Szakértő: Korai volt temetni az elektromos autót meg az akkugyártást!

2024. augusztus 18. 09:20

Tóth Máté energiajogászt kérdeztük a legújabb iparági adatokról, amik Magyarországnak is jó hírt jelenthetnek.

2024. augusztus 18. 09:20
Kacsoh Dániel
Kacsoh Dániel

nyitókép:  Getty Images 

„Korai volt temetni az elektromos autóipart vagy az akkugyártást. A világ elektromos autóparkja továbbra is erőteljesen növekszik, az elektromosautó-eladások még 2024-ben elérik a 17 milliót. Ez a dinamizmus a továbbiakban világszerte eltérő mértékben, de mindenhol jelentkezik a piacokon. Kínában 2030-ra majdnem minden harmadik autó elektromos lesz, az Egyesült Államokban és az Európai Unióban pedig majdnem minden ötödik” – vázolta a Mandinernek a legújabb adatok ismeretében Tóth Máté energiajogász.

Az elmúlt hónapokban sorra jelentek meg vészjósló hírek az ágazattal, illetve a visszaeséssel kapcsolatban,

ellenzéki médiumok itthon előszeretettel kapcsolták ezt össze az akkugyártás alakulásával, mondván, a kormány rossz lóra tett.

Tóth Máté szerint az kétségtelen: átrendeződnek a piacok az autóiparban, s fontos feladat lesz lépést tartani a töltők számával és a villamosenergia-termelés tekintetében is, ez utóbbi nem csupán mennyiségi, de napon belüli eloszlási feladat is lesz.

Rekordok az elektromos autóiparban

Rámutatott:

2023 rekordév volt, az elektromos autók globális értékesítése 35 százalékkal, majdnem 14 millióra emelkedett.

Míg a kereslet továbbra is nagyrészt Kínában, Európában és az Egyesült Államokban összpontosult, a növekedés néhány feltörekvő piacon is felgyorsult, például Vietnamban és Thaiföldön, ahol az elektromos autók az összes eladott autó 15 százalékát, illetve 10 százalékát tették ki. Sokan ezért azt jósolták, a növekedés megtorpan majd.

Ehhez képest az IEA éves Global EV Outlook adatai alapján az első negyedévben az elektromosautó-eladások mintegy 25 százalékkal nőttek 2023 azonos időszakához képest – hasonlóan az előző év azonos időszakában tapasztalt növekedési ütemhez, de nagyobb bázisról.

Ezt is ajánljuk a témában

A növekedés tehát nem állt meg. „Halad előre az elektromos járművek ellátási láncainak kiépülése is, aminek fontos visszacsatolás mindez. Sok beruházás történik jelenleg is világszerte, és jogi-szerződéses oldalról sok kötelezettségvállalást is látunk.”

Ami a további részleteket illeti, a szakértő szerint

2024-ben az elektromos autók eladása Kínában az előrejelzések szerint mintegy 10 millióra fog ugrani, ami az ország összes autóeladásának körülbelül 45 százalékát teszi ki.

Ehhez képest az Egyesült Államokban az előrejelzések szerint az idén minden kilencedik értékesítésre kerülő személygépkocsi lesz elektromos. Európa a kettő közt van jelenleg, 25 százalékot tesznek majd ki az elektromos autók a teljes értékesítésben – sorolta Tóth Máté.

Ez szerinte azért tanulságos, mert a Kína-ellenes védővámok megdrágítják a kínai gyártmányok európai vásárlását, míg egyes országokban az elektromos autók vásárlására vonatkozó támogatások fokozatos megszüntetése is az elektromosautó-boom ellen hat, sőt, Európában a személygépkocsi-eladások kilátásai általánosan is gyengék most, hajtási technológiától függetlenül.

Mi van a zöld vállalásokkal?

Ez a kép persze változhat – és az eltérő ütem is tovább növekedhet. A piaci növekedést különösen felgyorsíthatja a jog és szabályozás, de olyan gazdaság hatások is, mint a járművek vagy akár az akkumulátorok árának csökkenése. Ami a jogi szabályozási növekedés-serkentést illeti, elég csak az államok jelenlegi zöld vállalásaiból kiindulni!

Ha az országok a már megtett kibocsátás-csökkentési kötelezettségvállalásaikat teljesítik, 2035-re három eladott autóból kettő autó elektromos lesz, ez napi 12 millió hordó olajat vált ki.

„Feltéve persze, ha nem azzal állítanak elő áramot, például Kínában. Ez persze a jelenlegi szabályozási környezet elvárási oldala: különböző támogatások ezt a folyamatot természetesen tovább gyorsíthatják.”

Az energiajogász úgy véli, az ütem nyilván árfüggő is: lehet, hogy Kínában a 2023-ban eladott elektromos autók több mint 60 százalékát már olcsóbban vásárolták meg, mint a hagyományos megfelelőiket. „Itt így persze hogy gyorsabb a növekedés! Ez már nem igaz Európában és az Egyesült Államokban, ahol a belső égésű motoros autók ára versenyképesebb, itt, a zöld tudatosság és az elektromos járművek alacsonyabb üzemeltetési költségei jelentenek motivációt, ami persze gyengébb mint az ár” – magyarázta.

Hozzáfűzte: a kínai gyártmányok ára viszont világszerte csökken – az EU védővámjai az európaiak számára megdrágítja majd ugyan a vásárlást, de a világ többi részén egyre olcsóbbak lesznek a kínai gyártmányú autók.

Több töltőpont kell!

Viszont a növekedés kiszolgálásával feladatok is járnak. Leginkább sokkal több töltő kell. A világszerte telepített nyilvános töltőpontok száma 2023-ban 40 százalékkal nőtt 2022-höz képest, de 2035-ig hatszor annyi töltőpont fog kelleni, mint most.

„Ezzel a feladattal vetekszik a villamosenergia-igény biztosításának a szükségessége is. Ez mennyiségi feladat is világszerte, de minőségi is.

Az elektromos autók töltése ugyanis egészen más fogyasztási görbét fog eredményezni, mint a jelenlegi áramhasználat.

Mivel a megújulók miatt jelenleg is a napközbeni nagy termelési csúcs és a reggeli, illetve koraesti fogyasztási csúcs jelenti a kihívást. A fogyasztási csúcsidőszakokat tovább terhelő fogyasztás, vagy az éjszakai mélyvölgy-időszak lényegi megterhelése komoly kihívás lesz. Legalább nem fogunk unatkozni” – fogalmazott Tóth Máté.

 

Összesen 119 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
egonsamu-2
2024. augusztus 18. 20:04
Tisztelt szaértö úr, mellékelem az aktuális forgalomba helyezési adatokat Germanisztánból: a villanyautók piaca igencsak gyengélkedik. Csak a VW-konszern telephelyein 240 ezer eladatlan "i" autó álldogál. A legtöbb vevö újabban megint dízelt keres. Ezért vesznek olyan sokan például Skodát... carwow.de/auto-news/3440/auto-zulassungszahlen-deutschland
Vasalo
2024. augusztus 18. 16:03
És még hol vannak azok a megatervek amikor a kedves zöldjeink meg a választoik egyenesen betiltják a magán autok tulajdonlását. Kezdödött azzal, hogy valamilyen féleszü kimondta, hogy ugy kell átalakitani a városokat, hogy a lakohelyektöl 15 percre gyalog vagy bicajjal minden fontos célpont elérhetö legyen ( arra nem tèrnek ki mik is azok a fontos célpontok). A lakosság kemény tiltakozása ellenére be is vezették Oxfordban (WEF-nek hivják). Hamburgban a zöldek még nem tudták átnyomni a helyi parlamenten, de a tervek ott vannak az asztalon. A holland Utrechtben még tovább mennek, a helyi városháza betiltaná az ilyen körzetekben lakoknak a saját auto tulajdonlását és azt tervezik, hogy minden 3 családnak egy autot állitanának a rendelkezésükre. Nem emlékszem pontosan, de dereng, hogy Orwell is valami hasonlokrol regélt 42 éve.. Akkor ki is venne a jövöben autot?!
gebsi1
2024. augusztus 18. 13:31
Nem temeti azt senki, mindössze annyi történik, hogy sorra kerülnek elő az adatok/tények, hogy miért is zsákutca az elektromos autó. Tóth Máté elfelejti, hogy az elektromos autó "üzemanyagát" is fosszilis energiahordozókból állítják elő, lenullázva az e-autó állítólagos előnyét a belsőégésű társával szemben. Jelenleg két ok miatt lehet eladni az e-autót, egyfajta divat ilyet vásárolni, a másik hogy komoly állami támogatás van ezeken az autókon. Még látványosabb lenne a különbség ha a szankciókat levennék a belső égésű motorokkal szerelt kocsikról.
titi77
2024. augusztus 18. 12:48
nézzük meg ki a szakértő: pulai meg a társai? ! ugye?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!