Megkérdeztek 25 „képzett válaszadót”, majd a válaszaikat összemosták 2017 és 2024-es közvéleménykutatásokkal,
és kiszámolták ebből a katyvaszból, hogy Magyarországon a jogállamiság érzékelése bizony nem jó, míg Ruandában – láss csodát – messze jobb.
Fene nagy szerencsénkre van másik index is errefelé. Az Európai Bizottság a Transparency International korrupcióérzékelési indexét szereti gyakran emlegetni – valahol a háttérben egy filantróp lélek elismerően felcsettint –, amely index legalább annyival őszintébb, hogy már a nevében is jelzi: itt csupán az érzékelésről van szó, és nem arról, hogy valójában mi a helyzet a korrupcióval.
És hogy tovább árnyaljuk a képet, ott van az OECD is, melynek adataira, valljuk be, kicsit jobban lehet alapozni, mint a WJP eredményeire. Az OECD kormányzatibizalom-indexe pedig erősen mást hozott ki, mint a WJP: kifejezetten szép magyar eredményt, messze az Egyesült Államok, Szlovákia, Szlovénia, Spanyolország, Görögország, Észtország, Franciaország és Belgium előtt. A legnagyobb különbség Mexikó esetében van: az OECD felmérése szerint Mexikóban, a vizsgált országok között a harmadik legnagyobb arányban bíznak a kormányban, s mégis, a WJP szerint a 118. helyen van az ország.
De térjünk vissza egy pillanatra a WJP jogállamisági indexéhez: nyolc tényező alapján értékelik a jogállamiság mértékét az adott országban. Ezen tényezők között szerepel a kormányzat és annak tisztségviselőinek a törvények betartása, a korrupció hiánya, a kormányzati transzparencia, az emberi jogok tiszteletben tartása, a közbiztonság, a törvények igazságos betartatása, a civil igazságszolgáltatás hozzáférhetősége, és a büntető igazságszolgáltatás hatékonysága is. A WJP szerint is