Az államtitkár hangsúlyozta: az iskolának feladata a társadalmi különbségek csökkentése, ezért is vezették be 3 éves kortól az óvodát. Ezért kapnak a hátrányos helyzetű területen tanító tanárok 20 százalékkal magasabb fizetést. De a tanár nem karácsonyfa, nem lehet minden, az iskolán kívül keletkező társadalmi probléma megoldását a tanártól és iskolától várni.
Hozzátette: az új bérrendszer honorálja azt, aki többet foglalkozik a diákokkal, míg az előző koralapú volt, és többet fizettek az idősebb tanároknak abból kiindulva, hogy tapasztaltabbak, de ez hátrányosan érintette a fiatal tanárokat. A béremelés, mint mondta, visszaigazolódik a pedagógusképzésbe jelentkezők számában, ami nőtt.
Az államtitkár felhozta a tanárok létszámának kérdését. Mint mondta: a tanár-diák arányban lehet lemérni, hogy ez megfelelő-e. Az EU-ban átlagosan 12 diákra jut egy tanár, Magyarországon 10 diákra. Finnországban, Németországban, Franciaországban, Hollandiában és számos közép-európai országban rosszabb a helyzet.
Vannak-e a tanárképzésben megoldandó feladatok? – szólt a következő kérdés. Pécsi Rita szerint vannak. Mint mondta: az oktatás célja, hogy gyökerekkel rendelkező embereket neveljünk, aki jól kommunikál és sok jó készsége van. Ez a társadalmi elvárás.
Az a tanárképzés feladata, hogy a tanárnak legyen egy hatalmas módszertani kosara, amiből mindig azt tudja elővenni, amire épp szükség van.