Vármegyebérlet: Most mit csináljak? Megvegyem? Ne vegyem? Mennyit is spórolhatok ezzel?
Minden, amit a vármegye- és országbérletről tudni érdemes.
Évtizedek óta nem látott reformokkal startol a március. De mit jelent az úgynevezett tarifaközösség, mit hoz az új tarifarendszer és a Budapest-bérlet a tömegközlekedésben? Ennek jártunk utána!
Radikális változások a tömegközlekedésben: március 1-ével indul az úgynevezett tarifaközösség, az új tarifarendszer a Budapest-bérletet is érinti.
Az elmúlt évtizedek legjelentősebb tarifareformja az ország- és vármegyebérletek tapasztalataira épít, – olvasható a Vasutas Magazin oldalán –, merthogy a tavaly májusban bevezetett díjtermékek sikere azt mutatta: igény és lehetőség is van a tarifarendszer érdemi egyszerűsítésére, a közösségi közlekedés elérhetőbbé tételére.
Ezt is ajánljuk a témában
Minden, amit a vármegye- és országbérletről tudni érdemes.
Az eddigi 15 bérletkonstrukció helyett mindössze kettő marad, a vármegye- és az országbérlet,
a kilométer alapú bérletek megszűnnek.
A kedvezményrendszer egyszerűsödik: az 65 helyett mintegy 20 kedvezménytípus lesz. Az új bérletrendszerben például csupán kétféle tarifa van: a teljesárú és a 90 százalékos kedvezményt adó. (Utóbbira jogosultak például a diákigazolvánnyal rendelkező diákok.)
A bérleteknek március 1-étől elérhető lesz immár a napijegy változata is.
Ezek a 24 órára szóló Vármegye24 és Magyarország24 nevű díjtermékek. Az egész országra érvényes Magyarország24 és a minden vármegyében elérhető Vármegye24 napijegy díjszabása kedvező, egyetlen napijeggyel lehet utazni a távolsági buszokon, vonatokon és HÉV-eken. A két napijegy között azonban van egy jelentős különbség:
A tarifareformnak köszönhetően
az új tarifarendszerben a 14 év alatti gyermekek és a fogyatékkal élők éppúgy díjmentesen, azaz ingyen utazhatnak a helyközi közlekedésben, mint a nyugdíjasok vagy a nyugdíjszerű ellátásban részesülő utasok.
A 14 és 25 közötti fiatalokon kívül a közalkalmazottak továbbra is válthatnak 50 százalékos kedvezménnyel menetjegyet, például a pedagógusok, az egészségügyi dolgozók, tűzoltók.
Márciustól kezdve megszűnik a 90, a 33 és a 20 százalékos kedvezménykulcs, ezáltal – a teljesárú és a díjmentes változat mellett – csakis az 50 százalékos kedvezményt adó menetjegyek maradnak meg.
De mint jeleztük fentebb,
az ország- és vármegyebérletek esetében nincs 50 százalékos változat, bérletekből kizárólag teljesárút vagy – jogosultság esetén – 90 százalékos kedvezményt adó változatot lehet vásárolni.
Még egyszerűbben:
További részletekről IDE kattintva tájékozódhat.
Lázár János építési és közlekedési miniszter tartotta szavát, március elején elstartol a tarifaközösség.
Ám ez Karácsony Gergely baloldali főpolgármester programjában is szerepelt, mégpedig a következőképpen: „Regionális kooperációt kezdeményezünk a megerősített BKK, a MÁV és a Volánbusz között, valamint egységes jegy- és bérletrendszer bevezetéséért fogunk dolgozni Budapesten és az agglomerációban” – emlékeztette követőit a városvezető, bár igaz, egy fél mondat kimaradt idei, kapcsolódó Facebook-bejegyzéséből, mégpedig ez: „már rövid távon is”.
Négy év nem volt elég a főpolgármesternek és stábjának a tarifaközösség kialakítására,
de a választások előtt alig pár hónappal, némi huzavonát követően sikerült megegyeznie a szaktárcával. Karácsony ma már a Lázár által elindított tarifaközösséggel kampányol.
Ezt is ajánljuk a témában
Korábbi önmagával és az általa kinevezett cégvezetővel is ellentmondásba keveredett a főpolgármester.
Mi volt ez a huzavona? Minden előzetes egyeztetés, utastájékoztatás nélkül a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) járatritkítást vezetett be januárban: hétfői és pénteki napokon csúcsidőben több sűrűn közlekedő járat menetrendje is változott Budapesten.
A baloldali városvezető szerint nem történt ilyen, majd elismerte, hogy mégis, mivel a „home office-nak és a rugalmas munkabeosztásnak köszönhetően az átlagosnál kevesebben utaznak”. A kezdeti tapasztalatok ezt megcáfolták: tumultus alakult ki a „járatritkított” viszonylatokon. A BKK előbb azt kommunikálta, nincs semmi borzasztó a járatritkításokban, pénzügyi kényszert – pénzspórolást, úgy 200–250 millió forintot emlegetett a fővárosi cég.
Majd jött a BKK-vezér nagy port kavart kijelentése. Walter Katalin úgy magyarázta a járatritkításokat és az azokkal kapcsolatos egyeztetések elmaradását, hogy az utasokat ebbe a folyamatba nehéz lett volna bevonni, mert az olyan, mintha „hálaadás előtt megkérdeznék a pulykát, hogy mi legyen vele”. Lemondása ugyan elmaradt, de a járatritkítást visszavonták.
Megjegyzendő, a járatritkítással 200–250 millió forint spórolást remélt a baloldali városvezetés, viszont egyes számítások szerint többmilliárdos bevételkiesés várhat a BKK-ra, mások mellett azért, mert a fővárosi cég is csökkenti tarifáit.
Az új tarifarendszer része az a megállapodás,
amely március 1-jétől Budapesten és a főváros agglomerációjában teszi egyszerűbbé, olcsóbbá és igazságosabbá a közösségi közlekedést.
A tarifareformnak köszönhetően a vidékről ingázók az országbérletükkel immár a fővároson belül, a BKK járatain is utazhatnak, az agglomerációból ingázók pedig a Pest-vármegyebérletükkel szintén használhatják a budapesti buszokat, trolikat, villamosokat és metrókat.
Azok az utasok, akik Budapest-bérlettel (BKK) rendelkeznek, márciustól a főváros közigazgatási határain belül utazhatnak a MÁV-START vonatain, a MÁV-HÉV és a Volánbusz-járatain is, a korábban megszokott módon. Ezek a bérletek a budapesti állomások és megállóhelyek között 2. kocsiosztályon még a feláras járatokon is érvényesek: ebben az esetben ráadásul helyjegy váltása nélkül.
A BKK 24 és 72 órás napijegyei Budapest közigazgatási határán belül a BKK járatai mellett érvényesek a Volánbusz (kék) környéki és (sárga) regionális buszjáratain, a MÁV-HÉV járatain, valamint minden MÁV-START-vasútjáraton Budapesten belüli utazás esetén a 2. kocsiosztályon.
A BKK vonaljegye és időalapú jegyei érvényesek a BKK-járatokon, valamint Budapest közigazgatási határán belül a Volánbusz (kék) környéki buszjáratain és a MÁV-HÉV járatain.
Vármegyebérlet (havibérlet):
Országbérlet (havibérlet):
Vármegye24 (napijegy):
Magyarország24 (napijegy):
Budapest-bérlet (havibérlet):
Nyitókép forrása: MTI