A gyártók az átadási árban érvényesítik az önköltség emelkedését. A legtöbb piaci szereplő önköltsége ugyanakkor 2024-ben is emelkedik – mutatott rá Vámos György, aki példaként említette egyebek mellett az üzemanyagárak változását, valamint a minimálbér és a garantált bérminimum emelkedését.
Az elmúlt években láthattuk, hogy a költségek növekedése miatt a fogyasztók számára észrevehetőbb darabár is meredeken emelkedhet,
a gyártók tehát nem azért csökkentik termékeik kiszerelését, hogy ezzel nagyobb áremelést tudjanak elérni. A fogyasztók árérzékenysége miatt a gyártóknak sem érdekük a költségeik emelkedése miatt szükségesnél nagyobb mértékű áremelés – emelte ki Vámos György, aki nem számít arra, hogy a következő időszakban jelentős méreteket öltene a termék mennyiségének, súlyának csökkentésével végrehajtott áremelés.
A főtitkár hozzátette, amennyiben egy gyártó csökkenti a termék kiszerelését, annak elsősorban üzletpolitikai oka van, és
szerinte nem a fogyasztók megtévesztése a cél, a gyakorlat pedig egyáltalán nem szabályellenes.
Az infláció visszaszorult, de a bizalom is megingott
Sikerült visszaszorítani az inflációt: tavaly az év utolsó hónapjaiban már tartósan 10 százalék alá került, és a régiós országok szintjére süllyedt az áremelkedés üteme. Idén az első negyedévben várhatóan folytatódik az infláció gyors csökkenése, az áremelkedés mértéke idén 5-6 százalék körül alakulhat, 2025-től pedig 3 százalék körül alakulhat.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az elmúlt két évben tapasztalt meredek áremelkedés nem tér vissza, ugyanakkor az árszint csökkenése sem várható.
A rekordokat döntő infláció alaposan visszafogta a keresletet.
A lakossági fogyasztás élénkítése kiemelten fontos feladata most a gazdaságpolitikának, és nélkülözhetetlen ahhoz, hogy éves alapon 4 százalékkal bővüljön a hazai GDP.
A következő időszakban a bérek és jövedelmek emelkedése ellensúlyozza a mára stabilizálódó, a két évvel ezelőttinél jóval magasabb árszintet.