Emellett nagy közéleti eseményeken – és egy olimpia megnyitója nagy közéleti esemény –, ha a rendezők úgymond impaktot akarnak elérni, melynek egyik módja a közismert „kulturális termékekre” való utalás, akkor
nem ismeretlen, hanem valóban közismert alkotásokra fognak utalni. Ha ugyanis nem ezt teszik, akkor az emberek nem bevonva, hanem kirekesztve érzik magukat az értelmezésből, a megértésből.
Az utolsó vacsora egyértelmű dolog, mindenki érti a nyugati világban, de talán máshol is, erre a utalni a néző bevonásával jár, műveltnek érezzük tőle magunkat; az ismeretlen holland festőkre való utalgatás azonban kirekeszt, azt érezzük, hogy egy szűk szakmai közeg még csak nem is Az utolsó vacsorával, hanem velünk gúnyolódik, minket röhög ki, saját műveltségét fitogtatja a népet lenézve, azaz nagyképű, a gőg bűnébe esik. Kommunikációs alaptétel, amit egy rendezőnek ismernie kell (persze lehet, hogy ő műveltséget akart fitogtatni, ki tudja):
bevett kulturális kódokat használunk, ha nagy tömeghez szólunk, nem bennfentes, ezoterikus utalgatásokat.
A holland festő valószínűleg még hazájában sem ismert annyira, hogy a rá való utalgatás ne legyen bennfenteskedés.
Ráadásul a posztmodern recepcióesztétika, azaz
a művészeti alkotások befogadásáról szóló kortárs elméletek nagyobb hangsúlyt helyeznek a befogadóra, mint az alkotóra,
azaz a befogadói érzékelés (tudniillik hogy mit vált ki a nézőből az alkotás, mire gondol, milyen asszociációkat vált ki belőle) egyenrangú, azzal, hogy mire utalgat és mit gondol a rendező. Ha épp nem fontosabb. Azaz
a mű önálló életre kel az alkotói szándékról leszakadva.
Ebből az következik, hogy a posztmodern recepcióesztétika szerint teljesen legitim Az utolsó vacsorán való gúnyolódást belelátni a megnyitóba, akkor is, ha nem ez volt a szándék (amit viszont kétlek).
Szóval itt a holland festőt képbe hozó megmondóembereknek van egy belvitájuk.
Összefoglalva: a holland festő képe nem hasonlít jobban az Istenek ünnepére, mint Az utolsó vacsorára. A rendező nem utalt a holland festőre, ezt külső szereplők találták ki („nyomozták ki”). Az utalást semmi sem indokolja, mivel Az utolsó vacsorára való utalás bevonja a nézőt (akkor is, ha felháborodik, a bevonás ilyen szempontból nem értékelésfüggő), az Istenek ünnepére való utalás kirekeszt a megértésből is. És a kortárs elméletek szerint a befogadói élmény és asszociációk teljesen legitimek akkor is, ha nem azonosak az alkotói szándékkal.