Akár óriási változások is jöhetnek a közlekedésben, és megtudtuk, lehet-e a jövőben 140-el menni a magyar autópályákon

2025. február 08. 18:29

Nyakunkon az új KRESZ, mutatjuk, mi várható benne.

2025. február 08. 18:29
Bokor Gábor
Bokor Gábor

Ha minden a tervek szerint halad, már idén tavasszal bemutatják a régóta tervezett új KRESZ-szabályokat, amelyek komoly ráncfelvarráson estek át az ÉKM kezei között. Tavaly ősszel már több részlet is kikerült a nyilvánosságba, ilyen volt például a kötelező cipzár-elv használata, a közúti driftelés tiltása vagy éppen az, hogy egyes hazai autópálya-szakaszokon engedélyeznék a 140 km/h-s sebességet.

Kerékgyártó János közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkár egy korábbi háttérbeszélgetésen azt mondta, szeretnének egy olyan KRESZ-t létrehozni, ami úgy növeli a forgalom biztonságát, hogy nem csökkenti a forgalmi áteresztőképességet.

Több más fontos elemes is lesz az új KRESZ-nek, úgy tudjuk, hogy a forgalmi dugók csökkentése érdekében tiltani fogják, hogy az autós beragadjon egy kereszteződésbe, azaz a jövőben csak úgy lehet behajtani egy kereszteződésbe zöld jelzésnél, ha az az autó el tudja hagyni. A változtatások sora itt nem áll meg, sőt, az autópályákra is kiterjed, ugyanis az új KRESZ értelmében minden jel szerint változik a minimum sebesség: míg sík úton jelenleg a szabályok alapján leglassabban 60 km/h-val lehet közlekedni, ez a jövőben 70 km/h-ra módosul. Kritérium lesz, hogy ezt a tempót nem csak sík szakaszokon, hanem folyamatosan tudja produkálni.

Ezt is ajánljuk a témában

Friss hír, hogy a felújítások után az M1-es, az M3-as és az M7-es autópályán is bevezetik az intelligens leállósáv rendszerét, azaz az ITS-t. A hírt közzétevő Index megjegyzi, ennek lényege, hogy baleset, csúcsforgalom vagy munkavégzések esetén megnyitják a leállósávot az autósok előtt, hogy enyhítsék a gyorsforgalmi utak terhelését.

Úgy tudni, egyes szakaszokon a megengedett legnagyobb sebesség is változik majd az új KRESZ értelmében, azaz egyes hazai autópálya-szakaszokon a mostani maximum 130 km/h helyett a felső határ 140 km/h lesz. 

Volt, ahol ez nem sikerült

Ausztria 2018-ban határozott úgy, hogy az osztrák sztrádák egy részén megengedi az autósoknak, hogy 140-el hajtsanak, összesen 120 kilométernyi szakaszon volt lehetőség arra, hogy a korábban megszokottnál kicsit gyorsabban lehessen menni. 

Az akkori közlekedési tárca szerint ez kizárólag egy tesztidőszakban fog működni, amely után megvizsgálják, fenntartható-e a megemelt legnagyobb sebesség. Az osztrák A1-esen Melk és Oed in Nieder közötti 88 kilométeres, valamint a Haid und Sattledt közötti 32 kilométeres szakaszon lehetett 140-el menni. A döntés mögött az állt, hogy az osztrák autópálya-fenntartók szerint a belső sávban haladók fele eleve túllépte a megengedett legnagyobb sebességet. 

-
Fotó: JACQUES DEMARTHON / AFP

A gyorsan haladók számára másfél évig tartott a kánaán, ugyanis 2020 márciusára leszerelték az összes 140-es táblát és visszatértek a korábbi maximum 130 km/h-s limithez. Az osztrák vezetés szerint a  döntést nem közlekedésbiztonsági szempontok indokolták, mint indokolták: 

a nagyobb sebesség nagyobb környezeti ártalmat okoz.

Így áll most itthon

Az Építési és Közlekedési Minisztérium lapunk megkeresésére elárulta, hogy a tárca közel egy éve dolgozik egyedülállóan széleskörű szakmai, tudományos és társadalmi egyeztetés keretében a közlekedési szabályrendszer átfogó megújításán, amelynek keretében az új KRESZ is készül. Mint írták, a szakértő testületekben rendszeresen több, mint 50 szervezet közel 120 szakértője vett részt. 

„A KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézettel együtt a műszaki felsőoktatás, a mérnöki kamara, a kormányhivatalok, a rendőrség, a szakmai-, érdekképviseleti- és civil szervezetek, a bíróságok, az ügyészségek, a közútkezelők, és egyéb érintettek bevonásával dolgoztunk. Nagyságrendileg 650 észrevételt és javaslatot rögzítettünk, a beérkező pontosítások, kiegészítések, ötletek feldolgozása folyamatos” – közölték lapunkkal. 

Mint fogalmaztak, az új KRESZ tervezetének előkészítése során a szakértők vizsgálták a gyorsforgalmi utakon az emelt sebesség (jelenleginél magasabb) bevezetésének lehetőségét. 

A nemzetközi benchmark alapján elmondható, hogy Európában több országban is nagyobb sebességgel lehet autózni, mint ma Magyarországon. A készülő új KRESZ fontos része lesz a védtelen közlekedők védelme, ennek keretében merült fel az idősebb gépjárművezetőket védő matrica bevezetésének lehetősége”

– szögezték le, majd úgy folytatták, hogy jelenleg a szakértői munka végén járnak, amelyet a tárcaközi, illetve közigazgatási egyeztetések követnek, ezek során még számos ponton kerülhet sor módosításra. A döntéseket ezt követően fogja meghozni a Kormány.

Idős a volánnál

Az ősszel már felmerült, hogy az autópályákon a követési távolságnál a távolság helyett az idő lesz a meghatározó tényező, ami autópályán kettő, lakott területen belül pedig egy másodperc lesz. A szakemberek szerint rengeteg baleset mögött a követési távolság be nem tartása áll. 

Ezen felül a megjelent hírek szerint a kezdő vezetők már megszokott „T” jelzése mellett hivatalossá válik a „Baby on board” matrica is, ami fokozott türelemre inti a többi autóst. Ebben a kategóriában jelenik majd meg a tervek szerint az „idős a volánnál” matrica, amivel egyértelművé válhat, hogy az adott autóban a sofőr már nyugdíjas, azonban ennek a matricának a használata nem lesz kötelező. 

Idén decemberben jelentette be az Építési és Közlekedési Minisztérium, hogy motoros szakemberekkel, valamint szakmai, érdekképviseleti szervezetekkel tekintették át a szaktárca és a szakfeladatokat koordináló Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Nonprofit Kft. (KTI) együttműködésével készülő új KRESZ szabályait. A tájékoztatás szerint a VII. közlekedésszakmai fórum keretei között megszervezett motoros szakmai egyeztetésen ismét kiemelt figyelmet kapott a motorosok számára előírható védőfelszerelések,védőruházat kérdése. 

Az elmúlt években ezen a téren kedvező változás történt, a szakemberek véleménye szerint a motorosok jelentős része használ védőfelszerelést, a motorkerékpárok rendkívül széleskörű felhasználási módja, eltérő kialakítása és teljesítménye miatt azonban a kötelezően előírandó eszközök körét megfontoltan kell meghatározni, hogy a védelem mellett ne jelentsen hátrányt a motorkerékpárok napi használata során – ismertették, hozzáfűzve, hogy abban egyetértés alakult ki, hogy a védőfelszerelések használatát ösztönözni kell, amiben a megfelelő jogszabályi keretek mellett az oktatásnak, felkészítésnek is fontos szerepet kell játszania.

A motorkerékpárok fejlődése és a nemzetközi tapasztalatok alapján a motoros szakemberek javasolták, hogy bizonyos feltételek és megfelelő felkészítés mellett lehessen 125 köbcentiméteres motorkerékpárokat is vezetni B kategóriás vezetői engedéllyel.

A közlemény szerint a szakmai fórumon szó esett a városi motoros közlekedés javítása érdekében a torlódás esetén történő elhaladás várható új szabályairól, de a motoros szakemberek számos további javaslattal segítették az új KRESZ kialakítását.

Nyitókép: DAMIEN MEYER / AFP

Összesen 34 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Swansea2688
2025. február 10. 11:12
Lehetni most is lehet "140-el" menni az autópályán, sőt, akár lakott területen is, csak nem szabad.
verkez
2025. február 10. 10:32
140-nel! Bazmeg!
Reszelő Aladár
2025. február 09. 22:52
Én annak örülnék inkább, ha a belsőben tényleg 130-cal menne mindenki. Nem 127-tel és nem 132-vel. Akkor lehetne egyenletesen haladni mindenkinek és nem kellene csak azért lehúzódni, mert valaki folyamatosan 5-tel gyorsabban akar menni. Egyébkén amíg ah autók műszakilag tudnak 130-nál gyorsabban menni, addig lesznek akik kihasználják. Ha minden autót ott limitálnának, akkor fel sem merülne a gyorshajtás lehetősége.
Geza2
2025. február 09. 11:59
Nekem csak egy kérdésem van: Hogyan fognak átmenni a köztudatba az új KRESZ szabályai? Akinek már van jogsija, az hol tanulja meg az új szabályokat?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!