Megint amatőr módon hangol a honvédség ellen a balos média

2024. június 17. 12:11

A honvédség Afrikába repült gépe szerintük direkt tűnt el a radarról, miközben nem ismerik az afrikai repülőfigyelési problémákat.

2024. június 17. 12:11
A Magyar Honvédség Airbus A–319-es gépe

Fotó: MTI/Ujvári Sándor

A fejletlen térségekben nagy valószínűséggel fordul elő, hogy egy repülő nem látszik az online légiforgalmi adatbázisokban, méghozzá azért, mert az adott körzetben nincsenek olyan, civilek által üzemeltetett vevőeszközök, amelyek foghatnák a repülőgép transzponder jeleit – reagált a Magyar Nemzet megkeresésére Galgóczy Ferenc légiközlekedési szakértő, akit a 24.hu-n megjelent cikkel kapcsolatban kérdeztek. 

A portál ugyanis azt írta: a honvédség Airbus A–319-es gépe Afrikába repült, és három napon át nem volt követhető a nyilvános repüléskövető oldalakon.

A 24.hu szerint Afrikába repült, és három teljes napon át nem volt látható a nyilvános repüléskövető oldalakon. Mint kifejtették, a gép június 5-én este indult útnak a kecskeméti katonai repülőtérről, és Afrika felé vette az irányt. A repülő Tuniszban landolt, ahonnan hamarosan tovább indult déli irányba.

A 140 utas befogadására alkalmas gép Tunézia légterében tízezer méter fölötti magasságban repült, amikor éjfél előtt eltűnt a nyilvános repüléskövető oldalakról. Minden bizonnyal kikapcsolták a gép jeladóit, mert három napig nem bukkant fel a radaron, nem volt követhető, hogy merre jár – vonta le a következtetést a lap, hozzátéve, hogy a gép csak szombaton este tűnt fel újra, Tunézia déli határvidékéről egyenesen a kecskeméti bázisra tért vissza.  

„A megjelent írás vagy félrevezető, vagy a legelemibb szakmai ismeretek hiányában született, amely így 

feleslegesen szenzációhajhász, legfeljebb a konteó hívőknek nyújt izgalmas témát” 

– összegezte véleményét Galgóczy Ferenc a Magyar Nemzet számára.

A légiközlekedési szakértő szerint a fejletlen térségekben nagy valószínűséggel fordul elő, hogy egy repülő nem látszik a civil légiforgalmi adatokon, méghozzá azért, mert az adott körzetben nincsenek olyan, civilek által üzemeltetett vevőeszközök, amelyek foghatnák a repülőgép transzponder jeleit.

Kifejtette: a köznyelvben csak radarkövető oldalnak hívott oldalak olyan, úgynevezett ADS-B Exchange oldalak, 

amelyek működése teljesen civil felhasználók adatain alapul.

A szakértő azt mondta, a rendszer hasonló elven működik, mint az amatőr időjárás-jelentés, amikor a felhasználók a saját eszközeikkel észlelt jeleket, adatokat töltik fel a meteorológia rendszerébe, ami azt összegzi és megjeleníti. Hozzátette: az interneten pár dollárért kapható ADS-B vevő érzékeli és feltölti valamelyik online rendszer adatbázisába a repülőgépek transzponder jeleit, amelyek egyediek, konkrét repülőgépekhez vannak hozzárendelve.

„A repülőgépek ezt már a gurulás megkezdésekor elkezdik sugározni, hiszen a légiforgalom irányítása e transzponderek működésén alapul. A repülés alatt folyamatosan sugároz, és ez a földről vehető, akár amatőr eszközökkel is. Ha valahol nincs róla jel, akkor az minden bizonnyal azért van, mert a környéken a földön biztosan nincs telepítve amatőr ADS-B vevő, ami tovább küldhetné az adatokat az ismert, nagyközönség számára elérhető online rendszerekbe” – zárta gondolatait a szakértő.

A Magyar Nemzet megnézte a Flightradar nevű oldalon az 1, 284 millió négyzetkilométer alapterületű Csád légterét (Magyarország 93 ezer négyzetkilométer), és beszámolója szerint mindössze két repülőgépet lehetett látni az ország légterében, miközben a valós szám ennél feltételezhetően jóval magasabb.

Ezt is ajánljuk a témában

 

Összesen 332 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
llnnhegyi
2024. augusztus 29. 22:16
A rohadt életbe! Már megint Csád! Mikor felejti el már végre az összes kormánytag Csád-ot? Merényletre, balesetre, incidensre várnak? Semmi keresni valónk nincs háborús övezetben. Szalay Bobri Kristóf honvédelmi minisztert rúgják már ki! Minden repülést,odautazást tiltani kell! Szijjártó Péter Uram! Alszol????!!!!
august
2024. június 17. 16:57
El nem tudom képzelni, hogy mi a lótúróért követi az ellenzék a katonai gépeket, és a kormánygépeket a radaron? Tán a titkosszolgálatnak is ,meg a kémeknek is ilyen jeladókkal kéne közlekedniük, mert az ellenzék mindenről tudni akar. Csak mellékesen jegyzem meg az USA-Izraeli szolgálatok ilyesmi információ ismeretében vadászták le az iráni tábornokokat. Miféle játszma részesei a hazai ellenzéki alakulat, és amúgy kinek szállítják az ilyen "érzékeny" katonai, és nemzetbiztonsági adatokat? Amúgy nem csak a légteret figyelik, hanem az embereket is, Fideszeseket, NER lovagokat, azok családtagjait, ahogy régebben szokták mondani, földön, vizen levegőben is. Némelyik ellenzékiről meg azt hisszük, hogy árva gyerek, másokról meg azt sem, hogy a világon van.
Akitlosz
2024. június 17. 16:50
Ennél nagyobb gondja a honvédségnek sohase legyen!
Osztap_Bender
2024. június 17. 15:21
Úgy gondolja a "szagértő elvtárs", hogy a flightradar24 és a hozzá hasonló honlapok magánemberek trafikban vásárolt szenzoraival követik a világ légiforgalmát? Nos itt egy szakmai meghatározás az ADS-B technikáról: www.flightaware.com/adsb/ A chrome lefordítja neked érthető módon a dolgot. Utána még nézelődhetsz is a fightaware.com oldalon az éppen folyó forgalomról..
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!