Alapjaiban változik meg a KRESZ? Mutatjuk a részleteket!
![](https://cdn.mandiner.hu/2024/04/XYPM_RQki6wc8j-JqX_n1OzoQrGx163QSdFcpsxhJvk/fill/276/155/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50Lzc2NzU5MzJhZGY1MzQ3M2Y4MWNkYzc3MjIzOGNlY2E0.jpg)
A kormányzati szereplők 2025. március 31-ig tesznek javaslatokat az új szabályozás kialakítására.
![](https://cdn.mandiner.hu/2024/04/XYPM_RQki6wc8j-JqX_n1OzoQrGx163QSdFcpsxhJvk/fill/276/155/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50Lzc2NzU5MzJhZGY1MzQ3M2Y4MWNkYzc3MjIzOGNlY2E0.jpg)
Nyakunkon az új KRESZ, mutatjuk, mi várható benne.
Ha minden a tervek szerint halad, már idén tavasszal bemutatják a régóta tervezett új KRESZ-szabályokat, amelyek komoly ráncfelvarráson estek át az ÉKM kezei között. Tavaly ősszel már több részlet is kikerült a nyilvánosságba, ilyen volt például a kötelező cipzár-elv használata, a közúti driftelés tiltása vagy éppen az, hogy egyes hazai autópálya-szakaszokon engedélyeznék a 140 km/h-s sebességet.
Kerékgyártó János közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkár egy korábbi háttérbeszélgetésen azt mondta, szeretnének egy olyan KRESZ-t létrehozni, ami úgy növeli a forgalom biztonságát, hogy nem csökkenti a forgalmi áteresztőképességet.
Több más fontos elemes is lesz az új KRESZ-nek, úgy tudjuk, hogy a forgalmi dugók csökkentése érdekében tiltani fogják, hogy az autós beragadjon egy kereszteződésbe, azaz a jövőben csak úgy lehet behajtani egy kereszteződésbe zöld jelzésnél, ha az az autó el tudja hagyni. A változtatások sora itt nem áll meg, sőt, az autópályákra is kiterjed, ugyanis az új KRESZ értelmében minden jel szerint változik a minimum sebesség: míg sík úton jelenleg a szabályok alapján leglassabban 60 km/h-val lehet közlekedni, ez a jövőben 70 km/h-ra módosul. Kritérium lesz, hogy ezt a tempót nem csak sík szakaszokon, hanem folyamatosan tudja produkálni.
Ezt is ajánljuk a témában
A kormányzati szereplők 2025. március 31-ig tesznek javaslatokat az új szabályozás kialakítására.
Friss hír, hogy a felújítások után az M1-es, az M3-as és az M7-es autópályán is bevezetik az intelligens leállósáv rendszerét, azaz az ITS-t. A hírt közzétevő Index megjegyzi, ennek lényege, hogy baleset, csúcsforgalom vagy munkavégzések esetén megnyitják a leállósávot az autósok előtt, hogy enyhítsék a gyorsforgalmi utak terhelését.
Úgy tudni, egyes szakaszokon a megengedett legnagyobb sebesség is változik majd az új KRESZ értelmében, azaz egyes hazai autópálya-szakaszokon a mostani maximum 130 km/h helyett a felső határ 140 km/h lesz.
Ausztria 2018-ban határozott úgy, hogy az osztrák sztrádák egy részén megengedi az autósoknak, hogy 140-el hajtsanak, összesen 120 kilométernyi szakaszon volt lehetőség arra, hogy a korábban megszokottnál kicsit gyorsabban lehessen menni.
Az akkori közlekedési tárca szerint ez kizárólag egy tesztidőszakban fog működni, amely után megvizsgálják, fenntartható-e a megemelt legnagyobb sebesség. Az osztrák A1-esen Melk és Oed in Nieder közötti 88 kilométeres, valamint a Haid und Sattledt közötti 32 kilométeres szakaszon lehetett 140-el menni. A döntés mögött az állt, hogy az osztrák autópálya-fenntartók szerint a belső sávban haladók fele eleve túllépte a megengedett legnagyobb sebességet.
A gyorsan haladók számára másfél évig tartott a kánaán, ugyanis 2020 márciusára leszerelték az összes 140-es táblát és visszatértek a korábbi maximum 130 km/h-s limithez. Az osztrák vezetés szerint a döntést nem közlekedésbiztonsági szempontok indokolták, mint indokolták:
a nagyobb sebesség nagyobb környezeti ártalmat okoz.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium lapunk megkeresésére elárulta, hogy a tárca közel egy éve dolgozik egyedülállóan széleskörű szakmai, tudományos és társadalmi egyeztetés keretében a közlekedési szabályrendszer átfogó megújításán, amelynek keretében az új KRESZ is készül. Mint írták, a szakértő testületekben rendszeresen több, mint 50 szervezet közel 120 szakértője vett részt.
„A KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézettel együtt a műszaki felsőoktatás, a mérnöki kamara, a kormányhivatalok, a rendőrség, a szakmai-, érdekképviseleti- és civil szervezetek, a bíróságok, az ügyészségek, a közútkezelők, és egyéb érintettek bevonásával dolgoztunk. Nagyságrendileg 650 észrevételt és javaslatot rögzítettünk, a beérkező pontosítások, kiegészítések, ötletek feldolgozása folyamatos” – közölték lapunkkal.
Mint fogalmaztak, az új KRESZ tervezetének előkészítése során a szakértők vizsgálták a gyorsforgalmi utakon az emelt sebesség (jelenleginél magasabb) bevezetésének lehetőségét.
A nemzetközi benchmark alapján elmondható, hogy Európában több országban is nagyobb sebességgel lehet autózni, mint ma Magyarországon. A készülő új KRESZ fontos része lesz a védtelen közlekedők védelme, ennek keretében merült fel az idősebb gépjárművezetőket védő matrica bevezetésének lehetősége”
– szögezték le, majd úgy folytatták, hogy jelenleg a szakértői munka végén járnak, amelyet a tárcaközi, illetve közigazgatási egyeztetések követnek, ezek során még számos ponton kerülhet sor módosításra. A döntéseket ezt követően fogja meghozni a Kormány.
Az ősszel már felmerült, hogy az autópályákon a követési távolságnál a távolság helyett az idő lesz a meghatározó tényező, ami autópályán kettő, lakott területen belül pedig egy másodperc lesz. A szakemberek szerint rengeteg baleset mögött a követési távolság be nem tartása áll.
Ezen felül a megjelent hírek szerint a kezdő vezetők már megszokott „T” jelzése mellett hivatalossá válik a „Baby on board” matrica is, ami fokozott türelemre inti a többi autóst. Ebben a kategóriában jelenik majd meg a tervek szerint az „idős a volánnál” matrica, amivel egyértelművé válhat, hogy az adott autóban a sofőr már nyugdíjas, azonban ennek a matricának a használata nem lesz kötelező.
Idén decemberben jelentette be az Építési és Közlekedési Minisztérium, hogy motoros szakemberekkel, valamint szakmai, érdekképviseleti szervezetekkel tekintették át a szaktárca és a szakfeladatokat koordináló Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Nonprofit Kft. (KTI) együttműködésével készülő új KRESZ szabályait. A tájékoztatás szerint a VII. közlekedésszakmai fórum keretei között megszervezett motoros szakmai egyeztetésen ismét kiemelt figyelmet kapott a motorosok számára előírható védőfelszerelések,védőruházat kérdése.
Az elmúlt években ezen a téren kedvező változás történt, a szakemberek véleménye szerint a motorosok jelentős része használ védőfelszerelést, a motorkerékpárok rendkívül széleskörű felhasználási módja, eltérő kialakítása és teljesítménye miatt azonban a kötelezően előírandó eszközök körét megfontoltan kell meghatározni, hogy a védelem mellett ne jelentsen hátrányt a motorkerékpárok napi használata során – ismertették, hozzáfűzve, hogy abban egyetértés alakult ki, hogy a védőfelszerelések használatát ösztönözni kell, amiben a megfelelő jogszabályi keretek mellett az oktatásnak, felkészítésnek is fontos szerepet kell játszania.
A motorkerékpárok fejlődése és a nemzetközi tapasztalatok alapján a motoros szakemberek javasolták, hogy bizonyos feltételek és megfelelő felkészítés mellett lehessen 125 köbcentiméteres motorkerékpárokat is vezetni B kategóriás vezetői engedéllyel.
A közlemény szerint a szakmai fórumon szó esett a városi motoros közlekedés javítása érdekében a torlódás esetén történő elhaladás várható új szabályairól, de a motoros szakemberek számos további javaslattal segítették az új KRESZ kialakítását.
Nyitókép: DAMIEN MEYER / AFP