30 éve még működött egy bérgyilkos és egy kislány kapcsolata – Léon, a profi
Luc Besson még éppen elemében volt, mikor újragondolta saját, 1990-es sikerét, megtartva Jean Reno-t, de hozzáadva Natalie Portmant és Gary Oldmant is a recepthez.
A Száll a kakukk fészkére után a cseh rendező élete talán legfontosabb művét forgatta le, mely ha nem is mindenben történelemhű, mégis kihagyhatatlan darab.
Nyitókép: Warner Bros.
Constanze megérezte, hogy baj van, ura veszélyben, de a néző még ennél is biztosabb abban, hogy a szerető feleség későn érkezik haza. És ugyan csak egy rövid taktusnyi idő telik el a nagy zeneszerző élete és halála között, ez pont elég ahhoz, hogy ahogy a gyászolónak, úgy a mi szívünk is megszakadjon. Aztán miközben felcsendülnek a Lacrimosa borzongató dallamai, a 40 éves Amadeus képeit nézve a mi szemünkben is összegyűlik a könny, és jól tudjuk:
Miloš Forman mozija éppen úgy halhatatlan, mint a zeneszerző, Wolfgang Amadeus Mozart, akiről szól.
Csodagyerekként kezdte, bejárása volt a főurakhoz, mégis nyomorogva, fiatalon talált rá a halál. Hogy vihogó, közönséges ficsúr volt vagy minden idők legnagyobb zeneszerzője, az relatív és mindössze nézőpont kérdése. Az viszont tény, hogy még évszázadok múlva is emlékezni fognak rá és a zenéire. Lényegében ez az a fajta halhatatlanság, amit sokan erőszakosan hajszolnak.
Csak éppen ez a kitüntetés nem mindenkinek adatik meg.
Így születik meg a Requiem az asztalon
Ha valaki más módon is megemlékezne Mozart életéről és zeneműveiről, annak jó szívvel ajánlom 2022 egyik legjobb társasjátékát. A Devir Gamesnél megjelent, sajnos csak angolul, spanyolul és németül elérhető Lacrimosa szabályai nem kifejezetten bonyolultak, maga a játék pedig ikonokkal kommunikál. Célja, hogy a játékosok Constanze kérésére, támogatók bőrébe bújva segítsenek Mozart főművét befejezni, finanszírozva a zeneszerző követőinek munkáját. Mindez egy nagyon ügyes, ötletes, nem mellesleg okosan felépített társasban valósul meg, gyönyörű asztalképpel, miközben kártyákat játszunk ki és szerzünk, újraéljük Mozart utazásait, befejezzük főbb műveit. Kifejezetten érdekes és jó játék, ajánlom a zeneszerző kedvelőinek.
Így az udvari zeneszerzőnek, az olasz Salierinek sem, ki onnantól kezdve, hogy Mozart a császár látószögébe került, már csak másodhegedűs lehetett. Micsoda büntetés lehet ez annak, ki csak úgy szomjazza az elismerést és várja a kitüntetett figyelmet, mégis a középszerűség a jussa? És Forman filmje igazából ezt mutatja be, a rendezői változattal immáron 3 teljes órában.
A maró irigységet, mely pokoli lángjaival elevenen égeti el az embert, ki még Istennel is szembeszáll azért hogy igaza és hírneve legyen.
Ezt is ajánljuk a témában
Luc Besson még éppen elemében volt, mikor újragondolta saját, 1990-es sikerét, megtartva Jean Reno-t, de hozzáadva Natalie Portmant és Gary Oldmant is a recepthez.
Nem egyedüli pillanat ez a filmtörténetben, de legalább annyira megrázó, erőteljes és megdöbbentő, mint ahogy Francis Ford Coppola 1992-es Draculájában Gary Oldman fordul el Istentől. Innentől pedig Salieri megszállottan vágyik arra, hogy legyőzze, valahogyan felülmúlja Mozart győzelmét, kinek minden nap szörnyű bukását várja. Végül pedig az őrületben végképp elmerülve tesz is érte, hogy az irigyelt zeneszerzőt utolérje az elkerülhetetlen vég.
Mozart ugyan a beszámolók alapján valóban hajlamos volt illetlenül viselkedni, a zeneszerzőt egyértelműen Salieri látásmódjában mutatja be a film, eképp az abszolút hallással megáldott zseni éppen annyira fantasztikus zeneszerző, mint vihogó, félkegyelmű bolond. Már önmagában ezzel is különleges a film, ami így se nem isteníti, se nem kritizálja a művészt, helyette a legfőbb irigye kezébe adva a mikrofont hagyja, hogy ő vezesse a show-t.
Ezt is ajánljuk a témában
Noha a Psycho vagy éppen a Madarak talán ismertebb filmalkotásai az angol rendezőzseninek, a 70 éves Hátsó ablak is ott van a legjobbjai között.
Az 1984-es Amadeus ráadásul azon kevés filmek egyike, melyek időtlenek. A kizárólag természetes fények mellett, lámpákat nélkülözve forgatott mozi születhetett volna akár a '90-es vagy a 2000-es években is. Időtálló alkotás, melynél Mozart csodálatos művei éppúgy belesimulnak a képkockák és jelenetek közé, szinte észrevétlenül beépülve a történetbe, mint a hallójáratainkba. Ráadásul ha Tom Hulce nagyszerű Wolfgang Amadeus Mozartként, Elizabeth Berridge pedig imádnivaló Constanze-ként, akkor F. Murray Abraham esélyesen erre a szerepre született.
Mozart zenéjét lényegében mindenki elismeri. Még az is, aki nem annyira rajongója a komolyzenének, vagy éppen más zeneszerző a kedvence. De akár Bach, Vivaldi vagy Wagner stílusát szeretjük, ez semmiképpen sem befolyásolja a tényt, hogy az osztrák művész korának legnagyobbja volt. Miloš Forman pedig erről emlékezik meg úgy, hogy lényegében a főművét jelentő produkcióval tiszteleg az örökkévaló muzsika előtt.
Száll a kakukk fészkére, Hair, Ember a Holdon, Larry Flynt, a provokátor... mind nagyszerű filmek, de az 1984-es Amadeus előttük jár, közben irányt mutatva.
Ezt is ajánljuk a témában
Quentin Tarantino a Kutyaszorítóban miatt dobta a forgatókönyvet, Oliver Stone pedig olyan filmet készített belőle, ami a mai napig egy bizarr, már-már rajzfilmszerű exploitation road movie.
Peter Shaffer saját színdarabja alapján írt forgatókönyve a legjobb kezekbe került. Az Amadeus talán nem mindenben történelemhű, de még ma is borzongató és nagy erejű filmalkotás, aminek a végét a néző esélyesen megkönnyezi. Nem véletlenül kapott 8 Oscart. És milyen méltatlan, hogy miközben a streaming szolgáltatók virtuális polcai roskadoznak az átlagosabbnál átlagosabb filmektől, azt kell látnunk, hogy – nem egyedüliként, hiszen számos születésnapos filmnél tapasztalom ugyanezt – pont egy ilyen mozit nem lehet elérni pl. a Maxon.
Pedig ha valami, akkor az Amadeus megérdemelné, hogy a kínálat és a filmes örökség része legyen.