Ég veled, infláció?
Tavaly átlagosan 3,7 százalékkal nőttek a fogyasztói árak, az élelmiszerek ennél kisebb mértékben drágultak. Szokatlan jelenséggel, az árak csökkenésével is szembesülhettek a háztartások 2024-ben. Elemzésünk.
Az éttermek fő célcsoportját az élményorientált, fiatal, jól kereső férfiak alkotják – rájuk építhet a hazai vendéglátás.
Egy friss kutatás szerint a magyar vendégek számára az elfogadható ár egy éttermi fogyasztás esetén átlagosan 8500 forint. Az Eventrend Group reprezentatív felmérése ugyanakkor rámutat arra is, hogy a vendégek csupán 45 százaléka tartja a magyarországi vendéglátóhelyek árait megfelelőnek, míg 42 százalék szerint túlzottak az éttermi költségek – írta meg a Világgazdaság.
A kutatás szerint az éttermi vendéglátás elsősorban az átlag feletti keresetű, élményorientált, 18–29 év közötti, diplomás férfiak számára vonzó, rájuk építhet leginkább a hazai vendéglátóipar. Az étteremválasztásban ugyan a családi megbeszélések is fontos szerepet játszanak, de a döntés végül gyakrabban a férfiak kezében van.
A kutatásból kiderült, hogy
a vendéglátóhelyek látogatásának legfőbb indítékai a személyes ünnepek (36%) és a baráti találkozók (35%).
Mennyit költenek a magyarok?
A magyar vendégek havi átlagos éttermi költése 23.400 forint, azonban a megkérdezettek egyharmada nem tudott konkrét összeget megnevezni, ami arra utal, hogy sokan nem követik nyomon ezt a kiadást. A kutatás szerint a költési szokások nagyban függnek az élethelyzettől: például nyaralás alatt jelentősen eltérhetnek az összegek a hétköznapi kiadásoktól.
A válaszadók közül:
Bár az árak megítélése megosztó, csak 7 százalék találja teljesen megfizethetetlennek a magyar éttermeket. Ugyanakkor voltak olyan válaszadók is, akik szerint Magyarországon még mindig olcsóbb a vendéglátás, mint más európai országokban – ők jellemzően az átlag feletti jövedelemmel rendelkeznek.
A kutatás rávilágított arra is, hogy egyre nagyobb az igény az egészségtudatos és speciális étrendű ételekre: ma már minden hetedik vendég figyel arra, hogy „mentes” fogásokat rendeljen. Noha a rántott sajt továbbra is népszerű, lassan veszít a népszerűségéből, miközben az éttermek kreativitása egyre nagyobb szerepet kap a vendégek megnyerésében.
A vendégek döntéseit elsősorban a barátok ajánlásai befolyásolják, míg az éttermek hírneve vagy a szakértői vélemények kevésbé számítanak meghatározónak. Bár a világ számos országában egyre elterjedtebb a kávézókban történő munkavégzés, Magyarországon ez a trend még gyerekcipőben jár. A kutatás szerint
mindössze 2 százalék dolgozik rendszeresen kávézóban, ami azt sugallja, hogy a hazai vendéglátóhelyek atmoszférája még nem felel meg a produktív munkavégzés követelményeinek.
Nyitókép: Olympia DE MAISMONT / AFP
***
Ezt is ajánljuk a témában
Tavaly átlagosan 3,7 százalékkal nőttek a fogyasztói árak, az élelmiszerek ennél kisebb mértékben drágultak. Szokatlan jelenséggel, az árak csökkenésével is szembesülhettek a háztartások 2024-ben. Elemzésünk.