A napfény íze felújított kópiájának néhány hete éppen Cannes-ban volt a bemutatója negyed évszázaddal a kanadai premier után. Most hogyan látta?
A témáját egyre fontosabbnak. Minden korban és rendszerben megvannak az elnyomók és az áldozatok, erre a világon még soha sehol semmilyen pártnak vagy oldalnak nem sikerült megoldást találnia. Az antiszemitizmus megint óriási problémákat okoz az úgynevezett szabad és fejlett Nyugaton. Kanadában, főleg a korlátlan migráció miatt, a zsidógyűlölet járványként terjed. A zsinagógák előtt fegyveres őrök állnak, zsidó iskolákat érnek támadások, szaporodnak a „Halál a zsidókra!” feliratok, a hatóságok meg ölbe tett kézzel nézik mindezt. És tetszik vagy sem, muszáj meglátni az összefüggést a tömeges migráció és e jelenség között; Kanadában tíz év alatt minimum ötszörösére-hatszorosára nőtt a muszlim hátterű bevándorlók száma, ma a becslések szerint hárommillióan vannak. Magyarország ehhez képest békés és nyugalmas hely. Elég gyakran járok haza, de sehol nem látom zsidóüldözés nyomát.
Ezért mondta, hogy A napfény íze az egyik legszemélyesebb mozija?
Igen. Bár nem a saját családomról szól, sok elem visszaköszön a szüleim és az ő rokonaik, ismerőseik történeteiből. Hogy anyám meg apám mindketten túlélték a vészkorszakot és a háborút, majd összetalálkoztak Budapesten, kész csoda. Anyámat, aki úszó volt, az edzői, egy katolikus házaspár bújtatta hamis papírokkal, mintha a saját lányuk lenne, így nem kellett felvarrnia a sárga csillagot vagy bemennie a gettóba, sőt mivel folyékonyan beszélt németül, a Gestapo irodájában kapott állást varrónőként. A cserébe kapott élelmet hetente kétszer elvitte az egyik budai pincében rejtőzködő nagyszüleimnek; miután a hidakat felrobbantották, csónakkal evezett át. Apám fiatal, erős férfiként nem úszta meg a munkaszolgálatot, de megszökött az orosz frontról, és gyalog keveredett haza. Nem tőlük, hanem elsős koromban egy osztálytársamtól tudtam meg, hogy zsidó vagyok. Összeverekedtünk a tízórain, ő meg azt kiabálta nekem, hogy „büdös zsidó”. Amikor elmeséltem otthon, láttam anyám arcán a félelmet, hogy talán kezdődik minden elölről. Ez a körforgás erősen jelen van A napfény ízében.
Ez volt az első film, amit a Serendipity Point Films égisze alatt készített. A szerendipitás érdekes fogalom, sorsszerű felfedezést jelent, amikor valaki hirtelen ráébred egy addig is meglévő dolog jelentőségére, ahogy például Fleming felfedezte a penicillint. Jól gondolom, hogy ez beszédes név?
Jól. A kilencvenes évek végére a korábbi filmes vállalkozásom, az Alliance Communications Corporation komplett birodalommá nőtte ki magát, a miénk volt a legnagyobb kanadai mozifilmgyártó és televíziós cég, négy tévécsatornával, több száz alkalmazottal, irodával Londonban, Párizsban, Los Angelesben, bekerültünk a tőzsdére. Akadt olyan év, amikor egyszerre hét-nyolc televíziós sorozatot készítettünk, plusz mozifilmeket, melyeket világszerte forgalmaztunk. Az egészet elnökként én fogtam össze, amit évekig nagyon élveztem, de egy idő után egyre többször elkezdtem azt érezni, hogy „nem erre szerződtem”, ahogyan az angol mondja.
Hanem mire?
A mesét akartam visszakapni, azt a bizonyos „il cinemát”, a szenvedélyt, a hitet, azt az euforikus érzést, amikor beleszerettem Fellinibe. Az élet pedig egyszer csak válaszút elé állított egy felvásárlási ajánlat révén. Viszonylag gyorsan el kellett döntenem, melyik irányba haladok tovább. Vagy visszautasítom a nagyvonalú ajánlatot, és építem tovább az addig is szépen hízó birodalmat, még több pénzt keresve olyan produkciókkal, amelyeknek nagy részét magánemberként soha nem nézném meg, vagy eladom az egészet, és visszatérek a gyökerekhez. Hogy határozni tudjak, elmentem a nyaralómba, amely egy erdőben, egy tóparton áll, és már jóval korábban elneveztem Serendipity Pointnak. Ültem a parton, egy sziklán, sütött a nap, már-már meditatív állapotban töprengtem rajta, mi lenne a helyes lépés, amikor előbb a térdemre, majd a vállamra szállt egy pillangó – soha előtte és azóta sem tapasztaltam hasonlót. Háromszor jött vissza, mintha súgni akart volna valamit. Nem volt nehéz kitalálni, mit: újra szabadnak kell lennem. A barátaim, üzlettársaim tiltakozása ellenére eladtam a céget, és megfogadtam, hogy
a szakmámat ezentúl tényleg csak arra használom, hogy azt meséljem el, ami nekem személyesen is fontos.