Páratlan bejelentést tett a kormány: 2025-ben nagyon jól járnak a magyarok!
Az Országgyűlésnek benyújtott 2025. évi költségvetés kiemelt tétele továbbra is a családok támogatása
Miért drágultak az üzemanyagok az elmúlt hetekben, és emiatt valóban indokolt lehet-e az állami beavatkozás?
Nyitókép: Bloomberg
Az autósok maguk is megtapasztalhatták, hogy június közepén a benzinár átlépte a 600 forintos literár szintjét, az emelkedés pedig azóta is folyamatos. Emiatt a június elejei országos minimumot követően átlagosan 25 forinttal fizetünk többet egy literért, ami több mint 4 százalékos növekedés. Nagy Márton, Magyarország nemzetgazdasági minisztere a témában azt nyilatkozta az ATV-nek, hogy
ismét a szomszédos országok átlaga fölé kúsztak az árak, ezért várhatóan a kormány is napirendre tűzi a kérdést szerdai ülésén.
A miniszter hozzátette, hogy a korábban született döntés még mindig érvényben van, miszerint a hazai ellátóknak a szomszédos országok szintjén kell tartani az áraikat.
A Független Benzinkutak Szövetsége az alábbi módon nyilatkozott: „egyedül a minisztériumon múlik az üzemanyagárak csökkenése. Például az adók mérséklése sokat javítana a helyzeten.” Az ultimátumra Holoda Attila, energetikai szakértő is ráerősített kijelentésével, miszerint „az üzemanyag-forgalmazókkal szemben boszorkányüldözést folytat a kormány.” Mégis a Nemzetgazdasági Minisztérium közleménye szerint a kormány álláspontja továbbra is változatlan: „elfogadhatatlan és igazságtalan, hogy a magyar családok többet fizessenek az üzemanyagért, mint a szomszédos országok lakosai.”
Nagy Márton erre nyilatkozott úgy, hogy „ennek érvényt fogunk szerezni, vagy úgy, hogy a kiskereskedők megértik és nem játsszák ki ezt az elvárást, vagy úgy, hogy komoly szabályozói lépésekkel be fogunk avatkozni.” Hozzátette: „nem értjük ezeket az ármozgásokat, hiszen az elvárások, amik az elmúlt hónapban megszülettek, továbbra is fennállnak.”
Az áremelkedés hátterében leginkább a nemzetközi olajárak alakulása, egész pontosan a nyugati benchmark olajtermék Brent árfolyama áll. Erre pedig a legnagyobb befolyással az eszkalálódó geopolitikai konfliktusok vannak már hónapok óta. Elvégre Irán és Oroszország egyaránt rendkívül fontos szereplői a globális olajellátásnak. Ráadásul ott a keresletnövekedés; mellé az amerikai kamatcsökkentéssel kapcsolatos várakozások; arról nem is szólva, hogy egy közelgő hurrikán veszélye is növeli a piacon a kínálati aggodalmakat. Sőt, a forint teljesítménye sem elhanyagolható tényező a dollárral szemben, a magyar fizetőeszköz az elmúlt hónapban 2,4 százalékot gyengült az amerikai devizával szemben.
Mindentől függetlenül viszont még mindig nem mondható el, hogy régiós kitekintésben tényleg drágának mondható a magyar benzin, avagy nagyobb terhet rótt volna az autósokra, mint a környező országokban. Ettől függetlenül a közeljövőben, egészen pontosan a kormányülésen dőlhet el, hogy a holtankoljak.hu oldalon olvasható jelenlegi 616 forint forintos átlagár a 95-ös benzinre, illetve a 627 forintos gázolaj átlagára valóban 618 forintre és 631 forintra emelkedik-e, de közben ezek az összegek helytől függően napi többször is változhatnak.