Skarlát Boszorkány után csak az LMBTQ marad? – Mindvégig Agatha 1-2. epizódkritika
2024. szeptember 22. 09:08
Skarlát Boszorkány legyőzte, így Agatha Harkness az erejét vesztve egy elképzelt valóságban rekedt. A kérdés az, hogy mit kezd, ha kiszabadul.
2024. szeptember 22. 09:08
9 p
3
0
21
Mentés
Nyitókép: Disney+
Wanda Maximoff a Marvel-univerzum legnagyobb erővel rendelkező karaktereinek egyike. Ő Skarlát Boszorkány, aki képes a teljes világot a feje tetejére állítani, akár csak azért, mert a valóság éppen összetöri a lelkét és az elméjét, így lényegében tudattalanul teljesen kifordítva magából a létezést. Ez a karakter egy egész várost tett egy sitcom, egy olyan TV-s show helyszínévé, melynek főszereplőjévé vált anélkül, hogy tudta volna. Majd megküzdött egy másik nagyhatalmú boszorkánnyal, Agatha Harkness-szel, akit legyőzött. De Agatha visszatért.
Egy komor, északi krimisorozat
A Disney+-on indult új sorozat, a Mindvégig Agatha, az első epizódjával ismét megpróbálja átverni a nézőt, ahogy a WandaVízió is tette immáron több mint három éve. A kezdésnél ugyanis Agnes (Kathryn Hahn), egy nyomozó nyomába eredünk, aki éppen egy rejtélyes erdei gyilkossággal foglalkozik.
És noha fel van építve a díszlet, miközben a statiszták is hátteret nyújtanak a hitelességet megalapozva, mind jól tudjuk, hogy valami nagyon nem stimmel, ez nem a valóság.
Ami egy betörés és kihallgatás során még egyértelműbbé válik, végül pedig a hullaházban kapjuk meg a végső lökést, aminek köszönhetően visszazuhanunk a valóságba. Agatha Harkness eszmélése egy másik boszorkány, Rio Vidal (Aubrey Plaza) és egy fiatal, a nevét elhallgató fiú (Joe Locke) megjelenésének köszönhető, de míg Rio eredetileg leszámolni jött, addig a fiatalember a valósággal konfrontálódó boszorkány segítségét kéri.
Közben pedig a fáma szerint érkeznek a Salemi boszorkányok, akik bosszút akarnak állni.
Disney-boszik, ha dalra fakadnak
A második epizódban azért kicsit leül a történet, amely elveszti rejtélyre építő jellegét, köszönhetően annak, hogy Agatha és ifjú követője egy covent (boszorkánygyülekezetet) akar összehozni, mellyel megnyithatják a rendkívül veszélyes utat, ami hatalmat nyújthat az erejét vesztett nőnek. A küldetés végül sikerrel záródik, a szedett-vedett társaság pedig Agatha pincéjében gyűlik össze, hogy
a kiöregedett, mentális problémákkal küzdő, vagy éppen átverések miatt üldözött boszik együtt dalolva nyissák meg a másik világba/dimenzióba (?) vezető utat.
A hetvenes évek közepe óta ismert Frank Castle saját szemével látta, ahogy a Central Parkban megölték a családját, ezután pedig megfogadta, hogy bosszút áll az összes bűnözőn.
Itt mintha csak a Disney-hercegnők gyűltek volna össze egy dalocskára, úgy harsan fel és szól percekig az ének. És ilyen téren a gyártónak soha nem kellett szégyenkeznie, emiatt ez a jelenet ezúttal is az első két epizód egyik legerősebb jelenete, közben ráadásul felbukkannak a Salemi hetek is, akik a cukinak tűnő és vicceskedő Sabrina, a tiniboszorkány-hangulatot egy pillanat alatt töltik meg modern kísértet-horrorfilmes elemekkel.
Bár a laza atmoszférán azért az is ront, mikor a dalban Ézsaiás mondatait forgatják ki teljesen a rosszról és jóról – de mást nagyon nem is várhatnánk a boszorkányoktól.
Bemelegedik az évad?
Mindent összevetve a Mindvégig Agatha egy némileg hangulatos sorozatként indul, aminek a jelenlegi kezdéssel még bőven akadnak pozitívumai, de az nagyon kérdéses, hogy merre fut ki a történet. Agatha és a fiú, illetve Rio között működik a kémia, vannak erős pillanatok és akad némi atmoszféra, de valahogy mégis nagyon komolytalan az egész. A sztori ráadásul kimondottan egyszerűnek érződik, míg a WandaVízió egyik legfontosabb eleme volt a meglepetés és meghökkentés, miközben végig fenntartotta a kétségeket.
Most meg talán már azzal kapcsolatban is van elképzelésünk, hogy ki a titokzatos fiú, akinek nem tudhatjuk meg a nevét.
A zsémbes zsoldosnak, avagy a halhatatlan, égett arcát rossz és vállalhatatlan viccek mögé rejtő Deadpoolnak a Disneyhez kerülve is van véleménye, amit nem rejt véka alá.
De fontosabb az, hogy míg a WandaVízió esetében a rejtélyeken felül ott voltak a már jól ismert, kellően erős karakterek, ezek most abszolút hiányoznak. A Mindvégig Agatha egyik legborzongatóbb pillanata a hullaházas, mikor megjelenik Wanda Maximoff neve – és ehhez egyetlen kép, egyetlen villanás sem kellett Elizabeth Olsenről, csak és kizárólag a név.
Az sem éppen vonzó, ahogy az alkotók nyilatkoztak minden lehetséges platformon azzal kapcsolatban, hogy milyen meleg sorozatról van szó. Merthogy szerintük a kirekesztett boszorkányok a lehető legqueerebb karakterek; a tini fiúcska egyértelműen olyan meleg, mint a 2024-es nyár volt; de a pletykák szerint Rio sem veti meg a nőket. És ha nem is találkoztunk a marketinggel, akkor is egyértelmű a dolog, ha pedig olvastuk Szilvay Gergely könyvét a gender-elméletről, akkor sok minden egyértelműbbé válik.
Azt hihetnénk, az LMBTQ szószólói is tanulnak a hibákból és rájöttek már arra, hogy senki sem attól különleges, ha meleg, hanem attól, ha tehetséges.
Hogy ez kell-e egy Marvel-sorozatba? Nem kifejezetten, sőt már most érezni egy nagyobb szakadékot a WandaVízió és a Mindvégig Agatha között. Az Akolitus már megmutatta, hogy a túlzott LMBTQ-propaganda nemhogy nem válik egy sorozat, vagy éppen franchise javára, de inkább árt is annak. Hogy az alkotók mennyire esnek hasonló hibába, azt a kilencedik epizód végére tudjuk csak meg, addig pedig marad a kétely.
Agatha valóban nagyhatalmú boszorkány, akire volt értelme egy teljes show-t építeni? Vagy csak az LMBTQ-lobbi újabb áldozata? Még kiderül.
A Mindvégig Agatha első két része érhető el a Disney+-on, innentől hetente egy epizód érkezik október és egyben a sorozat végéig.
A Batman világában játszódó Pingvin igazi oázis a képregény-feldolgozások kietlen sivatagában: bámulatos, ahogyan az HBO sorozatában egy elsőre totálisan érdektelennek tűnő karakterre építve milyen mély és emberi drámát alkottak.
Több mint 10 százalékkal nőtt az egyéb építmények építése havi alapon, ami főleg a költségvetési szférához köthető, ám a cégek óvatosak. A jövőbeli fellendüléshez a gazdasági kilátások javulása szükséges, ami az egész ágazat lendületét visszahozhatja – véli a Makronóm Intézet elemzője.
Ki néz ekkora ökörségeket? Azt még értem, hogy a propaganda finanszírozza és a lelkes "művészvilág" aszisztál, de ki az a barom, aki ilyet néz? Eleve olyat nem nézek, amnek nincs reális alapja: Néger rabszolgatartó az ókorban, néger főhercegek a középkorban, Cérnaszál nők, akik fehér férfi kommandósokat nyírnak ki, vagy amikor tinilányok irányítanak városokat. Rühellem azokat, akik bármibe képesek meleg szálat fűzni, a semmivel nem foglalkozó, unatkozó, szüleikkel tiszteletlen fiatalok, akik - mint a végén mindig kiderül - egyébként atomfizikusok és megmentik a világot...
Én szeretek filmeket nézni, de a hülyeségeket határozottan elutasítom. És ez ma tombol még sajnos a gyerek mesékben is...
Mivel minden újszülöttnek minden vicc új, ugyanez vonatkozik a mesékre (klasszikus és népmesék), és a filmekre is (a woke idők előttiek), a könyvekre, versekre... Azokból sokkal többet lehet tanulni, de még Shakespeare is mindig örök marad, mert emberekről szól, azok tetteiről, és lehet rajta órákig filózni, mi lett volna, ha....