Felsőoktatásért felelős államtitkár: Kárpát-medence a magyar tehetségek földje – egyetlen tehetség sem veszhet el!

2024. december 23. 14:44

Mozgalmas év volt a felsőoktatásban és a szakképzésben egyaránt, Varga-Bajusz Veronika kértük meg, hogy értékelje az évet.

2024. december 23. 14:44
null
Veress Csongor Balázs

Nyitókép: KIM

 

Az idei év legnagyobb eredményeiről és eseményiről kérdeztük Varga-Bajusz Veronikát, a felsőoktatásért, szak- és felnőttképzésért, fiatalokért felelős államtitkárt.

Milyen volt a 2024-es év, így visszatekintve?

Kihívásokkal teli, hiszen az a megtiszteltetés ért, hogy július 1-jével vehettem át államtitkári kinevezésemet, így az addigi felsőoktatásért és felnőttképzésért való felelősségem a szakképzéssel, és az újonnan csatlakozott fiatalokért vállalt területtel bővült. 

Elkötelezett vagyok a magyar fiatalok sikere érdekében, eddigi feladataim során is mindig az oktatás, a tehetséggondozás és a fiatalok ügye volt a középpontban. Vallom, hogy  a fiatalok sikere a nemzet sikere.

Menjünk végig egyesével a területeken, kezdhetjük is akkor a tehetséges fiatalokkal: mik a nagy eredmények a tehetséggondozás esetében?

Megújult az idén 16 éves Nemzeti Tehetség Program. Nemcsak az arculatot és honlapot varázsoltuk újjá, bevezettük a Tehetségtérképet. Ezen innovatív megoldással teljes Kárpát hazában fel lehet lelni  a tehetséggondozó programokat. Így a tehetséges fiatalok, szüleik és a pedagógusaik is könnyen meg tudják találni a megfelelő programot. Hisszük, hogy Kárpát-medence a magyar tehetségek földje és nem hagyhatjuk, hogy egy tehetség is elvesszen.

A „Köbüki” tehetséggondozó tanári ösztöndíjpályázatot idén közel kétezren, szinte dupla annyian nyerték el, mint a tavalyi évben.

Az ösztöndíjjal a magyarországi és külhoni tanárok, oktatók tehetséggondozás területén végzett munkáját ismerjük el méghozzá 10 hónapon keresztül havi 75 ezer forintos támogatással. Úgy hiszem egy tehetség felismerése és kibontakoztatása nagymértékben a tanárok felelőssége, ezzel az ösztöndíj lehetőséggel ezt a felelősséget és az áldozatos munkát kívánjuk meghálálni.

Ezt is ajánljuk a témában

Az elmúlt évekhez hasonlóan idén is lehetőség volt arra, hogy a személyi jövedelemadó második egy százalékát a Nemzeti Tehetség Program javára ajánljuk fel. 

Idén rekordösszegű, több mint 2,5 milliárd forint felajánlás érkezett, ami mellett a felajánlók száma is csaknem 20 ezer fővel emelkedett. A felajánlásokat a program a magyar fiatalok tehetséggondozására fordítja. 

Ez is bizonyítja, hogy a tehetséggondozás nemcsak számomra fontos terület, hanem valóban nemzeti ügy.

2024. szeptemberétől indult el az Egyetemi Önkéntes Pont, azaz a KÖZÖS. amely év végére már 4 felsőoktatási intézményben is elérhető. Az önkéntes pontokban az egyetemisták egy vezetővel és mentorokkal közösen dolgozva hoznak létre önkéntes akciókat. A KÖZÖS.-ok nemcsak az egyetemisták számára adnak többet, mutatják meg számukra, hogy segíteni öröm, hanem rajtuk keresztül az egész város közösségét is segítik, így mindenki több lesz általuk.

A „Kösz, jól vagyok! Tényleg?” lelki egészség roadshow-t idén 6 városba juttattuk el. A programok keretében 13-14 éves fiatalok számára hívjuk fel a figyelmet a függőségekre, illetve a digitális tér hordozta veszélyekre.

Ha már a fiatalok, akkor a szakképzés hogyan változott az idei évben?

A szakképzés megújítását 2020-ban kezdtük el és azóta is töretlenül hisszük, hogy a szakképzés egyre növekvő sikere a motivált fiatalokban, az elkötelezett oktatókban és az inspiratív környezetben rejlik. 

A 21. századi szakképző intézményfejlesztési program keretében 2024-ben is jelentős fejlesztések indultak el a szakképzésben. Országszerte 18 szakképzési centrum 31 intézményének 34 helyszínén valósulnak meg beruházások, csaknem 96 milliárd forint értékben.

2024-ben is többen választották a technikumot az általános iskola 8. osztályának elvégzését követően és így mintegy 325 ezer tanuló kezdte meg a tanévet a szakképzésben. Mára már látják a fiatalok és a szülők is, hogy a szakképzés sok esetben a felsőoktatás előszobája, hiszen a technikumban végzett diákok nemcsak érettségivel és szakmával lépnek ki az iskolából, hanem akár 30-60 többlet kreditponttal juthatnak be az egyetemre. 

A szakképzés magában hordozza a sikeres karrier lehetőségét, hiszen olyan lehetőségeket biztosít, amely által ma már nincsen választási kényszer a szakma és diploma között. 

A diákok általánosan is meglévő motivációs eszközein, azaz az ösztöndíjon, a duális képzés esetén az akár 168 ezer forintos munkabéren és a tanulmányi eredménytől függően akár 300 ezer forintos pályakezdési támogatáson túl több mint kilencezer hátrányos helyzetű tanulót támogattunk az idei évben összesen, az Apáczai ösztöndíj program keretein belül havi 16 és 42 ezer forint közötti értékben. 

2024 szeptemberétől a szakképző intézmények tanulói a szakmai oktatás utolsó évfolyamán ingyenesen vehetnek részt online közlekedési alapismeretek és elsősegély-nyújtási tanfolyamon. Azt látjuk, hogy ez nagy segítség azon családok számára, ahol jogosítványszerzés előtt áll a gyermek. 

Emellé a kormány egy teljesen új támogatást, a maximum 4 millió forintos, nulla százalékos kamatozású és szabadfelhasználású munkáshitelt vezet be jövőre az új gazdaságpolitikai akcióterv keretében, ezzel is segítséget adva a 17-25 év között fiatalok életkezdéséhez. Ezzel számításaink szerint akár 300 ezer fiatal is élhet.

Az idei tanévben indult egy új Esélyteremtő Program is az oktatók számára, melynek célja a korai iskolaelhagyás megelőzése, a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók felzárkóztatása és a sikeres szakmaszerzés elősegítése. A pályázatot elnyerő oktatók egyszeri, bruttó 300 ezer forintos juttatásban részesülnek és 2-5 kiválasztott diák számára tarthatnak egyéni foglalkozásokat. 

Ezentúl az oktatók elkötelezettségéért kifejezett hálánkat jelentős béremeléssel támogatjuk. 

A korábbi évek béremelési gyakorlatát követve (2020-ban 30 százalékos, 2023-ban 15 százalékos béremelések) 2024 januárjától jelentős, átlagosan 32,2 százalékos, történelmi mértékű béremelést biztosítottunk a mintegy 24 ezer szakképzésben oktatónak. 2025-ben tovább folytatódik az oktatók bérének emelése is, januártól átlagosan 21,1 százalékkal nő a szakképzésben dolgozó oktatók bére, így a legkisebb oktatói bér eléri a havi 705 ezer forint mértéket. Azaz a 2020 évi bérek 2,5 szeresére emelkednek.

Ezt is ajánljuk a témában

Büszke vagyok a szakképzésben tanuló fiatalokra, hiszen az év nem múlt el sikeres versenyeredmények nélkül.

A 2024. évi Worldskills versenyen Lyonban 25 fiatal, 21 különböző szakmában képviselte. A versenyzők 1+1 aranyérmet, 2 bronzérmet nyertek és 15-en kiválósági érmet szereztek. Büszkeség az, hogy Magyarország a 69 országból az összesített eredmény alapján a 10. helyen végzett, ami szintén jól mutatja, hogy a magyar szakképzés világszínvonalú.

A felsőoktatás… nagy pillanatok voltak idén: Educatio, az első ponthúzás az új felvételi pontszámítás szerint, Erasmus és Pannónia. Hogyan erősödött ez a terület?

Több, mint 10 év adatait áttekintve, idén vannak a legnagyobb számban jelen hallgatók a magyar felsőoktatásban, ugyanis idén meghaladta a hallgatói létszám a 328 ezer főt, ami köszönhető a felvételi eredményeinknek is, hiszen már második éve vettünk fel több mint 100 ezer főt valamely felsőoktatási intézménybe. Az idei évi Educatio eredménye is, hogy ennyien érezték magukban a késztetést, hogy jelentkezzenek felsőoktatásba tanulni. Bízom benne, hogy a 2025-ös Education is rengeteg, a felsőoktatás irányába érdeklődő fiatallal találkozhatok majd.

Az új felvételi rendszer egyik fontos eleme, hogy idén a pontok egyötödéről már az egyetemek döntöttek, sőt, az érettségi és tanulmányi pontok kapcsán is jelentősen nőtt a döntési szabadságuk, ezzel pedig erősödött az egyetemi autonómia.

Ennek előnye, hogy a kiválasztási folyamat mind a jelentkezőnek, mind az egyetemnek lehetővé tette az „egymásra találást”, ami a sikeres diplomaszerzésben is várhatóan erősebben megnyilvánul. Ez okozhatta azt, hogy bár ugyanazon szakokra jelentkeztek hallgatók, de az eltérő egyetemek miatt más pontszámot kaphattak. A beérkező kéréseket, kérdéseket és fellebbezéseket egytől egyig kezelte az Oktatási Hivatal, így mindenki választ kapott a megújult felvételivel kapcsolatos kérdéseire.

Az idei évben már nyáron megkezdtük az egyeztetést a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájával, illetve a Felsőoktatási Kollégiumok Országos Szövetségének vezetésével a kollégiumi környezetről. Azt láttuk, hogy kulcsfontosságú lett a férőhelyek növelése, ezért 

megkezdtük a Diákváros koncepciójának a kidolgozását, hiszen a hallgatók felől világos jelzéseket kaptunk arról, hogy lépéseket várnak a kollégiumok fejlesztése kapcsán.

Jelenleg zajlik a Nemzeti Konzultáció is, amelynek egyik sarokpontja a Diákváros kialakítása is. Még várjuk az eredményeket, azonban ha a konzultáció megerősíti az elképzeléseinket, készen állunk arra, hogy a kollégiumok bővítését a felsőoktatási rendszer következő nagy projektjeként kezeljük és egy legalább 12 ezer kollégiumi férőhellyel rendelkező diáknegyedet adjunk át a budapesti felsőoktatási intézményeknek, és hasonló fejlesztések kezdődhetnek el a vidéki egyetemi városokban is.

A Pannónia Programot érdemes abból szemszögből vizslatni, hogy ez egy újonnan indult program, amiben a tényleges pályáztatás és kiutazás idén szeptemberben kezdődött meg. Ebben a félévben már 2200-an elnyerték a pályázatot, még 800 pályázat van folyamatban. 

A 2200 főből 700-an már hazajöttek világ számos egyeteméről, olyanok, akik Dél-Koreától Amerikáig vitték a magyarok hírét.

A program nem véletlen volt ennyire népszerű, hiszen lehetővé teszi a teljes kreditelismerést, így senki nem csúszik általa, illetve magas ösztöndíj összegeket is biztosít. Nemrég köszönthettem itthon a Pannónia nagyköveteket, akik mint „az elsők, a bátrak” az Egyesült Államokba, Kínába, Japánba, Kazahsztánba, Európa szinte minden országába, és mindenhol helyt tudtak állni hallgatóként, kutatóként és emberként. 

De nem mehetek el szó nélkül amellett, amit Brüsszel művel a magyar egyetemistákkal. A 2022 év végi Erasmusból való kizárás is minden jogalapot nélkülözött.

A tavaly novemberi írásbeli javaslatokra egy évig nem válaszoltak, a tárgyalásokon mindig mást mondtak a Bizottság képviselői. Majd amikor az Országgyűlés elfogadja azt a törvényt idén novemberben, amiről a Brüsszeliták is elismerik, hogy megfelel azoknak a szempontoknak amit eddig követeltek, akkor csak azért hogy a közel 200 ezer egyetemista a modellváltott egyetemekről ki legyen zárva, újabb kifogásokat támasztanak…ezt már minősíteni sem lehet, vagyis önmagukat minősítik ezzel!

Önmagán túlmutató jelentőségűnek tartom az év végi törvénymódosításunkat is. 

Egyrészt egy bátrat léptünk a fiatal családos hallgatók támogatása, privilegizált helyzetének biztosítása felé, hiszen a gyermeket vállaló, házas hallgatók harminc éves korukig élvezhetik az állami ösztöndíj előnyeit, nem kell tehát önköltséget fizetniük, illetve az önköltséges hallgatókat át kell sorolni állami ösztöndíjas képzésre. 

A 14 éven aluli gyermeket nevelő hallgatók pedig jogosulttá válnak egyéni tanulmányi rendre, hogy megfelelően tudják illeszteni a tanulmányaikat és a gyermekükről való gondoskodás. Azt gondolom ezek az intézkedések valós, mindennapi életet könnyítő segítséget jelentenek a fiataloknak.

Ezt is ajánljuk a témában

Szintén az idei év fejleménye az a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem rektora által felvázolt alternatív modell, amellyel az egyetem működését kívánja megújítani és állami tulajdonú gazdasági társaság fenntartásába helyezné át az egyetemet, amely fenntartói struktúra később a BME-vel egyébként szövetséges magyar nagyvállalat, nagyvállatok vétel ajánlatot tehetnek. 

Ezzel plusz forrást, rugalmasabb működést biztosítva. Miközben az állam pedig az állami ösztöndíjas helyek, kutatási tevékenység és további közfeladatok vonatkozásában hosszútávú finanszírozási megállapodást köt. Rektor úr megválasztásakor is már meggyőző többséget kapott, az új modellt pedig a BME Szenátus több, mint 85 százalékos többséggel támogatta. A BME javaslatára a most elfogadott törvénymódosítás már tartalmazza az ehhez szükséges keretszabályozási környezetet, így a jövő év egyik feladata lesz ennek az egyetemmel közös megvalósítása.

Mire számíthatunk a jövő évben a területek esetében?

Arra, hogy minden egyes nap a magyar fiatalokért, felsőoktatásért és szakképzésért fogunk dolgozni a kollégáimmal. Elhivatottak vagyunk azért, hogy támogassuk a magyar fiatalokat, elérjük, hogy minél többen jelentkezzenek a szakképzésbe, minél többen nyerjenek felvétel a felsőoktatásba, és hogy valamennyi tehetségünk kiteljesedhessen 

Mert a fiatalok sikere a nemzet sikere!

 

Ezt is ajánljuk a témában

 

Összesen 8 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
1esperma
2024. december 23. 17:56
A nemzettellenes FIDESZ tönkretette a magyar felsőoktatást - IS!
nemodabuda-4
2024. december 23. 16:49 Szerkesztve
Persze , szedjétek be és adjátok annak akik Fontosak nektek, játszatok istent és párttitkárt egyszerre. Biztos nagyon "barátokat" szereztek a 30-40-50 éves korosztályban ,akiknek adózni is kell és a hitelüket sem tudják fizetni , vagy fel sem merik venni pedig szétesik az életük, mert nem csak a nemzetközi de nemzeti helyzet is fokozódik! Ha 15 SZJA igazságos fidesz szerint akkor a 25 év alattiak adómentessége biztos nem lehet az , az ő logikájuk szerint sem! Munkás hitel úgyszintén igazságtalan, vagy mindenkinek aki dolgozik -és nem szaros heti 20 órában- vagy senkinek! Diák hitel helyett , kötelezni a már a beiratkozásnál a diákot , hogy ingyen van de 20 évig itt dolgozik , vagy ha lelép más országban akkor kifizeti a képzése díjját! és akkor diák hitel központot sem kell fenntartani és akkor nincs / nem lett volna/nem is lesz még egy potya állás valami kéjenc nő férjének vagy egyéb fidesz függeléknek.
mreinstand-2
2024. december 23. 16:36
Újabb ócska orbánlotyó, aki még büszke is arra, amit csinál. Igazi gerinctelen ember.
veszettfejsze
2024. december 23. 15:10
Milyen érzés azzal a tudattal ilyeneket belemondani a mikrofonba, hogy az ország európában az egyik legkevesebbet áldozza oktatásra és erőszakosan hajtjátok befolyás alá a felsőoktatást az alapítványokon keresztül, valamint szétvertétek a kutatóhálózatokat és tudatosan a diplomások ellen kommunikáltok a propagandában, hogy legyen elég biorobot a gyártósorok mellé?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!