Őrjöngő utasok, tiltakozó szövetségesek – pedig Karácsony Gergely két éve megmondta, mit választana a járatritkítás helyett
A BKK a tények ellenére megpróbálja megmagyarázni, hogy mindössze észrevehetetlen menetrendi változásokról van szó.
Korábbi önmagával és az általa kinevezett cégvezetővel is ellentmondásba keveredett a főpolgármester.
Kikerülhető lett volna, mégis újfent kínos magyarázkodásba, illetve önellentmondásba keveredett Karácsony Gergely. Ráadásul épp a közösségi közlekedés kapcsán, ami a magát zöldpolitikusként azonosító főpolgármesternek elvileg a szívügye.
Az egész napos kommunikációs tortúrát egy kellemetlen ATV-interjú koronázta meg péntek este.
De hogyan jutottunk el idáig?
Kezdjük ott, hogy Karácsony – ahogy arra korábbi cikkünkben is felhívtuk a figyelmet - 2022 áprilisában a következőképp fogalmazott: „Szeretném nagyon-nagyon világosan elmondani mindenkinek, aki számára fontos, hogy mi történik a fővárosban, hogy én előbb fogom választani a pénzügyi csődöt, mint azt, hogy a 4-6-os villamos tízpercenként járjon. Nem vagyok hajlandó csonkítani a közszolgáltatásaink minőségét.”
Ezt is ajánljuk a témában
A BKK a tények ellenére megpróbálja megmagyarázni, hogy mindössze észrevehetetlen menetrendi változásokról van szó.
Aztán csütörtök este a BKK váratlanul közölte, összesen mintegy ötven járatot érintő menetrend-módosítás lép életbe péntektől, ami valamennyi esetben járatritkítást jelent. A bejelentésre, illetve az életbe lépett új szisztémára igen heves reakciók érkeztek: tiltakozott az MSZP-s Őrsi Gergely II. kerületi polgármester, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE), Vitézy Dávid volt BKK-vezér, a budapesti Fidesz és a közlekedési társaság magyarázó posztja alatt dühöngő utasok sokasága.
Ezt is ajánljuk a témában
Az érintett vonalakon fél-másfél perccel kell majd többet várni.
Vitézy megemlítette azt is, hogy
ennyi vonalat érintő járatritkítási csomagot utoljára 15 éve Hagyó Miklós, Demszky Gábor korábbi főpolgármester helyettese próbált a városra erőltetni,
de „legalább akkoriban előzetes egyeztetés volt a menetrendi változásokról. Így tudtuk végül akkor megakadályozni a rombolást, hónapokon át küzdöttem akkoriban személyesen is a járatritkítások ellen”.
Ezt is ajánljuk a témában
Brutális képek a Thököly útról, embertelen zsúfoltság, Demszkynél is nagyobb rombolás – ez jellemzi a ritkított BKV teljesítményét Vitézy szerint.
A BKK állítja, ők is egyeztettek a rapid módon bejelentett változtatásokat megelőzően, továbbá az otthoni munkavégzés elterjedése miatt csökkenő utasszámmal indokolták a nagy felháborodást kiváltó lépést.
Aztán a társaság vezetője, Walter Katalin a pénteki nap folyamán kénytelen volt elismerni, hogy hibáztak. No de – ahogy azt a Népszava is kiemelte –
a hibának a cégvezető nem járatritkítást tartja, mert mint mondta, „önmagában az az intézkedés, amit meghoztunk, az adatalapon, mindent elemezve történt,
és természetesen az volt kezdetektől fogva az elképzelésünk, hogy ezt folyamatosan fogjuk monitorozni és amennyiben szükség van beavatkozásra, akkor azt meg fogjuk tenni”. Szerinte az intézkedés célja egyébként az, hogy átcsoportosítások révén fejleszteni tudják más járatok vonalát. Kérdés, mikor.
Csakhogy Karácsony aztán az ATV esti műsorában kategorikusan tagadta magának a járatritkításnak a tényét, mondván, azzal, hogy valahol – szerinte indokoltan – csökken a kapacitás, máshol majd nőhet. Csakhogy ez azt jelenti, igenis csökken a kapacitás, azaz ritkítják a járatokat – amit a BKK vezetője nem is tagadott.
Ezt is ajánljuk a témában
„Szomorúan azt kell mondjam, hogy egy jó közlekedési szakembert veszített Budapest, és kapott helyette egy középszerű politikust” – reagált Vitézy Dávidra a főpolgármester.
Amúgy még az inkább Karácsonnyal szimpatizáló sajtó sem tagadta el a járatritkítás tényét, ahogy azt Karácsony tette. A Telex címoldalán például egymás közelében szerepelt a két cím: „BKK-vezér a járatritkításokról: Elnézést kérünk, nem kommunikáltunk időben és közérthetően” és „Karácsony Gergely: Budapesten nincsen járatritkítás”.
Vagyis nagyon úgy néz ki, hogy egyrészt igenis van járatritkítás, ami ellen az utasok, szakemberek és politikusok egyaránt tiltakoznak, továbbá a főpolgármester ellentmondásba keveredett nem csak saját korábbi önmagával, hanem az általa kinevezett közlekedési cégvezetővel is.
Ami a ritkítás nyomán felszabaduló kapacitások átcsoportosítását illeti, a BKK közleménye a 298-as buszjárat február 5-től érvényes menetrendváltozását, illetve egy Rákoscsaba-Újtelep térségében induló járatot említ meg csupán – szemben az 53 másik járatot érintő változással.
Nyitókép: Lakatos Péter / MTI
***