A vérontás után a keresztesek aztán elérzékenyülve vonultak át az Úr sírjához imádkozni. Ez a kronológia igen furcsán hangzik. Mondhati, groteszk.
Ez a történet a középkori vallásosság talán legszélsőségesebb megnyilvánulása.
Nyilvánvalóan sosem lett volna keresztes hadjárat, ha nincsen meg az a vallásos lelkület, amely ilyen mértékű lelkesedéssé tud válni. A harcosok, akik elindultak a Szentföldre, hittek abban, amit csináltak. Ismerjük azt a keresztes jelmondatot, hogy „Deus lo vult!”, ami annyit tesz ófranciául, hogy „Isten így akarja”, vagy „Isten akarata”. A hadjáratokat elsősorban a vallási, a hitéleti motiváció indította el és ez a vallási motiváció tartotta életben. Ez a fanatizmus mindkét fél körében jellemző volt. Ugyanakkor mindkét oldalon megtaláljuk azokat is, akik jóval toleránsabbak voltak. Nem igaz az, hogy minden keresztes vagy muszlim vérszomjas fenevad lett volna.
A vallási fanatizmus viszont egyértelműen az egyik a mozgatórugó volt, ez mutatkozott meg abban, hogy a vérfürdő után a katonák rögtön imádkoztak, és imáikban még akár Isten bocsánatát is kérték.
Ezek szerint az nem teljesen igaz, hogy ezt a mészárlást utólag mindenki helyeselte, beleértve az elkövetőket is. Az Egyház hogyan állt hozzá?
Két fontos egyházi szereplő nem élte meg Jeruzsálem bevételét. II. Orbán pápa ugyan még élt a város bevétele napján, de mire a hír Rómába eljutott, már elhunyt. Ő volt az a pápa, aki az első keresztes hadjáratot meghirdette. A másik pedig,
akit Jeruzsálem pátriárkájának szánt a nyugati egyház, ő Monteil-i Adhemar, Le Puy püspöke.
A pápa őt bízta meg a keresztes hadjárat szervezésével, koordinálásával. A keresztes hadjárat ugyanis nemcsak katonai offenzíva volt, hanem társadalmi és vallási mozgalom is, amelyhez Adhemar biztosította a pápai jelenlétet.
A püspök kiváló szervezői képességekkel bírt és hatalmas népszerűségnek örvendett a seregben. Becsületes, imádságos életet élő ember volt. Sajnos út közben, 1098-ban tífuszjárvány következtében meghalt. Könnyen lehet, ha Adhemar jelen van a jeruzsálemi ostromnál, akkor ez a mészárlás nem történik meg. Ezt abból lehet sejteni, hogy a püspök egészen a haláláig nagyon ügyesen bánt a kardforgatókkal és adott esetben képes volt arra is, hogy megfékezze őket. Személy szerint úgy hiszem, Adhemar megakadályozta volna az 1099-es vérfürdőt.
Így viszont az ostrom csúfos történetként vonult be a történelembe.
Az igazság kedvéért azt is meg kell említeni, hogy a hadjárat következtében létrejövő keresztes államokban a korhoz képest nagyfokú vallási tolerancia volt jellemző.
A muszlimok és a zsidók szabadon gyakorolhatták a vallásukat, meggazdagodhattak és akár alacsonyabb szintű hivatalokhoz is hozzájutottak. A korban szokatlanul igazságos ítélkezés zajlott a jeruzsálemi udvarban. Ha kellett, templomos lovagokat is felkötöttek, ha megszegték a törvényeket. A keresztény bíróságok minden további nélkül ítélkeztek muszlimok vagy zsidók javára keresztényekkel szemben.
Névjegy
Kovács Örs történész, történelemtanár, a Rubicon Intézet tudományos munkatársa. A Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium történelem–francia szakos tanára, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia megbízásából készített középiskolai történelemtankönyv-sorozat főszerkesztője és egyik szerzője, több szakmai bizottság tagja. Fő kutatási területe a magyar–francia kapcsolatok alakulása a XX. században.