Nem fizet a főváros a MÁV-nak és a Volánnak, így azok majd nem fogadják el a BKK jegyeit
A változás 2024. márciusától léphet életbe.
Alapjaiban változhat meg a MÁV és a Volán járatokon több mint harminc éve megszokott tarifarendszer. Lázár János miniszter hamarosan ismerteti a részleteket, de annyi már biztosnak tűnik, a néperű ország- és vármegyebérlet mintájára válna egyszerűbbé a jegyrendszer. A Budapest-bérlet megszűnik, ezért a fővárosiak is változásra készülhetnek.
Fontos bejelentést tesz Lázár János építési és közlekedési miniszter kedden. A tárcavezető a várhatóan március 1-jétől életbe lépő, a hazai közösségi közlekedés átalakítása szempontjából óriási mérföldkőnek számító új tarifarendszer részleteit ismerteti. Lázár János korábban arról beszélt, azért kell átalakítani a MÁV és a Volánbusz jegy- és bérletkínálatát, mert jelenleg rengeteg kedvezmény, díjtámogatás létezik, több mint száz különböző jegytípust jelent.
A tarifarendszer átalakításának legfőbb célja, hogy egyszerűsödjön a jegy- és bérletrendszer, és még többen válasszák a környezetkímélő közösségi közlekedést az autó helyett. Lázár János eddig nem árult el részleteket a tarifarendszer átalakításának részleteiről, ám arról már beszélt, azt szeretné elérni, hogy a 14 éven aluliak és a közalkalmazottak, valamint a hátrányos helyzetűek ingyenesen vehessék igénybe a vonatokat és az autóbuszokat.
A miniszter arra is utalt korábban, hogy az új tarifarendszer alapelve összefügg a tavaly májusban bevezetett vármegye- és országbérletek minden korábbi várakozást felülmúló népszerűségével. A két új havi bérlettípus legfontosabb újítása, hogy a MÁV és a Volánbusz járataira egyaránt érvényes, vagyis az egységes országbérlettel és vármegyebérlettel gyakorlatilag megvalósult a vasúti és az autóbuszos közlekedés integrációja.
A miniszter korábban csak alapvetéseket osztott meg az új jegy- és bérlettípusokról: legyenek mindenki számára érthetők, átláthatók, hozzáférhetők, megfizethetők és működjenek profi módon. Szintén kiemelten fontos szempont a digitális jegyvásárlás további ösztönzése.
Éppen ezért az új tarifarendszer alapja lehet azoknak a jegytípusoknak a bevezetése, amelyekkel kombinálhatjuk a vasúti és közúti közösségi közlekedést. Ezzel egy több évtizede húzódó mérföldkő valósulna meg, vagyis a MÁV és a Volán közös cégcsoportban való egyesítésének az utasok számára is lenne kézzelfogható eredménye.
Nem csak a vidékiek számára várható gyökeres változás, mivel már biztos, hogy Budapest közösségi közlekedését is érdemben érinti Lázár János előterjesztése. Tavaly december 31-én lejárt az állam és a főváros között évtizedek óta meglévő megállapodás, amely lehetővé teszi, hogy a Budapest-bérlettel – a főváros közigazgatási határán belül – utazók használhassák a MÁV járatait, valamint a helyközi buszjáratokat.
Megszűnik, egész pontosan nem hosszabbítják meg a 2023. december 31-én lejáró szerződéssel létrejött, úgynevezett hibrid modellt a HÉV-vonalak és -járatok, illetve az agglomerációs buszjáratok üzemeltetését illetően.
Ezt is ajánljuk a témában
A változás 2024. márciusától léphet életbe.
Ennek értelmében Budapest-bérletet a helyközi járatokon nem fogadják majd el márciustól, vagyis a MÁV és a Volán járataira Budapesten belül is csak akkor lehet felszállni, ha az utasok külön jegyet vagy bérletet váltanak ezekre a járatokra.
Az elmúlt három évtized eddigi legjelentősebb tarifareformját jelentette a vármegye- és országbérletek tavaly tavaszi bevezetése – emlékeztetett a közelmúltban a MÁV. A konstrukció révén először valósult meg Magyarországon a nemzeti tarifaközösség, hiszen az új bérletekkel a MÁV-Volán-csoport távolsági, helyközi vonat- és buszjáratain szinte korlátlanul lehet utazni az új bérlettípusokkal. A 2023. májusától bevezetett új bérletfajtából 8 hónap alatt már több mint 4 milliót vásároltak az utasok.
Az újfajta díjtermék mára teljesen átvette a korábban megszokott bérletek helyét: ez utóbbiak a teljes bérletvásárlás mindössze 10 százalékát teszik ki, vagyis 10 bérletből 9 ma már ország- vagy vármegyebérlet. Ezzel az új díjtermék sikere felülmúlta az előzetes várakozásokat.
Az ÉKM-megrendelésű szolgáltatások igénybevétele a tarifarendszert érintő módosítások életbe lépését követően a helyközi díjtermékekkel, köztük a vármegye- és országbérletekkel lenne lehetőség. Ez a megoldás ugyanakkor a budapestiek számára 100 százalékos áremelkedést jelentene, mivel havi bérletük mellé legalább a vármegyebérletet kellene megvásárolniuk.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium álláspontja szerint Budapest Főváros Önkormányzata mintegy 2 milliárd forinttal tartozik az állami közszolgáltató cégeknek és mivel az ÉKM ajánlatát az önkormányzat nem fogadta el, nincs lehetőség a hosszabbításra.
Január és március között a BKK és a MÁV-Volán megállapodásaival még marad a megszokott rendszer, de márciustól biztos, hogy a fővárosi közlekedésben is meghatározó változás jön.
A Lázár János vezette minisztérium és Karácsony Gergely főpolgármester az elmúlt hetekben egymást hibáztatták, amiért ebben a formában hamarosan megszűnik a Budapest-bérlet. Nagy Bálint közlekedésért felelős államtitkár Facebook-oldalán közzétett bejegyzésében reagált a Budapest-bérletek körüli huzavonára, valamint arra is, hogy Karácsony Gergelyék a vidék rovására kérnek több pénzt közösségi közlekedés jogcímén.
„A vita nem 1-2 milliárdról szól. A vita elvekről szól. Arról, hogy a Főváros közlekedése nem a vidék rovására, hanem csak azzal összhangban fejleszthető. Ma nem ez a helyzet” – kezdte bejegyzését. Az államtitkár kifejtette, hogy a közpénz, ami a Karácsony Gergely vezette önkormányzatnak a közösségi közlekedés jogcímén jár, arányaiban is több, mint amennyit bármely másik magyar település kap. „Karácsony önkormányzata mégis többet kér, akár a vidék rovására is” – tette hozzá Nagy Bálint, aki szerint mindez nem a Budapest-vidék ellentét mesterséges szítása, hanem ez egy évtizedek óta létező igazságtalanság, amit kezelni kell.
Ezt is ajánljuk a témában
„Vagy a közlekedési rendszert kell lecserélni, vagy a főpolgármestert” – fogalmazott Nagy Bálint.
A vitából nem maradt ki Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár sem, aki élesen bírálta Nagy Bálint véleményét. Az LMP által a főpolgármester-jelöltségre felkért Vitézy tárgyalásra szólította a minisztériumot és a fővárost, szerinte ugyanis „nem történhet meg hogy egy mesterségesen gerjesztett Budapest-vidék ellentét jegyében tönkretegyék az egységes és összehangolt budapesti-agglomerációs közlekedési rendszert.”
Kapcsolódó vélemény
Nyitókép: Facebook/Vitézy Dávid