Lázár János elárulta, mi lesz a következő „nagy tervük” Budapesttel
Az építési és közlekedési miniszter a Fidesz-KDNP pestszentimrei utcafórumán válaszolt kérdéseinkre.
A tárcavezető a Portfoliónak azt is kijelentette, „Magyarország nem akar pusztán leányvállalat lenni”.
Nyitókép: Mandiner / Földházi Árpád
Lázár János építési és közlekedési miniszter nemrég interjút adott a Portfoliónak.
A miniszter a lapnak kijelentette, hogy „a kínai elnök látogatása nem a magyar függetlenség feladásáról szól, hanem pont a magyar szuverenitás erősítését jelenti”.
Majd aláhúzta:
a kínai-magyar kapcsolatok erősítése nem politikai rögtönzés alapján történik, tudatos stratégia szerint halad előre”.
De az interjú során szóba került a Budapest-Belgrád vasútvonal, a V0 vasútvonal kínai megvalósítása, általánosságban a kínai tőke szerepe, az autóúthálózat fejlesztése, valamint az orosz-ukrán háború következményei. Illetve a várható szimbolikus jelentőségű beruházások a szűk költségvetési keretek közepette.
A miniszter azt is elárulta, hogy
2025 nyarára kész lesz a Budapest-Belgrád vasútvonal teljes vasúti pályája.
Arra a kérdésre, hogyan van hatással Magyarországra, azon belül a magyar gazdaságra a szomszédban több mint két éve zajló háború, Lázár azt válaszolta, hogy „a háború mindent megváltoztatott.
Nyugat-Európa most a bambaság évtizedeiből ébredezik.
A világjárvány előtti évtizedek ugyanis elandalították Európát, most viszont sorozatban jönnek az ébresztő pofonok: a már említett Covid után az energiaválság és a háború, ami mára sajnos a teljes közösség biztonsági architektúráját veszélyezteti.
Egyes nyugati nagyhatalmak fegyvereket akartak exportálni, de végül a konfliktust importálják
– ha csak az utolsó pillanatban józan észre nem térítjük őket”.
„A háború Magyarországra sokszorosan hatással van. Amellett, hogy az ukránokkal való együttérzés nem is lehet vita tárgya, a kialakulóban lévő új, globális rendben mernünk és képesnek is kell lennünk megfogalmazni a nemzeti érdekeinket. Aztán persze ki is állni értük” – jelentette ki a tárcavezető.
Ezt is ajánljuk a témában
Az építési és közlekedési miniszter a Fidesz-KDNP pestszentimrei utcafórumán válaszolt kérdéseinkre.
Lázár János arról is szólt, hogy „az egész térség sokkal bizonytalanabb, törékenyebb lett, mint akár a világjárvány után volt. Mindezek nyomán
újra kell tervezni a magyar politikát, az egész nemzetstratégiánkat.
Az építési és közlekedési miniszter leszögezte, „Magyarországnak csak az szolgálja a nemzeti érdekeit, ha kimarad a háborúból és megőrzi mozgásterét, illetve közvetítői képességét a kialakulóban lévő új blokkok közt.
A blokkosodás legalább olyan veszélyes Magyarországra nézve, mint a háború,
ugyanakkor szerintem Európa is veszítene azzal, ha a magyarokat arra kényszerítené, hogy adják fel ezt a hídszerepüket. A maguk módján a nyugatiak és a keletiek is integrációban gondolkodnak” – jelentette ki, majd hozzűfűzte,
Magyarország azonban sem itt, sem ott nem akar pusztán »leányvállalat« lenni, hanem szuverén ország akar maradni,
amely érdekvezérelt módon működik együtt a gazdasági partnereivel”.
Ezt is ajánljuk a témában
A Jelennek adott interjút az építési és közlekedési miniszter, aki szerint Novák Katalin a saját pecsenyéjét sütögette, az országnak pedig kevésbé polarizáló politikusokra volna szüksége.
A beszélgetés során arra is kitértek, hogy miért lehet fontos Kína számára Magyarország. Lázár János itt elmondta, „uniós tagállam vagyunk, amely bizonyos technológiákat ellenőrzött formában – tehát az európai szabályok és érdekek betartása, illetve betartatása mellett – beenged a piacára. Például a Budapest - Belgrád vasútvonalnak kínai biztosítóberendezés lesz az agya, ami az első ilyen az Európai Unió területén. Ez nyilván fontos Kínának, miközben ebből Magyarország is gazdasági előnyre tehet szert, hiszen ez az első ilyen vállalkozás, és ezért viszonylag olcsón jutunk hozzá ehhez a csúcstechnológiához. Maradva a Budapest-Belgrád vasútvonalnál,
a kínai tőke alapvető fontosságú, hiszen a vasútépítés nehezen vagy igen drágán finanszírozható.
Ehhez ma szinte lehetetlen forrást találni Európában” – magyarázta a miniszter.
Ezt is ajánljuk a témában
„A 21. századot meg akarjuk nyerni, de ehhez a győzelemhez a világ legmodernebb technológiájára is szükség van” – jelentette ki a miniszterelnök.
A teljes interjút ITT olvashatja.