Erre nem sokan számítottak: amerikai katonák kezdték el használni a ferihegyi repteret

2025. március 19. 16:02

Az amerikai Légi Nemzeti Gárda egyik különleges gépe érkezett meg a napokban Budapestre, hogy folyamatos szolgálatot teljesítsen. De mi az a KC-46A Pegasus és mire képes?

2025. március 19. 16:02
null

Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár életét bemutató oldal, az lhsn.hu hívta fel rá a figyelmet, hogy a napokban érkezett meg Budapestre az amerikai Légi Nemzeti Gárda 157. Légi Utántöltő Ezredének KC-46A Pegasus típusú, légi utántöltő repülőgépe. Ahogy az a lap közösségi oldalán is olvasható,

A látogatás érdekessége, hogy a tankergéppel nem csak átutazóban járnak hazánkban hajózói, hanem a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről indulva hajtanak végre légi utántöltési feladatokat a napokban, majd ide is érkeznek vissza a szomjazó vasmadarak itatása után.”

Ezt is ajánljuk a témában

De hogy mi is az a KC-46A Pegasus? Amennyiben valaki utánanéz a típusnak, az elég gyorsan kiderül, hogy a Boeing KC-46A Pegasus egy, a polgári Boeing 767-300ER típuson alapuló légi utántöltő gép, melynek első darabját 2019 januárjában vette át a US Air Force, méghozzá a kansasi Wichitában lévő McConnell bázison, a 22. Air Refueling Wing részére.

Az akkoriban új típusnak számító gép bevezetését egy hosszas tesztprogram előzte meg, melyet egy hatgépes tesztflottával teljesítettek, összesen 3800 repült órával. Ezalatt számos repülőgép-típussal tesztelték a képességeit, így olyan gépeken oldották meg légi-utántöltését, mint az A-10, B-52, C-17, KC-10, KC-135, KC-46, F-15E, F-16 és F/A-18.

Ezt a típust eredetileg 2017 augusztusára kívánták hadrendbe állítani, de végül 2019-re érte el a harci készültségi szintet, előtérbe pedig európai fejlesztésű versenytársa, az Airbus A330 MRTT-n alapuló KC–45 körül kialakuló problémák után került.

A típus így sem volt azonban hibáktól mentes, szolgálata első két évében például sorra derült fény a különböző hibákra, amelyek egy részét a Boeing saját költségén, profitja kárára orvosolta. Ettől függetlenül a KC-46A típust azóta is komoly érdeklődés övezi, a Boeing 2024-es közleménye szerint ráadásul a már meglévő szerződésben szereplő gépek száma 168-ra emelkedett, miközben a vállalat addig 89 KC-46A-t szállított az amerikai légierőnek, valamint négyet Japánnak.

Nyitókép: JULIEN DE ROSA / AFP

Ezt is ajánljuk a témában

Ezt is ajánljuk a témában

 

Összesen 84 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Obsitos Technikus
2025. március 20. 10:27 Szerkesztve
Na akkor elmondom, hogy mi ebben a hír. Az amerikai (és sok más) hadseregnek eddig a fő légi utántöltő gépe a KC-135 Stratotanker volt, ami az egykor volt, régesrégen nem gyártott Boeing-707-es, legendás utasszállító átalakított katonai változata. A KC-46 Pegasus a sokkal korszerűbb Boeing-767-re épült, kb. tíz éve próbálják sok viszontagság közepette lecserélni a légi utántöltő flottát ezekre. A hír az, hogy a NATO légierő számára is elérkezett a váltás ideje, a Pegasusokat rendszeresítik Európában is. Mindazonáltal a Stratotankerek még egy jó ideig megmaradnak sejtésem szerint. És hogy mennyire nem újdonság ezeknek a gépeknek az itt állomásozása: https:// airbase.blog.hu/2018/03/24/ferihegyi_tankerbazis Egy 2018-as cikk emlékezik meg arról, hogy tíz évvel előtte, 2008-ban már KC-135-ösök települtek LHBP-re.
hegyaljai-2
2025. március 20. 10:15
A lényeg kimaradt. Honnan van kerozin a gépekbe? A Százhalombatta és a Ferihegy közötti termékvezetékből. A többi katonai repterünkre, vasúton vagy tartálykocsival kell szállítani. Igen és orosz olajból finomítják.
goldie-2
2025. március 20. 07:56
Nem értem miért lesz nagy mocorgás a repülőink között?
Reszelő Aladár
2025. március 20. 07:17
Azt vegyük észre, hogy a jenkik a II. Világháború óta formálisan is megszállva tartják Németországot és komoly hadsereget tartanak több más Nyugat-európai országban de mivel az USA a “jó” így ezt nem úgy élték meg mint Kelet-Európa ahol a “gonosz” szovjetok voltak (köztük sok-sok ukrán, de erre nem illik emlékezni). Nyilván ég és föld a két rendszer közti különbség, de a lényeg, hogy Sam bácsi sosem távozott. Be sem avatkozott, de nem is kellett, mert a politika mindig az elvárásoknak megfelelően alakulódott. Mostanában annyi változott, hogy Trump rászólt Európára, hogy ideje golyókat növeszteni, Európa pedig kiskamasz módjára nekiállt szájalni, hogy majd mostantól ha elkészül a konditerem, akkor lemegy gyúrni, ha lesz mester akkor megtanul valami harcművészetet és szétbax mindenkit.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!