Felmérés: Orbán Viktor a második legnépszerűbb külföldi politikus Szlovákiában!

Csak Petr Pavel előzi meg.

A Mathias Corvinus Collegium (MCC) az Oktatási Hivatallal (OH) szoros együttműködésben készítette el Magyarország új, minden korábbinál átfogóbb, leginkább az érettségieredményekre és a felsőoktatási felvételik sikerességére, valamint az iskolák tehetséggondozási eredményeire épülő gimnáziumi rangsorát.
Módszertan
Az OH és az MCC együttműködésében négyszáz magyarországi gimnázium teljesítményét, elismertségét elemezték a szakemberek, így kialakult a száz legjobb, legeredményesebb gimnázium sorrendje.
A vizsgálatnak nem képezték részét a köznevelési rendszerben működő szakgimnáziumok. A rangsor előkészítésében és módszertanának megalkotásában gyakorlógimnáziumi iskolaigazgatók is részt vettek. A módszertan hét objektív szempont alapján vizsgálta az intézményeket. Ezek az indikátorok azonos súllyal vették figyelembe a társadalmi elismertséget, a tanári munka és a tehetséggondozás eredményességét. A rangsorban kizárólag olyan iskolák szerepelnek, amelyekről mind a hét szempontból volt elemezhető adat. A számítások alapjául szolgáló információk kizárólag az OH hiteles, egzakt, friss statisztikai adatbázisára épülnek, az adatok gyűjtése és rendszerezése minden tekintetben megfelel a tudományos mérési és metodikai elvárásoknak.
A rangsoroláshoz használt szempontok:
1. Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
A költő-botanikus nevét viselő józsefvárosi intézmény története 1911-ig nyúlik vissza. Speciális matematika tagozata országos hírű, több elismert matematikus végzett ott. Tanulói évről évre kiváló eredménnyel szerepelnek hazai és nemzetközi versenyeken: a honlapon található, tanévekre bontott statisztikák alapján 2017 és 2023 között 2572 országos és 415 nemzetközi versenyen értek el helyezést. A Fazekas 2021-ben felkerült a The Telegraph rangsorára, amely azokat az iskolákat tartalmazza, ahonnan a legtöbb diák jut be a két legnevesebb brit felsőoktatási intézmény, az Oxfordi és a Cambridge-i Egyetem képzéseire.
2. ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium
Az Eötvös Loránd Tudományegyetem egyik gyakorlóiskolája Budapest XIV. kerületében található. Az épület korábban az izraelita hitközség gimnáziumának adott otthont, 1959-ben kezdte meg működését a Radnóti Miklós nevét viselő új intézmény. Rendre az ország legjobb gimnáziumai között szerepel. Az iskola leírása szerint a pedagógiai programnak megfelelően az intézményben érettségizett diákok igényesek önmagukra, figyelnek másokra, korszerű tudással és kompetenciákkal vannak felvértezve, tudnak és mernek kritikusan gondolkodni, nyitottak az újra, és tisztelik a hagyományt.
3. Lovassy László Gimnázium
A veszprémi iskola évek óta az ország legjobb vidéki intézménye. Jogelődjét a városba hívott piaristák hozták létre 1711-ben; az intézmény 1950 óta viseli Lovassy László, az országgyűlési ifjak reformkori vezéralakja nevét. Az iskolában nyelvi előkészítő évfolyammal működő ötosztályos képzés is van, amely emelt szintű matematikai oktatást, emelt szintű komplex informatika-matematika képzést, német nemzetiségi nevelés-oktatást, kiemelt angol nyelvi képzést és általános kerettantervű osztályt is kínál. A Lovassy kiemelkedő sikereket ér el városi, megyei és országos versenyeken, nemcsak diákjait, hanem tanárait tekintve is.
4. Békásmegyeri Veres Péter Gimnázium
A III. kerületi önkormányzat alapította az intézményt 1986-ban. Az iskola pedagógiai programja a magas szintű tudás megszerzését, az egészséges testi és a harmonikus személyiségfejlődést hangsúlyozza. Az iskola két képzési formában – négy és nyolc évfolyamon – csaknem hatszáz diákot nevel és oktat. Olyan kötelező, kötelezően választható és szabadon választható tevékenységek rendszerét dolgozták ki, amelyben az oktatás mellett hangsúlyos a néptánc, a hangszeres zene és az ének tanulása. A gimnázium országos ismertségét többek között a tanulmányi versenyeken elért kiemelkedő eredményeinek köszönheti.
5. Kőrösi Csoma Sándor Két Tanítási Nyelvű Baptista Gimnázium
Az intézményt az 1909–10-es nagy iskolaépítő korszakban, Bárczy Géza polgármestersége alatt építették, 1974-től tizenhárom éven keresztül az egyetlen két tannyelvű iskola volt az országban. Amikor 1987-ben több középiskolában indítottak két tannyelvű oktatást, a tantervek megalkotásakor a Kőrösi szolgált mintául. Az intézmény fenntartója 2013. szeptember 1-jétől a Baptista Szeretetszolgálat. Az iskola célja, hogy olyan elitképző hely legyen, amely képes folyamatosan igazodni a változó társadalmi igényekhez és versenyképes tudású diákokat adni a magyar, illetve nemzetközi felsőoktatás számára.
6. Eötvös József Gimnázium
Az intézmény jogelődei révén Budapest legrégebbi nem felekezeti iskolája, a főváros első reáltanodája. 2008-ban elnyerte a tehetséggondozó iskola címet. Évek óta az országos rangsorok élén szerepel. Honlapján vallja, hogy sohasem volt és nem is szeretne versenyistálló lenni, tanulói tehetségét és a tanárok eredményes munkáját ennek ellenére bizonyítják többek között az országos versenyeken mutatott teljesítmények. Hat évfolyamos osztályok, természettudományos emelt nyelvi osztály, humán emelt nyelvi osztály, angol–német nyelvi öt évfolyamos osztály működik az intézményben.
7. ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium
A filozófus-pedagógus nevét viselő intézmény komplex természettudományi tagozatának diákjai a nemzetközi kémiai diákolimpia rendszeres résztvevői, évente jutnak ki külföldre fizika-, kémia-, nyelvészeti és csillagászati olimpikonjai. Egyéb országos tanulmányi versenyek döntőiben is magas az Apáczai diákjainak részvételi aránya, emellett a középiskolai rangsorok első tíz-húsz helyezettje között szerepel az intézmény. A továbbtanulási arány magas, a végzősök érettségi vizsgájának átlaga 4,8 környékén van. Jelenleg hat- és négyosztályos egyetemi gyakorlógimnáziumként működik.
8. Berzsenyi Dániel Gimnázium
1941-ben jött létre mostani formájában. Humán, természettudományos, matematika, illetve nyelvi tagozatos osztályai működnek. Az intézményben folyó oktató-nevelő munkára mindenkor a szakmai igényesség, a kötelező tananyagon túlmutató ismeretátadás, a diákok személyiségfejlődését figyelemmel kísérő, toleráns és magas szintű követelményállítás volt jellemző. A tanári gárda felkészültségét számos tudományos fokozat, publikáció, nyelvvizsga jelzi, a diákok rendre sikeresen szerepelnek az országos tanulmányi és sportversenyeken, egyetemi felvételiken és a nyelvvizsgákon.
9. Budaörsi Illyés Gyula Gimnázium, Technikum és Szakképző Iskola
Az intézmény tavaly ünnepelte hatvanéves fennállását. Pedagógiája középpontjában áll, hogy minden diáknak segít kibontakoztatni tehetségét, megfogalmazni egyéni életcélját. A tanulók hat és öt évfolyamos képzési forma közül választhatnak. Speciális emelt szintű matematika- és idegen nyelvi képzések indításával, valamint széles körű fakultációs és művészeti, természettudományos, társadalomtudományi szakköri kínálattal segítik a diákokat érdeklődési körük megtalálásában. Kiterjedt nemzetközi kapcsolatrendszerük van, számos két- és többoldalú programban vesz részt az intézmény.
10. Szent István Gimnázium
Az intézmény 1902-ben nyitotta meg kapuit VII. Kerületi Külső Magyar Királyi Állami Főgimnázium néven. 1908 óta működik a Városliget mellett, az Ajtósi Dürer sorra nyíló szecessziós épületben. Erőssége a matematika és a természettudományos tárgyak oktatása. Az angol nyelvet emelt szinten, heti öt órában tanítják, emellett hagyományosan német, francia, olasz és spanyol nyelv közül választhatnak a diákok. Az érettségizők lényegében teljes létszámban jelentkeznek felsőoktatási intézményekbe, a felvett diákok aránya évek óta magas.
Schultz Zoltán, a Lovassy László Gimnázium igazgatója
Nagyon örülök, hogy az iskola kiemelkedő helyen végzett az újabb rangsorban is. Úgy gondolom, a szülőktől, diákoktól, a közvetlen környezettől érkező visszajelzések mellett azok az értékelések is fontosak minden intézménynek, amelyeket kívülről kap. Lényegesnek látom azt, hogy több szempont összegzéseként jönnek létre ezek a rangsorok. Úgy érzékelem, a diákok és a szülők is várják az értékelést, hogy a napi tapasztalataik mellett lássák az iskola helyét a köznevelésben. A jó eredményekre mindannyian büszkék, hasonlóan a volt diákjainkhoz. A szempontok, amelyekre a listák épülnek, mérhető eredmények, de egy iskola hosszú időn keresztül a mérhető eredményességét is csak úgy tudja megtartani, ha a diákok szeretnek is oda járni, az intézmény több területen igényesen nyújt lehetőségeket számukra, gondolok itt a napi tanulás mellett a sportra, a művészetekre, a tehetséggondozásra, a külföldi kapcsolatokra, az iskolai műsorokra, a szabadidő eltöltésére, a külső intézményekkel való élő kapcsolatra. Ahhoz, hogy a diákok jól érezzék magukat, közvetlen, elfogadó légkörre és tanár-diák együttműködésre, a felmerülő problémák közös megoldására van szükség.
Iskolánk eredményességét segíti, hogy sokféle diáknak tud lehetőséget adni a képzések sokszínűsége miatt, hiszen emelt szintű képzéseink vannak matematikából, digitális kultúrából, angol nyelvből, és német nemzetiségi tagozatunk is van. A nyelvi kompetencia fejlesztését nagymértékben támogatja a nyelvi előkészítő évfolyam. Ezek a képzések, az itt végzett igényes tanári és tanulói munka egymást erősítik, a pedagóguskollégák számára is minden szakterületen kibontakozási lehetőséget nyújtanak. Ez fenntartja a motivációt a diák, a tanár és a szülő oldaláról is, és élvezzük a fenntartó támogató bizalmát.
1. Fazekas Mihály Gimnázium: 82,28
2. Eötvös József Gimnázium: 81,73
3. Radnóti Miklós Gimnázium: 81,65
4. Veres Péter Gimnázium: 80,43
5. Szent István Gimnázium: 80,05
Kohán Mátyás, a Mandiner munkatársa
Győri bencés öregdiákként különösen kedves számomra a történelmi egyházak által fenntartott húsz legjobb gimnáziumot felsoroló részrangsor. Alma materem, a Czuczor Gergely Bencés Gimnázium soha nem tartozott az országos top 10-be, nekünk, győri bencés diákoknak a rangsorok élvonalába tartozó oktatásért a Révaiba vagy a Kazinczyba kellett volna mennünk. De nem tettük – s ezt aranybetűkkel írom be életem legjobb döntéseinek sorába. Nincs az a rangsorbéli helyezés ugyanis, amely csereszabatos lenne a bencés egészember-neveléssel, a legpogányabb diákba is észrevétlenül beszivárgó lelkiséggel, a bencés csibészséggel, a görcsmentességgel, ami az élet apró dolgaira egy évszázados iskolafenntartó szerzetesrend szemszögéből tekintő atyákat jellemzi. Egy világi gimnáziumnak az aktuális oktatási rendszer a léte alapja – egy évszázados hagyományban működő rendnek viszont az oktatási törvény betűje csak földhözragadt iránymutatás a szent mesterséghez, amelyhez minden oktatási miniszternél, államtitkárnál és tantervhegesztőnél jobban értenek. A „varázsfaktor” valós, s érzik ezt az egyre számosabban szerzetesi iskolát választó szülők. Rangsorunk összeállításában igyekeztünk ennek is a nyomába eredni.
1. Fazekas Mihály Gimnázium
2. Pécsi Művészeti Gimnázium
3. Veres Péter Gimnázium
4. Lovassy László Gimnázium
5. Apáczai Csere János Gimnázium
Nyitókép: Mandiner-grafika