Elindult a Fidesz-frakció Facebook-oldala (VIDEÓ)
Itt fogják tájékoztatni az embereket a megszavazott törvényekről.
A családok védelme érdekében a kormány új intézkedést fogadott el, így az 1 milliárd forint feletti árbevétellel rendelkező élelmiszer-kereskedőknek figyelemfelhívó tájékoztatót kell kihelyezniük, amennyiben egy termék kiszerelése csökkent.
Sok lépés történt a családok védelme érdekében, a mostani új jogszabály a vásárlók megtévesztése ellen született, célja, hogy megakadályozza a családokat megkárosítását, különösen ebben a nehéz gazdasági helyzetben.
2023 az infláció letörésének éve volt. A kormány időben felismerte, hogy a háború, a szankciók és a multik árspekulációja miatt elszabaduló árak megfékezése érdekében határozott és hatékony lépésekre van szükség.
A kormány az eredményes intézkedéseknek köszönhetően már októberre egy számjegyűre szorította vissza az inflációt, amely novemberre még tovább, 7,9 százalékra csökkent, decemberben pedig 6 százalék körüli szintre mérséklődhetett.
Az infláció letörését követően egyre inkább a növekedés beindítását szolgáló lépések kerülnek előtérbe. A kormány célja, hogy 2024-ben helyreállítsa a gazdasági növekedést, és újra dinamikusan, 4 százalékkal növekedjen a gazdaság. Ennek érdekében az óvatossági motívum fokozatos oldásával és a bizalom megerősítésével növeli a fogyasztást, 25 százalék felett tartja a beruházási rátát és tovább növeli a munkaerőpiaci aktivitást. Az elmúlt hónapokban számos országban kiemelt figyelmet kapott az a jelenség, miszerint bizonyos termékek árának változatlanságával vagy akár emelkedésével párhuzamosan, a termék mennyisége csökken. Ezen megtévesztő gyakorlat eredménye az, hogy a fogyasztók a megvásárolt termékekből a korábbiaknál kevesebbet kapnak a pénzükért.
Az új intézkedés a fogyasztók körültekintőbb és tudatosabb vásárlási döntését segíti elő azzal,
hogy 2024. március 1-től jogszabályban kötelezi az 1 milliárd forint feletti árbevételű élelmiszer-kereskedőket arra, hogy a termék mellett elhelyezett, figyelemfelhívó tájékoztatással hívják fel a vásárlók figyelmét, hogy az általuk árusított, előrecsomagolt termékek kiszerelése a korábban megszokottakhoz képest kisebb lett.
A kiszerelés, így különösen a tömeg vagy térfogat csökkenésének viszonyítási alapja az adott termék gyártója által 2020. január 1. és 2023. július 1. között alkalmazott kiszerelés lesz. A kereskedők tájékoztatási kötelezettsége 2 hónapig áll fenn, főszabály szerint az új, csökkentett méretű termék kereskedő általi forgalmazásától kezdődően.
A kereskedő tájékoztatási kötelezettségének teljesítése érdekében a gyártó, a magyarországi forgalomba hozó és beszállító köteles a kiszerelési egység csökkenésével érintett termék vonatkozásában megfelelő módon tájékoztatni a kereskedőket. A szabályok elmulasztása esetén a fogyasztóvédelmi hatóság fog eljárni.
A kiszereléscsökkenéssel érintett termékekről a fogyasztók a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalt (NÉBIH) honlapján nyilvánosan elérhető tájékoztató adatbázisból is tudakozódhatnak.
A részletszabályok hamarosan megjelennek a Magyar Közlönyben. A kereskedők által kihelyezendő tájékoztatás tartalmát és formáját a nemzetgazdasági miniszter rendeletben fogja megállapítani. A szabályok kidolgozása folyamatban van, azok megjelenése február első felében várható.
Címlapfotó: Shutterstock
További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.