A kikötők kulcsfontosságú belépési pontok az EU-ba, ahol a vám- és biztonsági ellenőrzéseknek meg kellene akadályozniuk az illegális áruk bejutását. Azonban a forgalom nagysága és az erőforrások korlátozott volta miatt sajnos sokszor hiányosak az ellenőrzések, felületes a beérkező konténerek átvizsgálása. Ezeken a réseken keresztül jutnak be legkönnyebben a drogok Európába. Ugyanakkor az is tény, hogy az egyes helyeken szigorodó ellenőrzéseket más helyeken tudják kijátszani a bűnözői csoportok. 2024 nyarán például Antwerpenben, a kábítószercsempészet európai fővárosában a vámhatóságok azt fedezték föl, hogy a belga kikötőben felére csökkent a kokainlefoglalások száma, mivel a bűnbandák útvonalat váltottak, így kerülve el a megerősödött hatósági ellenőrzéseket. A jelenség kárvallottja Norvégia lett. Oslo polgármestere, Anne Lindboe nyilatkozott is a témában, elmondva, hogy a kábítószercsempészek egyre gyakrabban veszik célba a norvég fővárost. Közel 570 millió font értékű kábítószert csempésztek át Norvégia legnagyobb kikötőjén, amely hetente 50-70 hajót és 243 000 konténert fogad. »Úgy tűnik, hogy az oslói kikötő a bűnözői, kemény bandák kedvelt kikötőjévé válik Európában« – mondta az NRK műsorában. »Az oslói kikötő – tette hozzá – kicsit túlságosan rosszul őrzött.«
Ha már Európába érkezett a drog, a schengeni együttműködés lehetővé teszi a személyek szabad mozgását a tagállamok között, megszüntetve a belső határellenőrzéseket. A Schengeni Információs Rendszer (SIS) segíti a hatóságokat a keresett személyek és tárgyak nyomon követésében, de a drogkereskedők végső soron nagyobb nehézségek nélkül juthatnak át a belső határokon. Miközben tehát az EU szabadkereskedelmi politikája gyakorlatilag megszünteti a kereskedelmi akadályokat a tagállamok között, azonközben a drogkereskedők kihasználhatják ezt a lehetőséget, hogy illegális árucikkeiket szabadon szállíthassák egyik tagállamból a másikba.
Hasonlóan komoly problémát jelent az egységes európai szabályozás hiánya. Sajnos az Európai Unió tagállamaiban nincs egységes drogpolitika, vagy szabályozás, azaz a tagállamok maguk döntenek arról, hogy szigorúan fellépnek a droghasználattal szemben, vagy inkább legalizálják egyes kábítószerek fogyasztását, amivel lényegében el is lehetetlenítik más országok tiltó rendelkezéseit. A pillanatnyi helyzet az, hogy Magyarországon kívül csak három európai ország veszi igazán komolyan a kábítószerek elleni küzdelmet, ahogy az a Mandiner cikkéből kiderül.
Jó példa a védekezés összehangolatlan, sőt sokszor egymás intézkedéseit is akadályozó szabályozásra a hexahidrokannabinol (HHC) tragikus sikere az európai piacon. Az új típusú, félszintetikus kannabinoid, amely az elmúlt években robbanásszerűen kezdett terjedni Európában legális THC-helyettesítőként jelenhetett meg, mivel a jogi környezet eltérő az egyes európai országokban.
Hasonlóan heteronóm képet mutat a drogfogyasztással és drogkereskedelemmel kapcsolatos büntetési tételek sokfélesége. Ahogy korábbi elemzésünkben rámutattunk, annyira eltérőek a büntetések, hogy egységes fellépésről egyáltalán nem beszélhetünk.