Sokkoló riport: ilyen a kényszersorozás Ukrajnában (VIDEÓ)
A munkahelyén kényszersorozták, majd egyenesen a frontra vitték annak az ukrán menekült lánynak az idős édesapját, aki exkluzív interjút adott a Tényeknek.
Az időszakos vizsgálati kötelezettséget az az ország határozza meg, amelyik a járművet forgalomba helyezi.
Nyitókép: Frank Hoermann / SVEN SIMON / SVEN SIMON / dpa Picture-Alliance via AFP
Több mint két és fél éve tart a háború keleti szomszédunknál, Oroszország katonai akcióját követően pedig tízezrek, százezrek hagyták el hazájukat, és sok ukrán talált menedékre Magyarországon. Lassan már meg sem lepődünk, ha bárhol az országban egy ukrán rendszámos autót látunk: míg korábban általában csak az AO régiójelzésű, azaz kárpátaljai rendszámú autókkal lehetett találkozni, mostanra számos kijevi, zaporizzsjai és Ukrajna többi részéről származó autót is látni.
Az ukrán rendszámos autópark rendkívül vegyes: Budapesten a Lada Samarától kezdve a néhány éves luxusterepjárókig, illetve a közép- és nyugat-európai piacon ismeretlen modellekig bármit láthatunk.
Vannak azonban olyan járművek, amelyeket, ha valaki műszaki vizsgára vinne, azonnal megbuktatnák, és nem azért, mert olyan állapotban lenne a futómű vagy mert ontaná ki magából a káros anyagokat. A leginkább a felsőkategóriás autókon tapasztalható a trend, miszerint az összes ablakot befóliázzák, így a sofőr sem látható kivülről, ez pedig itthon semennyire sem felel meg a szabályoknak.
Az érvényben lévő KÖHÉM rendelet szerint a hátsó szélvédőre, valamint a nem vezető látóterében lévő oldalablakokra bármilyen engedéllyel rendelkező fólia feltehető, azonban a szélvédőre és az első ablakokra azonban csak olyan, amellyel az üveg fényáteresztő képessége nem csökken 70 százalék alá.
A magyar utakon közlekedő autók átlagéletkora a jelenlegi statisztikák szerint 15,8 év, ebben a korban már az autóknak kétévente kell műszaki vizsgára menni, így felmerült a kérdés, az itthon közlekedő ukrán rendszámos járművekre vonatkozik-e bármiféle szabály. Nyilvánvalóan az az eshetőség kiesett, hogy az ukrán menekült hazamenjen és gyorsan csináljon egy műszaki vizsgát az autóra, egyrészt kisebb bajuk is nagyobb most ennél az ukránoknak, másrészt a jelentkező illetőt gyorsan be is soroznák, amekkora hiány van jelenleg a fronton ukrán katonából.
Ezt is ajánljuk a témában
A munkahelyén kényszersorozták, majd egyenesen a frontra vitték annak az ukrán menekült lánynak az idős édesapját, aki exkluzív interjút adott a Tényeknek.
Megkérdeztük az Építési és Közlekedési Minisztériumot, milyen szabályok vonatkoznak azokra a gépjárművekre, amelyeket az Ukrajnából menedékjogot szerzett személyek hoztak hazánkba, kell-e azoknak bizonyos időközönként műszaki vizsgát tenniük. Érdeklődtünk továbbá, hogy a tárca szerint szabályos-e, ha a magyarországi utakon egy olyan ukrán rendszámú autó közlekedik, amelynek A és B oszlopa közötti első, oldalsó üvege sötétre van színezve.
A tárca lapunknak küldött válaszában azt írta, hogy a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet 1. §-a a következő rendelkezést tartalmazza: „(1) A rendelet hatálya – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – Magyarország területén közúton vagy közforgalom elől el nem zárt magánúton (a továbbiakban együtt: közút) közlekedő gépjárműre, mezőgazdasági vontatóra, lassú járműre, ezek pótkocsijaira, valamint segédmotoros kerékpárra (a továbbiakban együtt: jármű), továbbá ezek tulajdonságaira, alkatrészeire, tartozékaira és önálló műszaki egységeire terjed ki. A munkagépre a rendelet hatálya annyiban terjed ki, amennyiben ezt az egyes rendelkezései kifejezetten előírják. (2) A rendelet hatálya a külföldi hatósági engedéllyel és jelzéssel ellátott járműre (a továbbiakban: külföldi jármű) annyiban terjed ki, amennyiben ezt az egyes rendelkezései kifejezetten előírják.”
Mint írták, a rendelet rendelkezéseit abban az esetben kell a külföldi hatósági engedéllyel és jelzéssel ellátott járműre alkalmazni, ha ezt a rendelet kifejezett előírja, ilyen előírás azonban az időszakos vizsgálat tekintetében nincs.
Az időszakos vizsgálati kötelezettséget az az ország határozza meg, amelyik a járművet forgalomba helyezi”
– közölték, majd úgy folytatták, hogy erre figyelemmel az időszakos műszaki vizsgálatok elvégzésére, a közlekedési igazgatási feladatokkal összefüggő hatósági feladatok ellátó szervek kijelöléséről szóló 382/2016. (XII.2.) Korm. rendelet alapján a közúti gépjármű-közlekedési hatóságként eljáró fővárosi és vármegyei kormányhivatalok kizárólag a Magyarországon forgalomba helyezett járművek időszakos vizsgálatát végzik.
Tájékoztattak, hogy az ukrán forgalmi rendszámmal közlekedő járművek esetében a Bécsben 1968. évi november hó 8. napján aláírásra megnyitott közúti közlekedési Egyezmény 5. számú Függelékében foglalt műszaki előírások az irányadók.
Ukrán járművek nem honosíthatók, a járműhonosítási eljárás kizárólag az ú. n. közösségi járművek esetében alkalmazható”
– tették hozzá, majd úgy folytatták, hogy az Ukrajnából származó járművek forgalomba helyezése egyedi forgalomba helyezési engedélyezési eljárást követően történhet meg.
A statisztikák alapján kiderült, hogy az eredetileg ukrán rendszámú használt járművek magyarországi forgalomba helyezésének számát 2009-2024. év között, megállapítható, hogy évente közel azonos mértékű, 2022-2024 között nem tapasztalható jelentős mértékű emelkedés.