Lázár János rendet rakott: átalakul a GySEV
„Nincs lehetetlen! Legfeljebb csak tehetetlen, de ennek a luxusát soha nem engedhetjük meg magunknak” – írta közösségi oldalán a miniszter.
Kiderült, hogy ezen program magyar forrásból és az Európai Beruházási Banktól várt hitelből valósulna meg.
A nyitókép illusztráció. Fotó: MTI/Varga György
„Újra a vasútra került a magyar közlekedéspolitika egyik fókusza, de ez kétarcú helyzet, mert egyszerre kihívás és lehetőség is” – közölte Csepreghy Nándor, az Építési és Közlekedési Minisztérium parlamenti államtitkára a tárca vasútfejlesztési terveinek ismertetésekor – írja a Világgazdaság.
Mint a tárca illetékese a V-Híd Magyar Vasút konferencián kifejtette, részben indokoltan van a közlekedés politikai viták kereszttüzében, és kétségtelen, hogy hozzá kell nyúlni a területhez.
Ám sokan elfelejtkeznek arról, hogy gyorsforgalmi úthálózatunk viszont olyan ütemben fejlődött, hogy e téren elérte a legfejlettebb nyugati országok szintjét.
A hazai kötöttpályás és közúti fejlesztések közötti aszimmetria oka fő oka az, hogy a korábbi évtizedekben minden megyeszékhely saját gyorsforgalmi kapcsolatért lobbizott, a kormány pedig eleget tett ennek az elvárásnak. A kor szelleme azonban megváltozott elsősorban a környezetvédelmi megfontolások és az üzemanyag drágulása miatt.
Az új konszenzus a vasútfejlesztés mellett alakult ki.
Új együttműködésre van szükség az érintettek között, amihez az akarat megvan, a források mixe viszont nem megfelelő, elsősorban az uniós források visszatartása miatt. Csepreghy Nándor emlékeztetett: egy olyan ország nem szankcionálhatja a közútfejlesztést, amelynek GDP-ja erősen az autógyártáshoz kapcsolódik. Mindazonáltal most a vasútfejlesztésnek kell előtérbe kerülnie.
Ezen program magyar forrásból és az Európai Beruházási Banktól várt hitelből valósulna meg. A kormány már beadta a banknak a hitelkérelmét, hónapokon belül döntés várható. A lap arról is beszámolt, hogy ez része lesz a teljes, 10 milliárd eurós, átfogó fejlesztésnek,
amelynek első szakaszában közel 2000 kilométer pálya újul meg, 119 kilométeren megszűnnek a lassújelek és korszerű forgalomirányítást vezetnek be.
Csepreghy Nándor hangsúlyozta: olyan pontokon lesz beavatkozás, amelyeknél az intézkedésektől multiplikátorhatás várható.
Az akciótervben megfogalmazott sürgősségi lépések főleg járműbeszerzéseket jelentenek: használt nyugati személykocsik vásárlásról van szó.
A Világgazdaság bemutatta, hogy a MÁV átszervezése során fel kell számolni a közlekedési párhuzamosságokat, és érvényt szerezni a szinergiáknak. 2025 januáról létrejön az egységes nemzeti közlekedési vállalat, amely pályavasúti, személyszállító, és személyszállító szolgáltató egységből áll. Tevékenységét a MÁV Zrt. fogja majd össze. Az új MÁV Személyszállító Zrt. létrejötte mellett azonban megmaradnak az eddigi márkanevek, azaz a MÁV, a Volán és a HÉV. Az integráció célja nem létszámcsökkentés, hanem a hatékonyságnövelés – szögezte le Csepreghy Nándor.
***
Ezt is ajánljuk a témában
„Nincs lehetetlen! Legfeljebb csak tehetetlen, de ennek a luxusát soha nem engedhetjük meg magunknak” – írta közösségi oldalán a miniszter.