Alapjaiban változik meg a KRESZ? Mutatjuk a részleteket!

2024. április 04. 18:46

A kormányzati szereplők 2025. március 31-ig tesznek javaslatokat az új szabályozás kialakítására.

2024. április 04. 18:46

Nyitókép: MTI/Balázs Attila

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) széles körű szakmai, tudományos és társadalmi egyeztetéssel megkezdi a KRESZ megújítását.

Az új közlekedési szabályrendszer kialakítása öt fő témakörben folyik: a KRESZ-ben foglalt magatartási szabályokon túl a humán tényezőt, a szankciórendszert, az infrastruktúrát és a járműműszaki feltételrendszert érintő jogszabályok átfogó felülvizsgálatával alakítják ki az új szabályozást.

Öt fő terület

– Felülvizsgálják a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. KPM-BM együttes rendeletet (KRESZ), valamint a kapcsolódó jogszabályokat; 

– Vizsgálják a közlekedési szabályrendszeren beül a humán tényező fejlesztési lehetőségeit; 

– Vizsgálják a szankciórendszer és a közúti ellenőrzés hatékonyabbá tételét; 

– Felülvizsgálják a közútkezelési szabályrendszert; 

– Megújítják a járművekkel szemben támasztott műszaki elvárásokat, valamint kialakítják az önvezetéssel kapcsolatos technológiák alkalmazási lehetőségeit.

Hangsúlyozták, hogy a közlekedési szabályrendszer megújítása nem csupán a KRESZ és a kapcsolódó jogszabályok felülvizsgálatára és módosítására terjed ki: a szakmai és tudományos munka, valamint a társadalmi egyeztetés a több ponton javításra szoruló, bonyolult és idejét múlt szabályrendszer mellett az oktatásban, képzésben, a szabályok betartásában és betartatásában, a közlekedési infrastruktúra sokszor helyi szinten nem egységes kialakításában, valamint a közlekedésben részt vevő járművek műszaki paramétereire vonatkozó követelményekben és a közlekedésben megjelenő új technológiák, eszközök kezelésében is azonosított olyan területeket, ahol beavatkozásra van szükség.

Az öt fő területet, így a KRESZ-ben foglalt magatartási szabályokat, a humán tényezőt, a szankciórendszert, az infrastruktúrát és a járműműszaki feltételrendszert érintően Lázár János, építési és közlekedési miniszter a belügy-, a Miniszterelnökséget vezető, a kultúráért és innovációért felelős, az igazságügyi, valamint a közigazgatási és területfejlesztési miniszter bevonásával 

2025. március 31-ig tesz javaslatokat az új szabályozás kialakítására 

– áll a közleményben.

(MTI)

 

Összesen 134 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Janika50
2024. április 06. 05:39
Valóban időszerü. Idelye kicsit a közútkezelő körmére is nézni. Megszámlálhatatlan a szabályokkal ellentétesen kialakitott csomopontok, kerékpár sávok-nyomok, áttekinthetetlen jelzőtábla erdök, útburkolati jelek kihelyezése állandóan kimeritik a "Közúti veszélyeztetés" fogalmat. És legalább meg kell próbálni közlekedést -nem versenyzést, kivagyiságot fitogtató, frusztrációt a közutakra hozó, stb- kell újra létesitteni. Mert ami napjainkban megy az utakon, az már horror.
kulakman
2024. április 05. 10:43
Alapjaiban utoljára a 40-es években változott akkor áttértünk a bal oldalról a jobbra, annál nagyobb változás csak nem lesz tán?????????
Patika
2024. április 05. 04:18
Hát olvastam... Szimplán a pénzbeszedés novelése a szándék... Kevés a zsé...üres a kassza... (nagyon fassza!)
Patika
2024. április 05. 04:16
Nem "a közúti közlekedés szabályairól rendelet a (KRESZ)" hanem a közúti közlekedés r e n d j é t szabályzó rendelet, amit legutóbb átkereszteltek (1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól.-re) Az más kérdés, hogy több bizonytalan mismásolást is belevittek a korábbi egyértelmű szabályokhoz képest... Félek, hogy az agyament káoszítás folytatódik. Lázár felkelt és jár...már vissza is tért a pihentetéséből és egyből reformál, mint Balog.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!