Ákos útja a Metropolis felé mutat, mégis a kereszthez vezet
Harminchat évnyi dalszerzői-előadói pályafutásának meghatározó állomása lehet Ákos első dupla stúdióalbuma, mely huszonkét felvétellel tölti meg az Északi és a Déli oldal lemezeit.
„Tőlem senki nem tud elvtelen dicséretet idézni politikai párt vagy politikus kapcsán” – mutatott rá az énekes-dalszerző.
Nyitókép: Mandiner/Földházi Árpád
Ákosnak nemrég jelent meg a Metropolis című dupla stúdióalbuma, amely néhány nap alatt aranylemez lett. A lemezbemutató koncertet december 14-én tartják a Papp László Budapest Sportarénában. Az énekes-dalszerzőt a lemezről és annak fogadtatásáról is kérdezte az Index nagyinterjújában.
Arra a felvetésre, hogy ő a legmegosztóbb személyiség a műfajban, valamint arra, hogy talán ez a lemeze a legegyértelműbb állásfoglalás arról, hogy mit gondol a világról Ákos úgy reagált, hogy soha életében nem akart az lenni. „A Fazekas Mihály Gimnázium diákjaként azt tanultam, hogy a líra örök jelen idejű, egyes szám első személyű műfaj.
A dalszövegben a szerző önmagáról beszél, megnyilvánul a világnak arról a szeletéről, amit a saját fejéből kinézve lát”
– jelentette ki.
„Gyerekkorom óta versmondó vagyok, szeretnék olyan igénnyel megszólalni, mint a költők, akik az életemre nagy hatással voltak. Ők nálam sokkal konkrétabban fejezték ki a véleményüket” – húzta alá Ákos. Valamivel később azt is kiemelve, hogy „a személyes állásfoglalás mindig »megosztó«, mert vagy egyetértenek vele, vagy nem”.
Ezt is ajánljuk a témában
Harminchat évnyi dalszerzői-előadói pályafutásának meghatározó állomása lehet Ákos első dupla stúdióalbuma, mely huszonkét felvétellel tölti meg az Északi és a Déli oldal lemezeit.
Ezt követte az a kérdés, hogy a művészt illető egyes kritikák betudhatóak-e annak, hogy Ákos a politikai térben jól elhelyezhető személyiség. Erre a művész azt válaszolta, hogy „azok, akik ezeket a hamis értelmezéseket sulykolják a közönségükbe, sokkal durvább politikai szerepet játszanak”.
Majd idéztek olyan véleményeket is, melyek szerint szerint olyan, mintha a lemezen „Mandiner-publicisztikák lennének megzenésítve”. Ákos erre azt felelte, hogy „aki pártpolitikát vizionál a dalaimba, az számomra vitaképtelen: vagy meg se hallgatta, vagy tele van előítélettel.
Arról beszélek, amiről akarok, ebbe senki nem szólhat bele”.
Majd kicsit később visszakérdezett, hogy „a Rolling Stones megrendelésre aggódott, hogy csak egyetlen puskalövésnyire vagyunk a háborútól? Ne vicceljünk már. Ideológiavezérelten nem lehet érvényes dalt írni. Ezt csak szerelemből, meggyőződésből lehet csinálni”.
Ezt is ajánljuk a témában
A Metropolis a végső kérdésekkel is foglalkozik. Rajcsányi Gellért írása Ákos új, dupla lemezéről.
Az Index munkatársa az interjú során azt is felidézte, hogy a lemezről szóló híradások alatti kommentekben nem feltétlenül a mondanivaló alapján „bélyegezték” meg az előadót. Az újságíró úgy összegezte a szóban forgó hozzászólásokat, hogy „Ákos a NER s*ggét nyalja, és öntik rá a közpénzt”.
Ákos ennél a pontnál leszögezte, „harminchat éve vagyok a pályán. A következő miniszterelnökök alatt töltöttem meg sportcsarnokokat: Antall József, Boross Péter, Horn Gyula, Orbán Viktor, Medgyessy Péter, Gyurcsány Ferenc, Bajnai Gordon. Én játszottam a legtöbbször az egykori Budapest Sportcsarnokban, lassan már hazajárok koncertezni a Papp László Arénába. Ezek után nyugodtan kijelenthetjük, hogy
aki szerint az én sikerem a NER-nek köszönhető, az egyszerűen nem beszámítható.
Még az ártó szándékú »kritika« is eldadogja, hogy Ákos a saját jogán az, aki” – hangsúlyozta.
„Tőlem senki nem tud elvtelen dicséretet idézni politikai párt vagy politikus kapcsán, az biztos. A »politizáló zenész« bélyegét jól beazonosítható aktivisták ragasztották rám, pedig én soha nem tettem párt logóját a koncertplakátomra, mint balos pályatársaim közül többen” – hívta fel a figyelmet az énekes-zeneszerző.
Ezt is ajánljuk a témában
A popsztár szótól mindig idegenkedett, és egyre kevésbé érzi magáénak a megmondóember szerepét is. Sokféle címkét aggattak már rá, de csak kevesen tudják, kicsoda valójában. Interjúnk.