott gépjárműflotta-üzemeltető külföldi rendszámú gépjárművét vezeti, amennyiben a regisztrációs adóról szóló törvény alapján a gépjárműre a regisztrációs adót megfizették.
  • ha a járművezető a magyar költségvetési szerv hivatalos célú külföldi kiküldetésben lévő dolgozója vagy a vele közös háztartásban, a kiküldetés teljesítésének helyén élő közeli hozzátartozója.

 A feltételeket a törvényben meghatározottak szerint okirattal kell igazolni, és azokat az ellenőrző hatóság esetenként az állami adóhatóság bevonásával ellenőrizheti”

– zárta a tárca. 

Nyitókép: CHARLY TRIBALLEAU / AFP


 

Összesen 90 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
SzaboGeza
2025. március 29. 13:11
Amerikainak néz ki az a rendszám!:)
mr-nachtigal
2025. március 29. 12:13
CGI AI művelet. Reklám.
egonsamu-2
2025. március 29. 11:46
Minden piacképtelen árucikket állami pénzekkel kell támogatni. Mert normális átlagember ilyet sosem venne. Egy két és fél tonnás villanyautó magában is eszetlenség. Ebböl csak az akku majdnem 1 tonna... A villanyautó ideális megjelenési forma magamutogató kispöcsöknek....
xyz123-3
2025. március 29. 11:06
stormy5m007h 0p3ra70r 2025. március 29. 07:27 “btw ez műanyagból van és az acél lemez csak rá van ragasztva. nem szerkezeti csak dekorációs elem.” A Cyber Truck esetében pont az a zseniális, hogy a “karosszéria”, a rozsdamentes acélváz maga a tartószerkezet, egy exoskeleton, ami ráadásul egyetlen lemezből, hegesztés nélkül van összehajtogatva, mint egy origámi és ez gyártási folyamatból adódó ok adja az autónak a nekem sem tetsző megjelenését.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!