Népszavazást kezdeményez egy kupac baloldali közéleti szereplő a Szabadság-szobor ügyében
Szerintük a kereszt helye a templomban van.
Lenne-e itt ilyen város, ha nem lenne kereszténység? Lenne-e a sokszínűség érték, ha nem lenne kereszténység?
Nyitókép:Nyitókép: MTI/Lakatos Péter
„Nem kis csalódottsággal olvastam, hogy pár nap ráhagyással Karácsony Gergely is beleállt a Gyurcsány Ferenc által indított politikai vonalba, és tiltakozik a Gellért-hegyi kereszt ellen. A Szent Gellértről elnevezett hegy tetejére tervezett kereszt ellen!
Merthogy mégiscsak egy keresztény vértanúról elnevezett hegyre kerülne a kereszt, a Szabadság-szobor talapzatára.
Az a kereszt, ami a magyar címerben, az angol zászlóban vagy a vöröskereszt jelképében is benne van, és ott senkit nem sért. Az a kereszt, ami ott van a Szabadság-szobortól pár lépésre Szent Gellért kezében, vagy a kommunista időkben befalazott Sziklatemplom előtt (mert volt már olyan időszak, amikor el akarták tüntetni a «klerikális reakció» látható megjelenéseit a Gellért-hegyen).
Azt mondják, hogy a város sokszínűsége miatt ne legyen kereszt, mert az a város szövetét megbontja.
Lenne-e itt ilyen város, ha nem lenne kereszténység? Lenne-e a sokszínűség érték, ha nem lenne kereszténység? Lenne-e a szabadság szónak olyan értelme, amit mi használunk rá, ha nem lenne kereszténység?
Valószínűleg egyik se.
Költői kérdésem, hogy
ha a «város sokszínűsége» miatt kereszt nem kerülhet ki egy szobor talapzatára, akkor mégis mi az a jelkép, ami belefér a «város sokszínűségébe»?
Mit szimbolizál a kereszt? A másokért feláldozott életet, a szeretetet, a békességet, a megbocsájtást, az irgalmat, a megváltást, azt, hogy még az ellenségemet is szeretni kell! Ez nem fér bele a sokszínűségbe? Ezek közül mi a sértő? Ha ez sértő, akkor számukra csak egy dolog elfogadható: az üresség.
És itt álljunk meg egy szóra, a kereszténység és szabadság kapcsolata okán. Ha körbenézünk a világ civilizációiban, sehol nem lett a szabadság olyan központi érték, mint a keresztény alapokra épülő euroatlanti civilizációban. Vagy ki szeretne olyan «szabadságban» élni, mint a távol-keleti szabadságfogalom, vagy a közel-keleti és észak-afrikai arab szabadság? Szerintem kevesen.
A keresztény vallási alapokból építkező kultúra adta a legnagyszerűbb szabadság fogalmat.
Ha nem lenne Európában kereszténység, akkor nem lenne ilyen fontos érték az egyének és nemzetek szabadsága sem.
Semelyik más civilizációban nem ennyire központi érték az egyéni szabadság a világon, mint a keresztény emberképre épülő civilizációban. Más civilizációkban az egyén szabadsága sokkal kevésbé érték, mint nálunk. Ezért igenis
szorosan összefügg a kereszténység és a szabadság, az európai szabadság alapja igenis a kereszténység.
Más vallásból nem született ilyen erős szabadság-fogalom‼️
A kereszt kapcsán «pillanatnyi ideológiákra» hivatkoznak. A kereszténység nem egy pillanatnyi ideológia, hanem egy kétezer éves vallás, világnézet. Pillanatnyi ideológiája a kereszténységet támadóknak van, a kereszténység állandó. Volt előttünk is és lesz utánunk is. Ennek megfelelő tisztelettel érdemes csak beszélni róla.
A kereszt tehát nem elvesz a Szabadság-szobor jelentéséből, hanem megerősíti azt.
Szimbolizálja, hogy a szabadság nem úgy önmagától van, hanem a keresztény emberképből fakad: ha mindnyájan Isten képmására teremtettünk, akkor a másik emberben is Isten képmását látom, és ezért tisztelem a szabadságát Ezért erősebb az emberi méltóság a keresztény civilizációban, mint bármelyik másikban. És az emberek szabadságából levezetve az emberek közösségének, a nemzetnek a szabadsága is érték. A kereszténység a szabadság alapja és védőpajzsa. A másokért önmagát feláldozó szeretetnek nincs régebbi és erősebb jelképe, mint a kereszt!
***
Ezt is ajánljuk a témában
Szerintük a kereszt helye a templomban van.
Kapcsolódó vélemény
Budapesté szimbolikusan és Budapesté nagyon is konkrétan.