Mit szól az ellenzék az ide települő kínai autógyárhoz? Megkérdeztük!
A BYD a magyar gazdaságtörténet egyik legjelentősebb beruházását hajtja végre Szegeden.
„A baloldali vezetésű Szegedre viszi a kormány a magyar gazdaságtörténet eddigi egyik legnagyobb beruházását!” – mutat rá Deák Dániel közösségi oldalán.
A Mandiner olvasói emlékezhetnek: pénteken jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, hogy Szegeden építi meg első európai üzemét a világ legnagyobb elektromos autógyártójának számító kínai BYD.
Kiderült az is: a projekt a magyar gazdaságtörténet egyik legjelentősebb beruházása lesz, amelynek nyomán több ezer új munkahely jön létre.
Az ellenzéki vezetésű szegedi önkormányzat – amely együttműködött a kormánnyal a beruházás ügyében – közleményében azt írta: a dinamikusan fejlődő világcég Szegeden, a város határában lévő mintegy 300 hektáros ipari parkban, az ELI-ALPS lézeres kutatóintézet és a Science Park szomszédságában építi fel az elektromosautó-gyárát, ahonnan az európai piacot szolgálja majd ki. A több ezer új munkahelyet létrehozó BYD az akkumulátorgyártás és a vegyipari tevékenységek kivételével a teljes gyártási folyamatot Szegeden valósítja meg. Erről itt számoltunk be korábban.
»Kivéreztetett ellenzék«, újabb fejezet: a baloldali vezetésű Szegedre viszi a kormány a magyar gazdaságtörténet eddigi egyik legnagyobb beruházását!”
– írta közösségi oldalán Deák Dániel a hírre reagálva. Az elemző rámutatott arra is: még Botka László, kormánypártisággal aligha támadható, ellenzéki városvezető is köszönetet mondott a beruházás kapcsán végzett közös munka miatt. „Szeretnék köszönetet mondani a Külügyminisztériumnak” – idézte az elemző által megosztott képernyőkép Botka Lászlót.
Pénteki cikkünk írásáig az ellenzék megkeresett tagjaiból lapunknak egyedül az LMP válaszolt. Ők azt írták:
„Az LMP – Magyarország Zöld Pártja aggályosnak tartja, hogy nem átláthatók a kínai BYD elektromosautó-gyártó multinacionális vállalat szegedi beruházásának részletei, ezért mindent megtesz, hogy kiderítse az adatokat és erről tájékoztassa a közvéleményt, ha már sem a kormány, sem a városvezetés nem hajlandó erre. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter bejelentette, hogy Szegeden építi meg első európai üzemét a világ legnagyobb elektromosautó-gyártójának számító kínai BYD.
A kormány nem árulta el, hogy a több milliárd eurós beruházásból mennyit vállal a magyar állam, és azt sem, hogy mennyi adókedvezményt kap a kínai gyár, ezért az LMP – Magyarország Zöld Pártja ezt írásbeli kérdés és adatigénylés beadásával fogja kideríteni. Mindent el fogunk követni, hogy fillérre pontosan kiderüljön, mennyivel kap több állami támogatást egy munkahelyre vetítve a BYD, mint egy szegedi kisvállalkozó.”
Kérdés, hogy mit gondol az ellenzék többi része az említett projektről, különösen azon politikusok, akik rendszeresen közlik: szerintük a magyar kormány „kivérezteti az ellenzéki vezetésű településeket.”
Az érintettek válaszainak zavarba ejtő hiánya miatt azonban ennek eldöntését olvasóinkra bízzuk.
Ezt is ajánljuk a témában
A BYD a magyar gazdaságtörténet egyik legjelentősebb beruházását hajtja végre Szegeden.
***
Nyitóképen: Gyurcsány Ferenc pártelnök beszédet mond a Demokratikus Koalíció (DK), a cikkünk írásakor legerősebb ellenzéki párt budapesti születésnapi rendezvényén 2023. október 22-én. Fotó: MTI/Hegedüs Róbert