A nyitóképen diákok a magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségi vizsgán a zalaegerszegi Báthory István Technikumban 2024. május 6-án. Fotó: MTI/Katona Tibor
A pontban reggel kilenckor kezdődő vizsgán középszinten 73 472 gimnazista adott számot tudásáról, míg emelt szinten 2066-an érettségiztek. Az idei évi vizsgasorozat különlegessége, hogy ez lesz az első olyan évfolyam, akik már az új 2020-as Nemzeti alaptanterv szerint vizsgáznak. Az írásbeli érettségi két részből áll: az elsőben egy 40 pontos szövegértési-nyelvtani feladatsor várta a diákokat, ezt követte egy 20 pontos irodalmi teszt, ami a korábbi gyakorlati szövegalkotást váltja, erre összesen 90 perc jut.
A második részben 150 perc jut középszinten egy 500-800 szavas műelemzésre, valamint egy témakifejtő esszére, amivel 60 pontot lehet szerezni. Az Eduline tájékoztatása szerint a helyesírásért és külalakért pedig idén először nem extra pontok járnak, hanem pontlevonás.
Ezt kellett tudni
A hétfői írásbeli érettségi első felében volt feladat memoriterről, szerepelt a feladatok között Antigoné és Ady Endre is, a diákoknak egy lyukas szöveges feladatként többek között ki kellett egészíteniük egy kapott költeményt, valamint szereplők nevei alapján meghatározni egy adott mű címét, műfaját és annak szerzőjét. A második feladatban a diákoknak Karinthy Frigyes Az olasz fagylaltos című novelláját kellett elemezniük középszinten, akik viszont nem műelemzést választottak, azoknak Babits Mihály költészetéről kell egy általános témakifejtő esszét írniuk.
A Mandiner által megkérdezett pedagógus szerint az idei magyarérettségi se könnyebb, se kifejezetten nehezebb nem volt, mint az ezt megelőzőek. Lózsi Tamás, az ELTE Tanító- és Óvóképző Karának egyetemi adjunktusa lapunknak az érettségit elemezve felidézte, hogy a tavalyi vizsgasorban még szerepelt a gyakorlati szövegalkotás, ehhez képest most egy irodalmi teszt került be az első feladatsorba.
Ez nem érhette meglepetésként a diákokat, régóta tudni, hogy ez lesz a követelményrendszer. Arról lehet vitatkozni, mennyire jó ez a változtatás vagy mennyire nem”
– tette hozzá az egyetemi tanár, aki személy szerint sajnálja, hogy kikerült a gyakorlati szövegalkotás, ami vagy érvelés volt vagy egy ajánlólevél megírása, Lózsi Tamás szerint ezek a feladatok fontos kompetenciákat mértek. „Ezzel szemben most ugye van egy irodalmi teszt tulajdonképpen, ami más jellegű tudást mér” – tette hozzá. Az első feladatban szereplő feladatokhoz, amelyekben Antigoné és Ady is szerepelt, Lózsi Tamás úgy véli, hogy ezek azért a törzsanyaghoz tartozó témák.