Sínekre tett hűtő és kanapé bénította meg a vonatokat a pécsi vonalon

Egy ismeretlen személy háztartási eszközöket helyezett a sínekre Mecsekalja környékén, ami miatt csaknem egy órás késéssel indultak újra a vonatok a Pécs–Budapest vonalon.

Elköltöztünk a Balatonra. Egy erdő közepére. Reggel nyuszik, őzek és szarvasok ugrálnak az úton, amikor viszem a gyereket az iskolába. Amikor kinyitom a szemem, a Balatonról visszatükröződő nap vakít el.
Én, a született városi soha nem tudtam magamat elképzelni egy ilyen helyen. Nyárra kibírom, de unom. Kiskoromban is lecipeltek ugyanide a szüleim (mert ők vettek itt a hegyoldalban ötven éve egy romos présházat), és irigykedtem azokra, akik úttörőtáborba mehettek (oda engem nem engedtek), vagy legalább üdülőbe. Sőt, még a lakótelepiekre is irigykedtem. Beton volt a jelem az óvodában.
A koronavírus-járvány idején költöztünk ide egy baráti családdal, és ott fordultam ki megszállott városi öntudatomból. Régóta üzemeltetünk itt egy borászatot, vannak házaink, nagy birtokunk. A covidélet nekünk maga volt a teljes idill. A gyerekek közösen fedezték fel az összes tücsköt, zsurlót, kifogták a sneciket, amikből este lakomát készítettünk.
Lógó orral vonultunk vissza Budapestre, amikor újra kinyitott az iskola. A férjem és a gyerekem azóta nyúzott, hogy éljünk itt, aztán tavaly beadtam a derekamat. Felhívtam a helyi iskolát, volt hely, úgyhogy bepakoltunk a kocsiba nyár elején és itt maradtunk.
Az is szempont volt, hogy nem tetszett a budapesti iskolai közeg. Furcsa viselkedésű gyerekeket láttam (volt olyan, aki az alapján állított fel kasztrendszert, hogy kit milyen kocsival hoznak a szülei), elkezdődött a „kinek milyen cipője és milyen mobilja van, ki milyen csetcsoportba lépett be” világ.
De fontos, hogy nem menekültünk, csak jól jött a váltás. Egy kalandnak fogtam fel: huszonöt év házasság után jó a változatosság! Elsőre sokkolt az új élet. Nyugodtan lehetnék kamionsofőr is, annyit autózom az országban, de megfogott a hely szelleme. Belassultam. Azért az se volt kutya, hogy szeptemberben elvittem a gyereket az iskolába, aztán leúsztam az egy órámat a Balatonban, majd iskola után elmentünk supozni a gyerekkel. Vannak előnyei a balatoni életnek, na.
Lassan szoktam ezt a slow flow-t, de ma már azt hiszem, van valami egészséges és valóságos, egyben furcsa és megmagyarázhatatlan ebben a világban.
Kezdjük a világösszeomlással és a kiszolgáltatottsággal. Nálunk van víz (kútból), van fűtés (cserépkályha), van fa (vannak erdőink), terem itt mandula, paradicsom, tök, és van bor… Szóval ha bármi okból akadoznának a közszolgáltatások, akkor egész sokáig kihúznánk. Persze ha zombihadseregek jönnek, akkor mindegy. Látszik ebből, mi mindenre jutott időm gondolni.
Na de szerencsére nincs világvége, hanem szép, nyugodt világ van. Az elején féltem, hogy gyüttment leszek, hülye városi. Ezzel szemben mindenki kedves. Meghívtak a helyi borászok találkozójára (nem vagyok borász), összebarátkoztunk polgármesterekkel, helyi képviselőkkel, papokkal, orvosokkal, tanárokkal, vállalkozókkal, osztálytársak szüleivel. Mindenki elképesztően kedves. Jó dolog a nevén köszönteni a boltvezetőt, a rendőrt és a postást. Egyáltalán: jó dolog, hogy itt mindenki köszön.
Ami a legcsodálatosabb, az az iskola és a gyerekek. A gyerekem nem divatozik, de valamiért kikönyörgött egy fekete cipőt, arany G betűvel az oldalán (nem volt drága, csak annak néz ki), és aggódtam, hogy mi visszük be az érintetlenségbe a hülyeséget. Két hét után félve kérdeztem, hogy irigykednek-e rád az osztálytársak. Nem irigykedtek, észre se vették. Mindenki együtt játszik az udvaron, nyugodtak, kedvesek, segítőkészek, és olyan hangosan köszönnek, hogy zavarba jövök. „Itt még gyerekek a gyerekek”, mondta az egyik tanár, akinek örömködtem a paradicsomi állapotokon. Gyerekek a gyerekek, emberek az emberek, és nyuszik a nyuszik.
És mise a mise. Közösségi életet jelent. A papot ismered, a szomszédnak köszönsz, eljársz a közösségi alkalmakra, mert nemcsak bemész, kimész, hanem együtt gyakoroljuk a vallásunkat. A szüleim – Kopp Mária és Skrabski Árpád – kutatásai szerint a legtovább és legboldogabban a gyakorló vallásosok élnek, utánuk jönnek az ateisták, a leghamarabb pedig a „maguk módján vallásosok” hunynak el. Ugyanis a közösségeink és az életcélunk a boldogságunk és egészségünk forrása.
A Mandiner-elődlap Utolsó Figyelmeztetés (UFi) szerzőinek rovata
Nyitókép: Shutterstock