Nyitókép: Rajcsányi Gellért
Ákos, a bonanzás; Ákos, az indián; Ákos, az ikon és az ideális popsztár; Ákos, a jobboldal véleményvezére és a liberálisok réme – és még megannyi ákosi korszak és szerep. De
mindenekelőtt: Kovács Ákos egy alkotó ember, zenész, énekes, saját lemezeinek hangszobrásza és vizuális vizionáriusa.
És egy érzékeny alkotó. Ha minden önmagára vállalt és mások által rá aggatott szerepet lehámozunk, megtaláljuk benne a művészetek múzsái által elvarázsolt, aztán elcsábított, polgári családból érkező pesti srácot, aki csak ihletett dalokat akart írni és énekelni.
Ha valaki ennyit – harmincöt évet, több mint egyharmad évszázadot – a rivaldafényben, a kulturális és közéleti törésvonalaktól repedező magyar nyilvánosságban töltött, méghozzá karakteres előadóként, az adott és kapott is elég csapást.
A kérdés mindig az, hogy egy ennyi ideje jelen lévő művész megtalálja-e az inspiráció forrását: akar-e és tud-e érvényeset, mélyet, ihletettet alkotni; vagy elég neki a régi sémák megismétlése, a jól ismert szerepek újrajátszása. A több évtizede pályán lévő hazai és nemzetközi popsztárok legnagyobb része az utóbbit csinálja, amit busásan honorál a megrendült világban nosztalgiára vágyó közönség.
A szűkebb ösvény és a kanyargósabb út, ha az alkotó tényleg leás önmagában az ihlet forrásáig, felerősíti érzékeny receptorait, és eljut a kisebb és nagyobb katarzisokig – amiket aztán dalokba tud foglalni, mely dalokban fel-feldereng vagy épp szíven is üt a megrendülés. Ami minden magasabb művészet célja és értelme.
Ákos új lemeze, a Metropolis pedig tele van kisebb-nagyobb megrendítő pillanatokkal, katarzisokkal. Dupla album, kétszer tizenegy dallal, egy koncepcióra felfűzve, rendkívül igényes, képeskönyvnyi belső füzettel. A hallgató és szemlélő bátran mondhatja, hogy ez Ákos eddigi fő műve, és talán az alkotó is ennek szánja. A fő téma a mai forrongó korszellem, a felsejlő jövő (rém-)képei, és az, hogy egy a saját igazában hívő ember hogyan tud ebben az egyre futurisztikusabb, de közben disztópia felé tartó világban saját megrendülései és elbizonytalanodása mellett is továbbmenni és élni. És hogy mi várhat ránk bizonytalanná vált lépteink végén.
Mert bizony a Metropolis a végső kérdésekkel is foglalkozik. Ki vagyok én? Ki vagy te, a másik?
Honnan jöttünk, és hová vezet az utunk? Mi történik körülöttünk a világban, és mi lesz ennek a vége? Mi marad a féltve őrzött hitünkből? Az ifjúkori emlékekből és az életkezdeti lendületünkből? Mi teszi az embert emberré, a férfit férfivá, a nőt nővé? És mégis milyen világot hagyunk utódainkra – ha életünk delén derűs optimizmus helyett egyre hangsúlyosabb aggodalmakkal látjuk a formálódó új világot?