Tömegközlekedés: földrengésszerű változások jönnek – átláthatóbb, olcsóbb lesz az új tarifarendszer és a Budapest-bérlet

2024. február 29. 21:00

Évtizedek óta nem látott reformokkal startol a március. De mit jelent az úgynevezett tarifaközösség, mit hoz az új tarifarendszer és a Budapest-bérlet a tömegközlekedésben? Ennek jártunk utána!

2024. február 29. 21:00
Nagy Gábor
Nagy Gábor

Radikális változások a tömegközlekedésben: március 1-ével indul az úgynevezett tarifaközösség, az új tarifarendszer a Budapest-bérletet is érinti.

tömegközlekedés
Budapesti tömegközlekedés, 2015. június 22. Vonatok a Rákospalota-Újpest vasútállomáson 2015. június 22-én. A Nyugati pályaudvar július 5-én éjfélig zárva lesz karbantartási és felújítási munkák miatt. A MÁV a vonatokat Rákospalota-Újpest, Rákosrendezõ, Zugló, Kelenföld, illetve Kõbánya-Kispest vasútállomásra irányítja át. MTI Fotó: Máthé Zoltán

 

Tömegközlekedés: mit tud az új tarifareform?

 

Az elmúlt évtizedek legjelentősebb tarifareformja az ország- és vármegyebérletek tapasztalataira épít, – olvasható a Vasutas Magazin oldalán –, merthogy a tavaly májusban bevezetett díjtermékek sikere azt mutatta: igény és lehetőség is van a tarifarendszer érdemi egyszerűsítésére, a közösségi közlekedés elérhetőbbé tételére.

Ezt is ajánljuk a témában

Az eddigi 15 bérletkonstrukció helyett mindössze kettő marad, a vármegye- és az országbérlet,

a kilométer alapú bérletek megszűnnek.

A kedvezményrendszer egyszerűsödik: az 65 helyett mintegy 20 kedvezménytípus lesz. Az új bérletrendszerben például csupán kétféle tarifa van: a teljesárú és a 90 százalékos kedvezményt adó. (Utóbbira jogosultak például a diákigazolvánnyal rendelkező diákok.)

A bérleteknek március 1-étől elérhető lesz immár a napijegy változata is.

Ezek a 24 órára szóló Vármegye24 és Magyarország24 nevű díjtermékek. Az egész országra érvényes Magyarország24 és a minden vármegyében elérhető Vármegye24 napijegy díjszabása kedvező, egyetlen napijeggyel lehet utazni a távolsági buszokon, vonatokon és HÉV-eken. A két napijegy között azonban van egy jelentős különbség:

  • a 24 órás jegy országos változatával a helyjegyköteles vonatokon is lehet utazni (természetesen csak külön megváltott helyjegy birtokában);
  • a Vármegye24 napijeggyel viszont erre nincs lehetőségi, vármegyei napijeggyel pusztán olyan vonatokon lehet utazni, amelyekre nem kell helyjegy;
  • ezek a napijegyek csakis kizárólag a helyi közlekedésben (vonatok, hévek, kék és sárga volánbuszok teljes vonalán) vehetők igénybe, így például a BKK járatain nem érvényesek;
  • de Budapesten belüli utazás esetén mindkét napijegy érvényes még az InterCity-vonatokra is – ráadásul ebben a kivételes helyzetben helyjegy váltása nélkül.

 

Tömegközlekedés: mi változik a MÁV-on, a Volánbuszon és a HÉV-en?

 

A tarifareformnak köszönhetően

az új tarifarendszerben a 14 év alatti gyermekek és a fogyatékkal élők éppúgy díjmentesen, azaz ingyen utazhatnak a helyközi közlekedésben, mint a nyugdíjasok vagy a nyugdíjszerű ellátásban részesülő utasok.

A 14 és 25 közötti fiatalokon kívül a közalkalmazottak továbbra is válthatnak 50 százalékos kedvezménnyel menetjegyet, például a pedagógusok, az egészségügyi dolgozók, tűzoltók.

Márciustól kezdve megszűnik a 90, a 33 és a 20 százalékos kedvezménykulcs, ezáltal – a teljesárú és a díjmentes változat mellett – csakis az 50 százalékos kedvezményt adó menetjegyek maradnak meg.

De mint jeleztük fentebb,

az ország- és vármegyebérletek esetében nincs 50 százalékos változat, bérletekből kizárólag teljesárút vagy – jogosultság esetén – 90 százalékos kedvezményt adó változatot lehet vásárolni.

Még egyszerűbben:

  • menetjegyek: teljesárú, félárú vagy díjmentes;
  • bérletek: teljesárú vagy 90 százalékos.

További részletekről IDE kattintva tájékozódhat.

 

Mi lesz a főváros és az agglomeráció tömegközlekedésével?

 

Lázár János építési és közlekedési miniszter tartotta szavát, március elején elstartol a tarifaközösség.

Ám ez Karácsony Gergely baloldali főpolgármester programjában is szerepelt, mégpedig a következőképpen: „Regionális kooperációt kezdeményezünk a megerősített BKK, a MÁV és a Volánbusz között, valamint egységes jegy- és bérletrendszer bevezetéséért fogunk dolgozni Budapesten és az agglomerációban” – emlékeztette követőit a városvezető, bár igaz, egy fél mondat kimaradt idei, kapcsolódó Facebook-bejegyzéséből, mégpedig ez: „már rövid távon is”.

Négy év nem volt elég a főpolgármesternek és stábjának a tarifaközösség kialakítására,

de a választások előtt alig pár hónappal, némi huzavonát követően sikerült megegyeznie a szaktárcával. Karácsony ma már a Lázár által elindított tarifaközösséggel kampányol.

Ezt is ajánljuk a témában

Mi volt ez a huzavona? Minden előzetes egyeztetés, utastájékoztatás nélkül a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) járatritkítást vezetett be januárban: hétfői és pénteki napokon csúcsidőben több sűrűn közlekedő járat menetrendje is változott Budapesten.

A baloldali városvezető szerint nem történt ilyen, majd elismerte, hogy mégis, mivel a „home office-nak és a rugalmas munkabeosztásnak köszönhetően az átlagosnál kevesebben utaznak”. A kezdeti tapasztalatok ezt megcáfolták: tumultus alakult ki a „járatritkított” viszonylatokon. A BKK előbb azt kommunikálta, nincs semmi borzasztó a járatritkításokban, pénzügyi kényszert – pénzspórolást, úgy 200–250 millió forintot emlegetett a fővárosi cég.

Majd jött a BKK-vezér nagy port kavart kijelentése. Walter Katalin úgy magyarázta a járatritkításokat és az azokkal kapcsolatos egyeztetések elmaradását, hogy az utasokat ebbe a folyamatba nehéz lett volna bevonni, mert az olyan, mintha „hálaadás előtt megkérdeznék a pulykát, hogy mi legyen vele”. Lemondása ugyan elmaradt, de a járatritkítást visszavonták.

Megjegyzendő, a járatritkítással 200–250 millió forint spórolást remélt a baloldali városvezetés, viszont egyes számítások szerint többmilliárdos bevételkiesés várhat a BKK-ra, mások mellett azért, mert a fővárosi cég is csökkenti tarifáit.

Az új tarifarendszer része az a megállapodás,

amely március 1-jétől Budapesten és a főváros agglomerációjában teszi egyszerűbbé, olcsóbbá és igazságosabbá a közösségi közlekedést.

A tarifareformnak köszönhetően a vidékről ingázók az országbérletükkel immár a fővároson belül, a BKK járatain is utazhatnak, az agglomerációból ingázók pedig a Pest-vármegyebérletükkel szintén használhatják a budapesti buszokat, trolikat, villamosokat és metrókat.

Azok az utasok, akik Budapest-bérlettel (BKK) rendelkeznek, márciustól a főváros közigazgatási határain belül utazhatnak a MÁV-START vonatain, a MÁV-HÉV és a Volánbusz-járatain is, a korábban megszokott módon. Ezek a bérletek a budapesti állomások és megállóhelyek között 2. kocsiosztályon még a feláras járatokon is érvényesek: ebben az esetben ráadásul helyjegy váltása nélkül.

A BKK 24 és 72 órás napijegyei Budapest közigazgatási határán belül a BKK járatai mellett érvényesek a Volánbusz (kék) környéki és (sárga) regionális buszjáratain, a MÁV-HÉV járatain, valamint minden MÁV-START-vasútjáraton Budapesten belüli utazás esetén a 2. kocsiosztályon.

A BKK vonaljegye és időalapú jegyei érvényesek a BKK-járatokon, valamint Budapest közigazgatási határán belül a Volánbusz (kék) környéki buszjáratain és a MÁV-HÉV járatain.

 

Mi mennyibe fog kerülni márciustól a tömegközlekedésben?

 

Vármegyebérlet (havibérlet):
 

  • A teljesárú vármegyebérlet 9450 forintba, a tanuló vármegyebérlet pedig 945 forintba kerül.


Országbérlet (havibérlet):
 

  • A teljesárú országbérlet 18900 forintba, a tanuló országbérlet pedig 1890 forintba kerül.


Vármegye24 (napijegy):
 

  • A Vármegye24 napjegy 999 forintba kerül.


Magyarország24 (napijegy):
 

  • A Magyarország24 napijegy 4999 forintba kerül.


Budapest-bérlet (havibérlet):
 

  • A Budapest-bérlet 8950 forintba kerül a magánszemélyek számára.
  • A további teljes árú bérletek ára igazodik a változáshoz: a félhavi, a negyedéves és az éves Budapest-bérleteket is, amelyek március 1-jétől 6300 helyett 5950, 28 500 helyett 26 850 és 103 000 helyett 99 950 forintba kerülnek.

 

Nyitókép forrása: MTI

 


 

Összesen 20 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
bogdan5-aki-vigan-jatszott-mig-elevenen-egtek-az-oroszok
2024. március 03. 08:14
szegény pestiek had utazzanak ingyér - majd vidéken kifizetik azt is - semmi gond aztán meg szavazzanak a karácsonyra ahogy kell
Janika50
2024. március 01. 06:37
Utoljára többé kevésbe megfelelő tömegközlekedés, haladó európain nyitott, a 70-es, 80-as években volt. Az akkori BKV-nak sikerült valamit megoldani. Hasznos volt az Ik. 200-as család elterjedése, új villamosok, trolik és a metró. Számtalan viszonylaton jelen volt az 1-2 perces követési idő. Mostanra a 8 perces követési idő is ritkaság. De ne legyünk elégedettlenek, kapunk digitális és már zavaróan hangos tájékoztatást. Aztán megérkeztek a "csodálatos" acsonypadlós járművek. (Az közismert, hogy a főutvonalak burkolatának tönkretételéért döntően az alacsonypadlós csuklós buszok, trolik a felelőssek). És itt van a volán. A maga sajátos mentalittásával. Korábban csak a bunkó békávés volt, most a mégbunkobb volános. Nézzük a Dózsa Gy. utat. Buszsáv van nagy részén, mégis hol közlekednek? Az összes többiben. Pedig lakott területen a menetrend szerin közlekedő a buszsávban köteles haladni. A mellékes rizsát most hagyjuk. Aztán az üressen rohangálók. Csepelről Óbudára, meg hasonlók.
Kotucso
2024. február 29. 23:27
Milyen büszke lesz Geri erre, igaz az égvilágon semmi köze hozzá. Be kéne ültetni őt spirituszban Sévreben a méter etalon mellé, mint a más tollával ékeskedők etalonját.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!