Nyitókép: Akos Stiller/Bloomberg via Getty Images
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egy sajtótájékoztató keretein belül fontos bejelentéseket tett a nem régiben visszaszerzett budapesti repülőtérről.
Mint ismert: közel húsz év után kerül ismét a magyar állam tulajdonába a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, amelynek átadásáról tartott sajtóeseményen Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter mellett a francia társtulajdonos, Vinci Airports vezérigazgatója, Nicolas Notebaert is beszédet mondott.
Nagya Márton a beszéde elején hangsúlyozta: újra nemzeti központi tulajdonba került a reptér. „Nagyon örülök, hogy itt állhatok a magyar állam nevében,
mert az azt jelenti, hogy a magyar állam ezt a repteret bizony megvette”
– fogalmazott, majd hozzátette: a francia társbefektető kiváló partner, akinél tapasztaltabbat nem lehetett volna választani.
A vételár 3,1 milliárd euró volt, a hitel mögötte pedig 1,44 milliárd euró
– világított rá Nagy Márton, majd azt is elárulta: összességében 80 százalékos részesedést szerzett a magyar állam.
A reptér jövőképe
Nagy Márton a repülőtér jövőképét illetően kifejtette: a magyar állam piaci befektetőként vett részt a tranzakcióban, így számos jogi iroda segítségét vette igénybe.
„Teljes egészében piaci alapokon nyugszik ez a befektetés” – szögezte le.
Azt is hozzátette: a magyar állam nem üzemelteti majd a repteret, hanem azt inkább hozzáértő piaci befektetőkre bízza,
az állam tehát csak pénzügyi és stratégiai befektetőként van jelen.
A miniszter szerint a társtulajdonos Vinci egy hatalmas cég, amely hatalmas tudással rendelkezik e téren.
„A jelenlegi 15 millióról 2030-ra közel húszmillióra szeretnék növelni az utasszámot, 2040-re pedig a 25 milliós utasforgalmat céloztunk meg. A reptér az ország kapuja, és a legnagyobb mértékben járul hozzá a belföldi turizmushoz” – húzta alá a miniszter, hozzátéve, hogy a turizmus mellett az áruforgalom lebonyolítása is kiemelkedő feladata a reptérnek.
Új terminál építése
A miniszter azt is hangsúlyozta, hogy a magyar állam és a társbefektető is nagyon fontosnak tartja a reptér fejlesztését,
így egy új terminál megépítését tervezik, természetesen a hozzá tartozó kiszolgáló létesítményekkel.
Nagy Márton elismerte: jelenleg méltatlan a reptér megközelítése, ezért az állam feladata, hogy fejlessze az infrastruktúrát – ebbe beletartozik a gyorsforgalmi út, a vasút és a reptéren kívüli hotelek, illetve parkolók fejlesztése is.
A Vinci vezérigazgatója nagyon fontosnak nevezte a turizmus fejlesztését az infrastruktúra szempontjából. Megköszönte egyúttal a bizalmat, hogy csatlakozhattak partnerként, úgy látja, nagyon gyorsan és hatékonyan sikerült ezt a tranzakciót megvalósítani. Németországban, Csehországban, Görögországban és az Egyesült Királyságban is jelen vannak, összesen 5 milliárd eurós forgalommal rendelkeznek, és egymilliárd eurós beruházási szinttel. Idén ünnepelték húsz éves fennállásukat, ez alatt az idő alatt 75 repülőtér került az üzemeltetésükbe – számolt be a Világgazdaság.