Vége főcím, eldőlt: Magyarország nem jogállam!

2024. november 14. 15:02

25 ember megmondta, hát nem hiszik el? De az is kiderült, hogy a ruandai katonai diktatúra már-már paradicsomi jogállammá nemesült.

2024. november 14. 15:02
Varga Mátyás Zsolt
Varga Mátyás Zsolt

Nyitókép: Mandiner-grafika

Az a súlyos helyzet állt elő, hogy ha a ruandai Yves és a magyarországi Éva találkoznának és elkezdnének egy akadémiai diskurzust folytatni a jogállamiságról, nagy valószínűséggel hamar rájönnének, hogy nem ugyanúgy látják a világot.

Így hát nem is meglepő, hogy miután összeszedtek 25 Yves-t és 25 Évát, nem ugyanoda lyukadtak ki.

Ugyanis kiderült, hogy a nagybecsű World Justice Project (Igazságosság Világprojekt, WJP) jogállamisági indexében Ruanda a negyvenedik helyet érte el, míg Magyarország – jócskán lemaradva Yves-éktől – csupán a hetvenharmadik lett.

De nem csak Ruanda előzött meg minket ezen a világversenyen: olyan jogállami gigász is előttünk végzett, mint az Egyesült Arab Emírségek (39.), de még Botswana és Szenegál is jogállamibb nálunk, nem beszélve természetesen Romániáról.

Természetesen ezt a hírt szinte a teljes ellenzéki sajtó átvette. „Beragadtunk Panama mögé” – írta a Telex. „Továbbra is lesújtó a magyar jogállamiság helyzete, messze sereghajtók vagyunk az EU-ban” – tudósított a HVG, míg a Qubit arról tájékoztatott minket, hogy „a régióban és az egész EU-ban Magyarországon a legrosszabb a jogállamiság helyzete.”

A híradásokból kimaradt, hogy a kutatás maga annyira instabil alapokon nyugszik, hogy ahhoz képest a pisai ferdetorony puha, agyagból, homokból és kagylóhéjakból álló alapzata sziklaszilárdságú. Ugyanis – igen, még a WJP saját kutatási útmutatója szerint is – a jogállamiságnak nincs nemzetközileg elfogadott definíciója, így ebben – szintén az útmutató szerint – óriási lokális eltérések lehetnek. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a felmérés válaszadóit emlékeztették a tavalyi válaszaikra, nehogy heveny önellentmondásba kerüljenek, a kérdéses módszertani döntések sorát pedig csak bővíti az, hogy az egész index – a saját bevallásuk alapján – arra lett kitalálva, hogy „megbízható és független adatforrást nyújtson a döntéshozók, vállalatok, nem kormányzati szervezetek (NGO-k) és más érintettek számára annak értékeléséhez, hogy egy ország mennyire tartja be a jogállamiság elveit az alapján, 

ahogyan azt az átlagember érzékeli és megtapasztalja”.

A World Justice Project jogállamisági jelentése amúgy 2 kérdőíven nyugszik, „annak érdekében, hogy a jogállamiságot az átlagemberek által megtapasztalt módon hűen ábrázolhassuk”: egy általános lakossági felmérésből, és egy képzett válaszadói kérdőívből. Utóbbiban – újfent, a módszertan szerint – országonként átlagosan 25 ember vett részt, előbbiben pedig Magyarországról két adatgyűjtés eredményét mosták össze: egy 2017-ben és egy 2024-ben készültét.

Értik.

Megkérdeztek 25 „képzett válaszadót”, majd a válaszaikat összemosták 2017 és 2024-es közvéleménykutatásokkal,

és kiszámolták ebből a katyvaszból, hogy Magyarországon a jogállamiság érzékelése bizony nem jó, míg Ruandában – láss csodát – messze jobb.

Fene nagy szerencsénkre van másik index is errefelé. Az Európai Bizottság a Transparency International korrupcióérzékelési indexét szereti gyakran emlegetni – valahol a háttérben egy filantróp lélek elismerően felcsettint –, amely index legalább annyival őszintébb, hogy már a nevében is jelzi: itt csupán az érzékelésről van szó, és nem arról, hogy valójában mi a helyzet a korrupcióval.

És hogy tovább árnyaljuk a képet, ott van az OECD is, melynek adataira, valljuk be, kicsit jobban lehet alapozni, mint a WJP eredményeire. Az OECD kormányzatibizalom-indexe pedig erősen mást hozott ki, mint a WJP: kifejezetten szép magyar eredményt, messze az Egyesült Államok, Szlovákia, Szlovénia, Spanyolország, Görögország, Észtország, Franciaország és Belgium előtt. A legnagyobb különbség Mexikó esetében van: az OECD felmérése szerint Mexikóban, a vizsgált országok között a harmadik legnagyobb arányban bíznak a kormányban, s mégis, a WJP szerint a 118. helyen van az ország.

De térjünk vissza egy pillanatra a WJP jogállamisági indexéhez: nyolc tényező alapján értékelik a jogállamiság mértékét az adott országban. Ezen tényezők között szerepel a kormányzat és annak tisztségviselőinek a törvények betartása, a korrupció hiánya, a kormányzati transzparencia, az emberi jogok tiszteletben tartása, a közbiztonság, a törvények igazságos betartatása, a civil igazságszolgáltatás hozzáférhetősége, és a büntető igazságszolgáltatás hatékonysága is. A WJP szerint is 

ezek alapvető elemei annak, hogy a társadalom bízhasson a kormányzatban és a jogrendszerben, mert a jogállamiság csak így lehet teljes és valódi.

Ezért kifejezetten érdekes az OECD kormányzati bizalom indexének és a WJP jogállamiság indexének az összehasonlítása.

A kicsit statisztikusabb vénájúak megnézhetik, hogy az OECD által mért bizalomindex és a WJP jogállamisági indexe olyannyira nincs összhangban egymással, hogy egy egészen megdöbbentő 0,29-es korreláció jön ki, ami pediglen igen gyenge – miközben az ember nem ezt várná a WJP jogállamisági indexétől, ha már elmondták, mennyire is fontos az a fránya bizalom. 

A korreláció egy 0-1 közötti mutatószám, s azt mutatja meg, hogy két dolog között milyen statisztikai kapcsolat van, a mértéke alapján pedig arra lehet következtetni, hogy a két dolog mennyiben befolyásolja egymást. 0,7 és 1 között erős, 0,3 és 0,7 között közepes, 0,3 alatt pedig gyenge a korreláció. A korreláció előjele pedig a kapcsolat irányát mutatja. Pozitív a korreláció, ha az egyik dolog nő, akkor a másik is (hőmérséklet és a fagylalteladás), negatív a korreláció, ha az egyik dolog nő, akkor a másik csökken (ha jobban esik, kevesebben mennek a strandra).

Azt csak halkan teszem hozzá, hogy még ez a 0,29 is statisztikailag nem szignifikáns 5%-os szignifikanciaszinten, magyarán ezt a kicsiny korrelációt is a véletlen okozta, csak hogy rontsuk a helyzetet.

Az OECD indexének és a WJP indexének az összehasonlítása kicsit első pillantásra hasonlíthat egy alma és egy körte összehasonlítására. A két index eltérő módszertanon alapul, de ennyire nem ugyanazt kihozni két – saját bevallás szerint – hasonló dolgot vizsgáló mérésnek nem lenne ildomos.

Főleg, hogy – újfent a saját bevallásuk szerint – a jogállamiság erősíti a kormányzatba vetett bizalmat, a bizalom pedig elősegíti a jogállamiságot.

Még egy pár dolgot érdemes megjegyezni. A WJP egy „független” corporation (épp olyan jogi besorolással, mint az Action for Democracy, amúgy, de ezt is csak halkan jegyzem meg), míg az OECD egy kormányközi szervezet. Az egyik „adományokból és támogatásokból”, a másik pedig a tagországok hozzájárulásaiból működik – és az egyik 1961-ben alapult, a másik pedig az Amerikai Ügyvédi Kamara egyik kezdeményezése volt, még 2006-ban.

Ezért kifejezetten kínos az a fránya 0,29-es korreláció. Felmerül a kérdés az emberben, hogy tényleg egy megalapozott indexszel van dolgunk, vagy csak egy kis politikai áskálódással, netalántán politikai propagandába csomagolt hitelrontással egyik-másik ország ellen. Galádság ilyet feltételezni egy Washingtonban bejegyzett vállalatról, amely nagyságrendileg évi 10 millió dollár adományt és támogatást kap, nemde?

Ezt is ajánljuk a témában

 

Összesen 159 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
obi-wankenobi
2024. november 18. 18:06
A fiataloknak emlékeztetőül, milyen is a valódi diktatúra. Hoppá ezt az usa idézte elő! Milyen érdekes!? A link beillesztését számomra letiltották, ezért Videán keress rá. Videa/ The war on democrasy feliratos
Laci DACH
2024. november 18. 09:37
szeretném hangsulyozni - ez nem csak von der Leyen mondja - hanem az EU 21 országa!!!!!! A DÖNTÖ TÖBBSÉG!!! Javitani ugy kell hogy: 1. a 27 pontra válaszolni ugy,hogy az EU el is fogadja 2. Media szabadság - a klubrádió frekvenciájának visszaadása 3. A gazdasági beruházások pontos elszámol/tatása a parlamentben - ugy ahogy az EU ban szokás 4. a miniszterelnök kutya kötelessége a parlamentben a kérdésekre válaszolni - pl. hekker támadások, orosz "diplomaták" a külügyben, a tulzott - és NATO ellenes orosz kapcsolataok 5. Az ellenzék elleni lejárató rágalmazások azonnali megszüntetése .. hát ennyi
Zokni
2024. november 15. 00:34
“… az elégedetlenek sorolhatnák a konkrétumokat, hogy miért nem jó itt, miért vagyunk a 73. helyen.” - lami66. segítek. például talán azért, mert azok demokraták. a demokrata meg azt szeretné, hogy az a polgár (párt) szerezhesse meg a közösség első számú vezetői posztját, aki a választók többsége szerint a legalkalmasabb rá. na most a jogállamiság egy meghatározása szerint (itt idéztem már):”a jogállam lényege, hogy a törvényeknek, a jognak mindenki alá van rendelve. a szabályok mindenkire vonatkoznak...” tehát az alkalmassági versenyben minden jelöltnek az előre lefektetett játékszabályok szerint kell működnie. ez a helyzet a fidesz tudatos demokrácia-bomlasztó tevékenysége következtében a 2014-es választás óta már egyáltalán nem áll fenn, mert felszámolta azokat a törvényben foglalt intézményi garanciákat (választási rendszer, jogrendszer, demokratikus intézmények, hatalmi intézmények, sajtó stb.) melyek az alkalmassági versenyt tisztességessé tennék. szívesen.
Kamcsatka5
2024. november 14. 20:59
szarszagú néni nem lankad!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!