Nyitókép: MTI/Hegedüs Róbert
„Szép öngólt lőtt Lázár János: az ATV-nek írt válaszában a hazai InterCity-vonatok minden korábbinál több késését, 43%-ra zuhant menetrendszerűségét azzal indokolja, hogy szerinte az államtitkárságom alatt leállítottuk az InterCity-járműfejlesztési programot. Ha ez igaz is lenne, elég komolytalan érv lenne a másfél éve teljhatalommal a magyar vasutat irányító minisztertől. De a legkevésbé sem igaz.
Nézzük a tényeket! A Kormány 2022. szeptember 8-án döntött (1435/2022 sz. kormányhatározat) az általunk előkészített előterjesztés alapján, hogy 380 kocsinyi, összesen 39+10 távolsági új InterCity-szerelvény beszerzését indítja meg és hozzá 50, elsősorban hozzájuk való Siemens Vectron mozdonyt szerez be a már megkötött keretszerződés terhére. A tervet még államtitkárként jelentettem be. Ez az összes hazai IC-vonalon megoldotta volna a távolsági járművek problémáját. November végén Palkovics László lemondásával távoztam a közlekedési államtitkári feladatkörből.
Lázár János 2022. december 1-jétől tölti be a közlekedési miniszteri posztot. Alig négy héttel később, december 29-én pedig a javaslatára a fenti kormányhatározatot visszavonták, az addigra teljesen előkészített InterCity-beszerzést a közlekedési tárca visszavonta és leállította.
A mozdonybeszerzést öt hónappal később, 2023 májusában mondta vissza Lázár János, amikor azt mondta: »A járműpark felújításánál a kormány már nem számít a német Siemens cég közreműködésére, (…) már nem barátkozunk velük.«
Azóta eltelt másfél év, de sem új mozdonybeszerzés, sem új IC-kocsibeszerzés nem indult.
Értem persze, hogy mindig másra kell mutogatni, de közlekedési miniszterként ideje lenne Lázár Jánosnak felelősséget vállalnia a vasút működtetésében vallott kudarcért. A tegnap bemutatott statisztikai adatok jól mutatják, az elmúlt két év sosem látott mélyrepülést hozott a korábban sem fényes késési adatokban.”
***