Brutális: minden idők legdrágább autópályája jön Magyarországon

2023. december 19. 08:11

Lázár János építési és közlekedési miniszter egy sajtóeseményen jelentette be a fejlesztéseket.

2023. december 19. 08:11

2024-ben elindulhat Zalaegerszeg csatlakozása a hazai gyorsforgalmi hálózathoz. Lázár János építési és közlekedési miniszter egy sajtóeseményen bejelentette, hogy a 44 kilométeres szakasz megépítésének teljes költségét 400 milliárd forintra becsüli – írta meg a Világgazdaság.

A miniszter elmondása szerint a kilométerenkénti 9,2 milliárd forintos költség még az M6-os fajlagos költségén is túltesz.

Lázár János a hétvégi Fenékpusztai eseményen arról beszélt, hogy 2024-ben a kormány minden idők legkomplexebb és legdrágább gyorsforgalmi fejlesztését indíthatja el. A tervek szerint jövőre újraindulna a 76-os út kétszer két sávos autópályává történő bővítése, vagyis a M76-os beruházás, amely Zalaegerszeget az M7-es autópályával összekötné. A beruházás becsült költsége 400 milliárd forint lenne, így a miniszter szerint ez az ország egyik legnagyobb közlekedési beruházása lehet.

Az M76-os autópálya első szakaszát 2020 októberében adták át az M7-es autópálya holládi csomópontja és Balatonszentgyörgy között. Ezt követte 2022 márciusában az M76-os új, közel három kilométeres szakaszának átadása, így a megyeszékhelyig tartó 55 kilométeres útvonalból eddig 8,6 kilométer készült el. A Zalaegerszeg és Fenékpuszta közötti 44 kilométeres szakaszra vonatkozóan a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. 2022 februárjában kiírta a kivitelezői közbeszerzési eljárásokat, azonban júniusban a beruházási stop miatt visszavonta.

Bár jelenleg nincs olyan kormányhatározat, amely engedélyezné a fejlesztést, ha a korábbi felhívásban szereplő műszaki tartalom alapján újraindulna, 

az M76-os lehet az eddigi legdrágább gyorsforgalmi út Magyarországon.

A kilométerenkénti 9,2 milliárd forintos költség még az M6-os autópályáén is túlszárnyalja, amely 4,5 milliárd forintba került kilométerenként.

A szakasz magas költségeinek magyarázata lehet a tervezett komplexitás, mivel az M76-os tervei szerint része lesz a zalaegerszegi járműipari tesztpályának. A tervezett tíz kilométeres szakaszon nagy sebességű tesztek elvégzéséhez alakítanának ki tesztutat, amelyen harminchat híd épül, köztük négy völgyhíd és egy a Zala folyón átívelő híd is szerepel.

„Az említett, becsült beruházási összege a Sármelléktől – Zalaegerszeg keleti csomópontig történő megépítést tartalmazza, a jelzett költségben a 71. sz. főút tervezett 2x2 sávos keszthelyi bekötése mellett a sármelléki repülőtér bekötése, valamint Fenékpuszta és Sármellék között a 76. sz. főút fejlesztése is beleértendő” – írta válaszában az ÉKM. 

Hozzátették, hogy 2022 nyarán leállított beruházások újraindítására, illetve folytatására vonatkozó felülvizsgálatok folyamatosan zajlanak, amely eredményeként a közelmúltban már számos döntés jelent meg közúti infrastruktúra-fejlesztések megindítására. Ilyen döntés volt többek között az 1342/2023. (VII.31.) vagy az 1239/2023. (VI.20.) Korm. határozat.

Hogy milyen szempontok alapján dönti el a kormány a beruházások elindítását, azt válaszolták, hogy a felülvizsgálatok során mindig mérlegelésre kerülnek az adott beruházás prioritásként való kezelését meghatározó tényezők úgymint pl. a társadalmi, gazdasági indokoltság, vagy egyéb szakmapolitikai szempontok.

A kormány régóta ismert, kiemelt célja, hogy valamennyi megyei jogú város 2x2 sávos bekötéssel rendelkezzen a gyorsforgalmi úti hálózatba, amely cél teljesítése érdekében az M76 Zalaegerszegig való folytatása még kiépítendő – magyarázta a szaktárca, hozzátéve, hogy beruházás 2022 nyarán történt felfüggesztése óta a tervek nem módosultak, a jövőben kiírandó közbeszerzési eljárások műszaki tartalma tekintetében pedig végleges döntés még nem született.

***

Nyitókép: MTI Fotó: Füzesi Ferenc

 

Összesen 16 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
august
2023. december 23. 13:00
Hozzá tartozik az is, hogy a kb 5-6 km mocsaras terület dobja meg a költségeket, ott komoly alapozás kell majd.. --------- Ez egy gumicsont, hogy "autópálya. -amikor nem ismerik a beltartalmat, mi tartozik ahhoz a szakaszhoz, milyen domborzat és talajviszonyok vannak, és az milyen költségeket takar. Ne hasomlítsuk már azzal, ahogy úgy építettek alagutat, hogy a tetejére úgy kellett a sík vidéken földet hordani. A zalai dombságon halad az út aki járt már azon a környéken az ismerheti a terepet. Egyébként harminckilenc híd és négy völgyhíd épül ezen a szakaszon, már hogy a részletekből egy kicsit is ismerjenek a "kritikusok". Ótópálya, ja... Eccerű ez mint a faék, mi?
Akitlosz
2023. december 19. 16:03
1 km = 10 000 000 000 1 m = 10 000 000 1 dm = 1 000 000 1 cm = 100 000 1 mm = 10 000
bogdan5-aki-vigan-jatszott-mig-elevenen-egtek-az-oroszok
2023. december 19. 10:28
nem lehetne 10?
véna
2023. december 19. 09:09
Ha csak egy autógyártó vagy akkugyár idetelepül emiatt, már megérte. De ez odaát magas.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!