Itt vannak az új számok: nincs semmilyen visszaesés az elektromos autók eladása terén
Az elektromos autók globális értékesítése idén is erőteljesen növekszik.
Tóth Máté energiajogászt kérdeztük a legújabb iparági adatokról, amik Magyarországnak is jó hírt jelenthetnek.
nyitókép: Getty Images
„Korai volt temetni az elektromos autóipart vagy az akkugyártást. A világ elektromos autóparkja továbbra is erőteljesen növekszik, az elektromosautó-eladások még 2024-ben elérik a 17 milliót. Ez a dinamizmus a továbbiakban világszerte eltérő mértékben, de mindenhol jelentkezik a piacokon. Kínában 2030-ra majdnem minden harmadik autó elektromos lesz, az Egyesült Államokban és az Európai Unióban pedig majdnem minden ötödik” – vázolta a Mandinernek a legújabb adatok ismeretében Tóth Máté energiajogász.
Az elmúlt hónapokban sorra jelentek meg vészjósló hírek az ágazattal, illetve a visszaeséssel kapcsolatban,
ellenzéki médiumok itthon előszeretettel kapcsolták ezt össze az akkugyártás alakulásával, mondván, a kormány rossz lóra tett.
Tóth Máté szerint az kétségtelen: átrendeződnek a piacok az autóiparban, s fontos feladat lesz lépést tartani a töltők számával és a villamosenergia-termelés tekintetében is, ez utóbbi nem csupán mennyiségi, de napon belüli eloszlási feladat is lesz.
Rámutatott:
2023 rekordév volt, az elektromos autók globális értékesítése 35 százalékkal, majdnem 14 millióra emelkedett.
Míg a kereslet továbbra is nagyrészt Kínában, Európában és az Egyesült Államokban összpontosult, a növekedés néhány feltörekvő piacon is felgyorsult, például Vietnamban és Thaiföldön, ahol az elektromos autók az összes eladott autó 15 százalékát, illetve 10 százalékát tették ki. Sokan ezért azt jósolták, a növekedés megtorpan majd.
Ehhez képest az IEA éves Global EV Outlook adatai alapján az első negyedévben az elektromosautó-eladások mintegy 25 százalékkal nőttek 2023 azonos időszakához képest – hasonlóan az előző év azonos időszakában tapasztalt növekedési ütemhez, de nagyobb bázisról.
Ezt is ajánljuk a témában
Az elektromos autók globális értékesítése idén is erőteljesen növekszik.
A növekedés tehát nem állt meg. „Halad előre az elektromos járművek ellátási láncainak kiépülése is, aminek fontos visszacsatolás mindez. Sok beruházás történik jelenleg is világszerte, és jogi-szerződéses oldalról sok kötelezettségvállalást is látunk.”
Ami a további részleteket illeti, a szakértő szerint
2024-ben az elektromos autók eladása Kínában az előrejelzések szerint mintegy 10 millióra fog ugrani, ami az ország összes autóeladásának körülbelül 45 százalékát teszi ki.
Ehhez képest az Egyesült Államokban az előrejelzések szerint az idén minden kilencedik értékesítésre kerülő személygépkocsi lesz elektromos. Európa a kettő közt van jelenleg, 25 százalékot tesznek majd ki az elektromos autók a teljes értékesítésben – sorolta Tóth Máté.
Ez szerinte azért tanulságos, mert a Kína-ellenes védővámok megdrágítják a kínai gyártmányok európai vásárlását, míg egyes országokban az elektromos autók vásárlására vonatkozó támogatások fokozatos megszüntetése is az elektromosautó-boom ellen hat, sőt, Európában a személygépkocsi-eladások kilátásai általánosan is gyengék most, hajtási technológiától függetlenül.
Ez a kép persze változhat – és az eltérő ütem is tovább növekedhet. A piaci növekedést különösen felgyorsíthatja a jog és szabályozás, de olyan gazdaság hatások is, mint a járművek vagy akár az akkumulátorok árának csökkenése. Ami a jogi szabályozási növekedés-serkentést illeti, elég csak az államok jelenlegi zöld vállalásaiból kiindulni!
Ha az országok a már megtett kibocsátás-csökkentési kötelezettségvállalásaikat teljesítik, 2035-re három eladott autóból kettő autó elektromos lesz, ez napi 12 millió hordó olajat vált ki.
„Feltéve persze, ha nem azzal állítanak elő áramot, például Kínában. Ez persze a jelenlegi szabályozási környezet elvárási oldala: különböző támogatások ezt a folyamatot természetesen tovább gyorsíthatják.”
Az energiajogász úgy véli, az ütem nyilván árfüggő is: lehet, hogy Kínában a 2023-ban eladott elektromos autók több mint 60 százalékát már olcsóbban vásárolták meg, mint a hagyományos megfelelőiket. „Itt így persze hogy gyorsabb a növekedés! Ez már nem igaz Európában és az Egyesült Államokban, ahol a belső égésű motoros autók ára versenyképesebb, itt, a zöld tudatosság és az elektromos járművek alacsonyabb üzemeltetési költségei jelentenek motivációt, ami persze gyengébb mint az ár” – magyarázta.
Hozzáfűzte: a kínai gyártmányok ára viszont világszerte csökken – az EU védővámjai az európaiak számára megdrágítja majd ugyan a vásárlást, de a világ többi részén egyre olcsóbbak lesznek a kínai gyártmányú autók.
Viszont a növekedés kiszolgálásával feladatok is járnak. Leginkább sokkal több töltő kell. A világszerte telepített nyilvános töltőpontok száma 2023-ban 40 százalékkal nőtt 2022-höz képest, de 2035-ig hatszor annyi töltőpont fog kelleni, mint most.
„Ezzel a feladattal vetekszik a villamosenergia-igény biztosításának a szükségessége is. Ez mennyiségi feladat is világszerte, de minőségi is.
Az elektromos autók töltése ugyanis egészen más fogyasztási görbét fog eredményezni, mint a jelenlegi áramhasználat.
Mivel a megújulók miatt jelenleg is a napközbeni nagy termelési csúcs és a reggeli, illetve koraesti fogyasztási csúcs jelenti a kihívást. A fogyasztási csúcsidőszakokat tovább terhelő fogyasztás, vagy az éjszakai mélyvölgy-időszak lényegi megterhelése komoly kihívás lesz. Legalább nem fogunk unatkozni” – fogalmazott Tóth Máté.