Január huszonkettedikének reggele sok-sok magyar szülő idegeit próbára tette: több száz iskolát kellett evakuálni bombariadó miatt. Az is kiderült, hogy több térségbeli államban is zajlottak hasonló akciók.
Persze a politikum azonnal reagált – a kormány, amely a felelősséget viseli a gyermekek életéért, és az ellenzék különféle ágai-bogai is, amelyeknek, úgy látszik, eleddig nem sikerült megegyezniük abban, hogy azért mondjon le a kabinet, mert a titkosszolgálat nem tudott előre egy ilyen országos biztonsági fenyegetésről, vagy azért, mert túlreagált egy diákcsínyt.
A nyilvánosság második-harmadik vonalában, a közösségi pletykagödörben pedig megindult az erjedés,
a vélt érdekekre vonatkozó bennfenteskedő spekulációtól a kárörvendésen át az aggodalmak fölényes kikacagásáig. A legérthetőbb még ezek közül – és talán az egyetlen aspektus, amely ténylegesen szót érdemel – az iskolák kiürítésének esetenkénti szakszerűtlensége. Az egy szál pólóban az épület előtt fagyoskodó diákok, az iskolában maradt holmi, a tűzszerészek munkájába bevont tanárok és a szülők tájékoztatásának akadozása mind-mind jogos kritika tárgya lenne. Már abban az esetben, ha nem abból indulna ki, hogy lám, nem történt semmi, miért nem vehette fel még a dzsekijét-táskáját a gyerek, és hagyhatta el normálisan az iskolát. Messzire vezetne ennek a furcsa kettősségnek a pszichológiai elemzése – hiszen ha öt perccel korábban még a gyerek életéért rettegtünk, akkor hirtelen miért is olyan fontos, hogy fázik-e, amíg a polgármesteri hivatalba kíséri őket az osztályfőnök? –, egyetlen szempontot azért érdemes megfontolni.
Méghozzá azt, hogy valóban örülnénk-e, ha élesben begyakorolt rutinja lenne annak, hogyan kell bombafenyegetésnél kiüríteni az iskolát, esetleg lehasalni a repeszek elől vagy éppen kimászni a romok alól.
Azt sem gondolom, hogy a fenyegető levél tartalma érdekes lenne. Persze, ott volt benne minden elem, amihez a kontinens e biztonságosabb felén nem vagyunk hozzászokva: vallási szövegbe csomagolt barbár gyűlölködés, amelynek szerzője arra sem méltatja kiszemelt áldozatát, hogy egy középiskolai felvételi dolgozat szintjét megütő levélben fogalmazza meg otromba üzenetét.