Beszéljünk a kapzsinflációról!
Most sem egyedülálló dolog, hogy egyes termékek árai már csak azért is emelkednek, mert a többi is emelkedik – mert az eladó úgy gondolja, belefér még az. A vásárlón is múlik, hogy tényleg belefér-e.
A statisztikai tény nem rettegő élettárs – nem hódol be, ha ráüvöltenek.
Nyitókép: Facebook/Magyar Péter
Magyar Péter bement a közmédiába, és kétszer tizenöt percig ontotta ránk, a nézőkre és hallgatókra, fékevesztett információáradatát – sajátos stílusában. Bár már közel háromszáz éve tudjuk, hogy „a stílus maga az ember” és „a stílus nem más, mint a rend és a lendület, melyet az ember gondolataiba bevisz”, ez az írás nem arról szól, hogy Magyar mennyire nem kormányfőnek való ember.
Ez az írás arról szól, hogy Magyarnak jószerivel minden állítása vagy hazugság, vagy csúsztatás volt.
Gyors megjegyzés, mielőtt még belekezdünk: az adatok a KSH-tól, az Eurostattól illetve a Világbanktól származnak. Lehet azt mondani, hogy ezek az intézmények hazudnak, persze, mindent lehet – de van olyan vita, amit egyszerűen nem ildomos elkezdeni.
Nem volt Magyarországon 66 százalékos élelmiszer-infláció, a legmagasabb inflációs adat is 44,3%-os volt a KSH alapján – éves szinten pedig 22,9%. Sok? Természetesen! Annyira sok, hogy arra még a Magyar Nemzeti Bank is felfigyelt, ki is adtak egy 35 oldalas mélyelemzést, miszerint az élelmiszerinflációnak két oka volt: az energiaárak brutális megemelkedése, illetve a vállalati profitok meglepően nagy növekedése –
az élelmiszergyártók „valahogy” a 2013-2019-es átlag profitnövekedés négyszeresét rittyentették össze 2022-ben, amikor a legmagasabb volt az élelmiszer-infláció.
Klasszikust idézve: „Véletlen? Aligha!” – most pedig 0,6% az élelmiszer-infláció, ami szintén nem 66%.
Ezt is ajánljuk a témában
Most sem egyedülálló dolog, hogy egyes termékek árai már csak azért is emelkednek, mert a többi is emelkedik – mert az eladó úgy gondolja, belefér még az. A vásárlón is múlik, hogy tényleg belefér-e.
Magyar másik erősen megdöbbentő kijelentése az volt, hogy „900.000 nyugdíjas él a létminimum alatt”. Kezdjük ott, hogy nincsen olyan nemzetközi standard közgazdasági fogalom, hogy „létminimum”. Egyedül Magyarország számolt létminimumot, egészen 2015-ig, amikor a KSH megszüntette a mutatót – mivel „alkalmatlan a neki szánt funkció betöltésére” – és azóta már csak az Unióban elterjedt, egységesített AROPE indikátort használjuk mi is, hogy ne kelljen az almát a körtével összehasonlítani, ha a vállalkozó kedvűek épp meg akarták nézni mondjuk a belgiumi és a hazai szegénység mértékét.
Az Eurostat adatai szerint 2023-ban a hazai nyugdíjasok 14,7%-a volt a szegénység kockázatának kitéve. Figyelembe véve, hogy volt 2 millió 423 ezer nyugdíjasunk 2023-ban, kijön, hogy 356 ezer nyugdíjas érintett ebben (sajnos) – laza harmada a Magyar által bedobott számnak.
A nyugdíjasok 14,7%-a sok, viszont azt is meg kell jegyezni, hogy
ezzel a számmal jobbak vagyunk Svédországnál (15,1%), Ausztriánál (16,3%), ahogy Németországnál (18,6%), de még Svájcnál is (26,1%).
Kapcsolódó vélemény
Így múlik el Európa dicsősége?
Szóval ha esetleg Magyar Péter azt találja a nagy kampányolás közepette mondani, hogy „hozzuk fel a hazai nyugdíjasokat svájci szintre”, akkor ne kívánjunk rosszat azoknak, akik már ledolgozták az életüket és a jól megérdemelt pihenésüket szeretnék tölteni családjaik körében.
Hasonló a helyzet a Magyar által sokat hangoztatott gyermekszegénység ügyében is. A gyermekszegénység csökkentése minden közösség alapvető felelőssége. Ezért is szép, hogy hazánkban javult a legtöbbet az Unióban a szegénységben élő gyermekek aránya 2013 és 2022 között – 15,9 százalékponttal kevesebb a legfrissebb adat mint az egy évtizeddel ezelőtti, a középmezőnyben vagyunk a magunk 24,4%-ával, és itt előttünk van az uniós átlag (24,8%), a teljes euróövezet (25,3%), Luxemburg (26,1%), Franciaország (26,6%), Olaszország (27,1%), de még Spanyolország is (34,5%) – akik szépen meg is dicsértek minket – Romániát (39%) meg sem említve.
Ezt is ajánljuk a témában
Akárhogy csűri-csavarja az ember, Romániában egyszerűen több a szegény, kisebbek a keresetek, de még a születéskor várható élettartam is alacsonyabb, mint hazánkban. Varga Mátyás Zsolt írása.
Érezhető a séma, hasonló a helyzet a szegénységgel en bloc. Magyar Péter szerint mi vagyunk az unióban a legszegényebb ország, ami újfent nem igaz, a középmezőnyben vagyunk, 13. helyen a 27 tagországból, és jobbak vagyunk az uniós átlagnál – sőt, apró megjegyzés: 2010-2021 között a legnagyobb javulást mi produkáltuk,
több, mint másfélmillióan léptek ki a szegénység vagy társadalmi kirekesztődés kockázatával élők közül,
közel megfeleződött így a hazai csoport száma.
Ezt is ajánljuk a témában
Hazánkban csökkent a gyermekszegénység a legnagyobb mértékben. A spanyoloknak is szemet szúrt.
Mielőtt még a korrupcióra rátérnénk, tegyük rendbe Magyar utolsó, szegénységről szóló kijelentését is: szerinte ugyanis 2004-ben éltanulók voltunk a szegénység terén. Nehéz megfogni, mégis mit ért azon, hogy „éltanulók voltunk”, de ha jóhiszeműen sorrendbe rakjuk az uniós szegénységi adatokat, látszik, hogy hátulról mi voltunk a negyedikek – több, mint 3 millióan éltek akkor a szegénység vagy társadalmi kirekesztődés kockázatával,
s ez hogy, hogy nem, nem javult 2010-ig.
Szóval: korrupció. A Transparency International által kikutatott „Korrupcióérzékelési Index” szerint – nem vicc, tényleg ez a neve az indexnek – Magyarország az Európai Unió legkorruptabb országa, ezt Magyar is szépen felbiflázta. Reméljük, a Transparency ezt az indexet komolyan gondolta, mert viccnek azért túlzás lenne ilyeneket készíteni. A Transparencynél pár ligával komolyabb Világbank teljesen máshogy látja:
korrupció kérdésében a magyar arány 2023-ban 1,2% volt, az unió átlaga 2,6%, az OECD országok átlaga pedig 3,3%.
Szlovákiában 2%, Csehországban 3,5%, Dániában 3,4%, Belgiumban 4,3%, Görögországban 5,5%, Olaszországban 11,8%, de Ausztriában is 1,3% és Németországban is 2,2% ez az érték – a Transparency pedig közben annak az érzékelését kutatja, amit csak szeretne.
A demográfiai helyzetünk sem olyan, mint amilyennek a tiszás politikus beállította. Nem költözött el egymillió ember Magyarországról. Még ha „jóhiszeműen” is egy relatíve hosszú időszakot, 1995-2023-at nézünk – amiben azért jócskán bent van a szocialista országvezetés ténykedése is –, 606 ezer fő költözött el itthonról és 1 millió 119 ezer fő költözött külföldről Magyarországra az Eurostat adatai szerint.
Demográfiai katasztrófáról is beszélt az EP-ben távolmaradás miatt hazánkat nem képviselő EP-képviselő. Szerinte ugyanis vészesen közel vagyunk egy demográfiai katasztrófához, most vagyunk hozzá a legközelebb – ez se igaz.
A legközelebb 2011-ben voltunk, akkor volt a termékenységi rátánk a valaha mért legkevesebb, 1,23 – amivel az utolsók voltunk az unió tagállamai között. Az Eurostat legfrissebb adatai 2022 éviek, ekkor a 6. legjobbak voltunk az unióban (1,56), 2018 óta pedig jobbak vagyunk, mint az uniós átlag. A legszomorúbb, hogy 2022-ben mindössze 10 tagállamban volt magasabb a termékenység, mint 2011-ben – magyarán
igen, az Unió demográfiai katasztrófa felé robog, de mi épp próbáljuk ezt lassítani.
Újabb apró megjegyzés: 2021-ben volt a legmagasabb termékenységi ráta hazánkban, a polikrízises időszakban csökkent a termékenység, ahogy az unió összes országában, de a mi csökkenésünk az egyik legkisebb.
Az utolsó programpontja Magyarnak a főváros volt – elvégre fővárosi képviselő lenne elvileg, de nem veszi fel a mandátumát, legalábbis ezt hangoztatja. A köztelevízióban pedig azt találta mondani, hogy 150 milliárd forint volt a főváros iparűzési adóbevétele – ez sem igaz. Tavaly 265 milliárd forint volt (az április végén elfogadott költségvetési beszámoló szerint), idénre pedig a költségvetésben 303 milliárd van előirányozva. A statisztikákból jól látszik, hogy a budapesti székhelyű vállalkozások termelik meg az ország iparűzésiadó-bevételének a kétötödét. Apró megjegyzéseim sorában következik, hogy a tavalyi iparűzésiadó-bevétel 70 milliárddal több volt, mint a 2022-es, s emellett Budapest 4 milliárddal többet kapott az államtól működési támogatás címén.
A teljes költségvetési bevétel így 389 milliárd forint lett, ami 98 milliárddal, harmadával több, mint az azt megelőző évben.
A szolidaritási hozzájárulás viszont tavaly csupán 40 milliárd volt – 58 milliárd lett volna, de a különbözetet nem fizették be –, ami 15%-a az iparűzési adóbevételnek, ami egyrészt
nem a Magyar által emlegetett „elvont fél”,
másrészt meg a célja is meglepően magasztos: az állam azokat az önkormányzatokat finanszírozza ebből, akiknél nem működik cég, vagy csak nagyon kevés cég működik, így nincs, vagy alig van iparűzésiadó-bevételük. Nemcsak a fővárost terheli ez az elvonás, hanem a kerületeket és a nagy gazdasági potenciállal bíró városainkat is – jogosan.
Itt el is érünk Magyar Péter kétszer tizenöt percének tanulságaihoz. Egyrészt, nem annak van igaza, aki azt a leghangosabban mondja. Másrészt, ha szándékosan állított valótlant – vagy épp tévedett –, akkor a szakértői miért nem javítják ki? (Naiv kérdés, tudjuk, miért nem.) Harmadrészt: tényleg a legjobb ellenzéki kormányfőjelölt-várományos az, aki csipőből megbukik a tízparancsolat tesztjén legalább két pontban? Nem azt mondom, hogy mindenki szentéletű; de ennél még ellenzékvezérből is igazán jobbat érdemel Magyarország. A statisztikai tény pedig nem rettegő élettárs – nem hódol be, ha ráüvöltenek.
Ezt is ajánljuk a témában
Mit vár Baranyi Krisztina a lakóktól? Hogy karácsonygergelyesen egy szál törölközőben követeljék az összes kerületi lakás klímatizálását, vagy épp magyarpéteresen hőmérőkről posztolgassanak?